تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,493 |
امکانسنجی ایجاد جنبش حمایت از خلاقیتهای محلی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 56، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 59-72 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.338134.1622 | ||
نویسندگان | ||
آرزو رضائی1؛ سپیده فهیمی فر* 2؛ نادر نقشینه2 | ||
1گروه علم اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران. | ||
2استادیار، گروه علم اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش امکانسنجی ایجاد جنبش حمایت از خلاقیتهای محلی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران است. روش پژوهش: در این پژوهش از روش کتابخانهای به منظور تهیه سیاهه وارسی و روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و همه کتابداران ( 15 مرد و 35 زن) این کتابخانه است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که وضعیت کتابخانه مرکزی از نظر منابع انسانی، منابع مالی و زیرساختها برای امکانسنجی ایجاد فضای ساخت خلاقانه در شرایط کنونی فراهم نیست. نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که سطح تحصیلات و سابقه کار بالا در میزان آشنایی، مهارت و علاقهمندی کتابداران تأثیر مثبت دارد. از نظر کتابداران امکان تأمین اعتبار از سازمان مادر بیشتر از امکان تأمین اعتبار از بودجه کتابخانه و سایر منابع مالی است. کتابداران مرد علیرغم آشنایی بیشتر با فضای ساخت خلاقانه و مهارت در انجام فعالیتهای مرتبط با فضای ساخت خلاقانه علاقه کمتری به امکانسنجی ایجاد جنبش حمایت از سازندگان خلاق دارند. بخش سازماندهی و فهرستنویسی علاقه بیشتری به ایجاد فضای ساخت خلاقانه دارند. سطح تحصیلات و سابقه کار بالا در میزان آشنایی، مهارت و علاقهمندی کتابداران با فعالیتهای مرتبط به فضای ساخت خلاقانه تأثیر مثبتی دارد که میتوان از آنها در زمینه هدایت، آموزش و کنترل فعالیتهای مرتبط استفاده کرد. اکثر کتابداران اعتقاد دارند زمان و مکان کافی در کتابخانه مرکزی برای امکانسنجی ایجاد فضای ساخت خلاقانه وجود دارد. نامطلوب بودن تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری در کتابخانه و عدم اطلاع از تجهیزات آزمایشگاه پایش دیجیتالی بر میزان آشنایی کتابداران تأثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
جنبش حمایت از سازندگان خلاق؛ فضای ساخت خلاقانه؛ نوآوری؛ یادگیری خلاق؛ کتابخانه مرکزی؛ دانشگاه تهران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Feasibility Study of Creating Maker Movement in the Central Library of the University of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
َArezoo Rezaei1؛ Sepideh Fahimifar2؛ Nader Naghshineh2 | ||
1Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2,Assistant Professor, Department of Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: This research attempts to determine the status of the University of Tehran’s central library to establish the maker movement. Method: For so doing, both a library study method is used to prepare a checklist, and a survey method is done. By a purposive sampling, an interview with the Head of Central Library and Documentation Center of the Tehran University was carried out and a questionnaire was distributed among the librarians. Findings: The findings indicate that the central library’s condition in terms of human resources, finances, and infrastructure is not proper for the current makerspace. Conclusion: The results show that a high level of education and work experience has a positive effect on librarians' familiarity, skill and interest. For librarians, funding from the parent organization is greater than funding from library funding and other sources. Male librarians are less interested in establishing a maker movement, despite being more familiar with the makerspace and skillful in performing activities related to the makerspace. The organizing and cataloging department is more interested in creating a makerspace. The level of education and high work experience has a positive effect on the level of familiarity, skill and interest of librarians with activities related to the creative construction space, which can be used in the field of guiding, training and controlling related activities. For most librarians, there is enough time and space in the central library for makerspace. Undesirable hardware and software equipment in the library and lack of knowledge about digitalization laboratory equipment affect the level of knowledge of librarians. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Maker Movement, Makerspace, Innovation, Creative Learning, Center Library, University of Tehran | ||
مراجع | ||
References Abram, S. (2015). Real makerspaces in school libraries. Internet@Schools, 22(1), 10-11. Altman, M. B., Matthew, H., Lisa, L, Wenqing and Shapiro, R. (2015). SPEC Kit 348 Rapid Fabrication/Makerspace Services. Massachusetts Institute of Technology. Association of Research Libraries. Anderson, C. (2012). Makers: The new industrial revolution. Published in the United States by crown business. New York: Random House, Inc., ISBN 978-0- 307-72095-5, eISBN 978-0- 307-72097-9. Browder, R.E., Aldrich, H. E. & Bradley, W.S. (2017). Entreprenership research, makers, and the maker movement. Academy of Management. Browder, R.E., Aldrich, H. E. & Bradley, W.S. (2019). The Emergence of the maker movement: implications for entrepreneurship research. Journal of Business Venturing, 34(3), 459-476 Burk, J. (2014). Practical guides for librarians. Rowman & Littlefield. ISBN 978-1-4422-2967-9; ISBN 978-1-4422-2968-6 (ebook). Burke, J. (2015). Making sense: Can makerspaces work in academic libraries? ACRL2015. Curry, R (2017). Makerspace: A beneficial new service for academic libraries? Library Review, 66(4/5), LR-09-2016-0081_. Farmer, N. M. (2018). Maker meaning: An exploration of the maker movement, career adaptability, and life satisfaction. PhD thesis. Arizona State University. Fleming, L. (2015). Worlds of making: Best practices for establishing a makerspace for your school. Corwin Press. ISBN 978-1-4833-8282-1 Hlubinka, M., Dougherty, D., & Parker, T., Chang, S., Hoefer, S., Alexander, I,. McGuire, D. (2013). Makerspace playbook: School Edition. Make Magazin. Maker Media. Izsak, C. (2018). Makerspaces, innovation and creative learning. UKSG eNews 428. Merlo, S., Huss, S., DeRose, T., Wilkinson, K., Petrich, M., Lee, S., Neely, S., & Rice, D. (2016). Maker Club Playbooks. Mini Maker Faire. Peppler, K., & Bender, S. (2013). Maker movement spreads innovation one project at a time. Kappanmagazine, (95)3, 22-27. Peppler, k., Keune, A., Xia, F, and Chang, S. (2017). Surveying maker education demographics & assessments. Maker Ed Rosenfeld Halverson, E., & Sheridan, K. (2014). The maker movement in education. Harvard educational review · DOI: 10.17763/haer.84.4.34j1g68140382063. Slatter, D., & Howard, Z. (2013). A place to make, hack, and learn: makerspaces in Australian public libraries. The Australian Library Journal, 62(4), 272-284. https://doi.org/10.1080/00049670.2013.853335 Wigner, A. (2017). The maker movement, the promise of higher education, and the future of work. PhD thesis. Arizona State University.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |