احمدی, عباس, نصرتی, علی, حسینی زیدی, سید ابوالقاسم. (1401). واکاوی تزاحم حق حبس و حق استمتاع بین زوجین و راهکارهای حل آن. , 55(1), 29-7. doi: 10.22059/jjfil.2022.332815.669253
عباس احمدی; علی نصرتی; سید ابوالقاسم حسینی زیدی. "واکاوی تزاحم حق حبس و حق استمتاع بین زوجین و راهکارهای حل آن". , 55, 1, 1401, 29-7. doi: 10.22059/jjfil.2022.332815.669253
احمدی, عباس, نصرتی, علی, حسینی زیدی, سید ابوالقاسم. (1401). 'واکاوی تزاحم حق حبس و حق استمتاع بین زوجین و راهکارهای حل آن', , 55(1), pp. 29-7. doi: 10.22059/jjfil.2022.332815.669253
احمدی, عباس, نصرتی, علی, حسینی زیدی, سید ابوالقاسم. واکاوی تزاحم حق حبس و حق استمتاع بین زوجین و راهکارهای حل آن. , 1401; 55(1): 29-7. doi: 10.22059/jjfil.2022.332815.669253
واکاوی تزاحم حق حبس و حق استمتاع بین زوجین و راهکارهای حل آن
1کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران؛
2استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران
3استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران؛
چکیده
مهریه از اموری است که در عقد توافق میشود و به مجرد انشاء عقد، زن، مالکیت بر آن پیدا میکند و حق مطالبه آن را از زوج دارد؛ شارع و به تبع آن قانونگذار عرفی برای ضمانت اجرایی وصول مهریه، برای زن با شرایطی، حق حبس جعل کرده، که زن با امتناع از تمکین، مهریه خود را وصول کند. از طرف دیگر با انعقاد عقد، مرد حق استمتاع داشته و میتواند از زن، لذت جنسی ببرد. در صورت اعمال همزمان این دو حق، تزاحم بین آن دو ایجاد میشود چرا که در صورت اعمال حق حبس، مرد دیگر توان استمتاع جنسی را نداشته و حق او محدود میشود. در این نوشتار، با روش توصیفی ـ تحلیلی به بیان راه حل این تزاحم پرداخته و فروضی را که حق استمتاع زوج مقدم است، چهار مورد: تقدم شرط؛ تقدم حکم حاکم راجع به تقسیط مهر بر حق حبس؛ مؤجل بودن مهریه؛ فرض عندالاستطاعه قرار گرفتن تأدیه مهر، بوده و فروضی که در آن حق حبس زوجه مقدم است در سه مورد: فرض وجود مهریه عند الإستطاعه و متعارف؛ تفویض مهر؛ تفویض بضع و عدم توافق بر مهریه، مورد بررسی قرار گرفته است.
An Investigation into the Conflict between Lien and the Right of Enjoyment between Couples and the Procedure to Solve it
نویسندگان [English]
a a1؛ a n2؛ abolghasem hoseini3
1Senior expert of Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Razavi University, Mashhad, Iran;
2Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Razavi University, Mashhad, Iran
3Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Razavi University, Mashhad, Iran;
چکیده [English]
Dowry is one of the issues agreed in the marriage contract and as soon as the marriage contract is written, the wife acquires its ownership and has the right to demand it from the husband. The lawgiver and consequently the customary legislator, has forged a lien for a woman with some conditions for the executive guarantee of receiving the dowry, so that the woman can receive her dowry by refusing to obey. On the other hand, by concluding a marriage, a man has the right of enjoyment and can derive sexual pleasure from the woman. If these two rights are exercised simultaneously, there will be a conflict between them, because if the lien is exercised, the man will no longer be able to enjoy sexually and his right will be restricted. The solution to the conflict is discussed in this paper and the assumptions in which the right of enjoyment of the spouse takes precedence include four cases: the precedence of the condition; priority of the ruler verdict regarding the dowry payment by installments over the lien; the dowry being delayed; the assumption that the dowry payment should be made when possible, and the assumptions in which the lien of the wife takes precedence is in three cases: the assumption of the existence of conventional dowry and upon capability; delegation of dowry; tafwīḍ al-buḍ‘ (not determining the marriage portion in marriage contract) and disagreement over the dowry, have been investigated.
کلیدواژهها [English]
conflict, couples, lien, the right to enjoy
مراجع
.1 قرآن کریم.
آخوند خراسانی، محمّدکاظم بن حسین، حاشیة المکاسب (للآخوند)، اوّل، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1406ق.
3. ابن اثیر، مبارک بن محمّد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، اوّل، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، بیتا.
ابن ادریس حلّی، محمّد بن منصور بن احمد، أجوبة مسائل و رسائل فی مختلف فنون المعرفة، اول، قم، دلیل ما، 1429ق.
---------- ، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه، 1410ق.
ابن براج، قاضی، جواهر الفقه، قم، مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین، 1411ق.
ابن فارس، ابوالحسین احمد بن زکریا، معجم مقائیس اللغة، اوّل، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، 1404ق.
ابن منظور، ابوالفضل جمال الدین، محمّد بن مکرم، لسان العرب، سوّم، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع - دار صادر، 1414ق.
اسماعیلی، محسن؛ توکلی کیا، امید، «شرط ارتکازی در فقه امامیه وحقوق ایران»، پژوهشنامه حقوق اسلامی سال دوازدهم، شماره 2، پاییز و زمستان 1390ش.
اصفهانی، سیّد ابو الحسن، وسیلة النجاة (مع حواشی الإمام الخمینی)، اوّل، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی «قدس سره»، 1422ق.
امامی، سیّد حسن، حقوق مدنی، تهران، انتشارات اسلامیة، بیتا.
انصاری، مرتضی، المکاسب، سوّم، قم، مؤسسه مطبوعاتی دار الکتاب، 1410ق.
----------، کتاب النکاح، اوّل، قم، کنگره جهانی بزرگداشت شیخ اعظم انصاری، 1415ق.
ایروانی، علی بن عبد الحسین نجفی، حاشیة المکاسب، اوّل، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1406ق.
بحرانی، آل عصفور، یوسف بن احمد بن ابراهیم، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، اوّل، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1405ق.
---------- ، حقوق خانواده، اوّل، تهران، کتابخانه گنج دانش، 1368ش.
جمعی از پژوهشگران زیر نظر شاهرودی، سیّد محمود هاشمی، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت «علیهمالسّلام»، اوّل، قم، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت «علیهمالسّلام»، 1426ق.
جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربیة، اوّل، بیروت، دار العلم للملایین، 1410ق.
حائری، سید علی بن محمّد طباطبایی، ریاض المسائل (ط - الحدیثة)، اول، قم، مؤسسه آل البیت «علیهمالسّلام»، 1418ق.
حبیبی تبار، جواد، تقریرات درس خارج نکاح آیت الله حبیبی تبار، تنظیم مؤسسه گام به گام، قم، 1391ش.
----------، گام به گام با حقوق خانواده، تهران، نشر المیزان، 1395ش.
حسینی، محمّد، الدلیل الفقهی تطبیقات فقهیة لمصطلحات علم الأصول، اوّل، دمشق، مرکز ابن ادریس الحلی للدارسات الفقهیه، 2007م.