2استادیار گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
چکیده
طلاق یکی از راههای پایان دادن به زندگی زناشویی و آخرین راهکار برای حل اختلاف زندگی مشترک است. در نصوص روایی، از طلاق به عنوان مبغوضترین حلال یاد شده است. با توجه به نصوص و از دیدگاه جمهور فقها، اصل در طلاق بر منع و عدم ایقاع آن و تشویق بر ادامۀ حیات زوجیت است؛ ولی حکم به وقوع برخی از طلاقها مانند طلاق سکران، طلاقهای سه گانه با یک لفظ و طلاق در زمان عادت ماهیانه از منظر برخی از فقها، بر خلاف این اصل کلی است. با بررسی آیات قرآن در مورد طلاق، چنین به نظر میرسد که با توجه به سیاق آیات قرآن، طلاقی که در شرع مباح و مورد نظر شارع میباشد، نیازمند آن است که پس از طی مراحل و تحت شرایط خاصی واقع شود. دلالت لفظ "مرّه" در آیۀ "الطلاق مرتان"، و برخی از روایات، بیانگر این امر است. نتیجه این رویکرد آن است که بر خلاف دیدگاه جمهور فقها، بسیاری از طلاقهایی که مبتنی بر طی مراحل و رعایت شروط آن نباشد واقع نمیشود.
A Critique on Jurist Views on Divorce According to Verses of the Qur'an
نویسندگان [English]
Lila Amini2؛
2Assistant Professor and Faculty Member at Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch;
چکیده [English]
Divorce is one of the ways to end marital life and the last solution to resolve disputes between couples. In narrative texts, divorce is mentioned as the worst halal. Although, according to the texts of the Qur'an and Sunnah and from the viewpoint of the majority of the jurists, the principle in divorce is to forbid it and not to make it happen and to encourage the continuation of the marriage, but the ruling on the occurrence of some divorces, such as divorce while drunk, the triple divorces with one word and divorce while on period from the perspective of some jurists, is contrary to this general principle. Examining the verses of the Qur'an about divorce, it seems that according to the context of the verses of the Qur'an, divorce, which is permissible in the Shari'a and intended by the Shari'a, needs to take place during the stages and under certain conditions. The meaning of the word marrah in the verse ﴾al-ṭalāq marratān﴿, and some narrations, indicate the above-mentioned issue. The result of this approach is that, contrary to the view of the majority of the jurists, many divorces are not fulfilled as they are not based on the stages and observance of their conditions.
کلیدواژهها [English]
verses of the Qur'an, marriage, jurists, noshūz (marital disobedience, stages, marrah (once)
مراجع
فهرست منابع
ابن ابی شیبه، ابوبکر، الکتاب المصنف فی الأحادیث و الآثار، ریاض، مکتبة الرشد، 1409ه.
ابن تیمیه، احمد، الفتاوی الکبری، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1408ه.
3. ابن حزم، علی، المحلی بالآثار، بیروت، دار الفکر، بیتا.
ابن عابدین، محمد امین، رد المحتار علی الدر المختار، بیروت، دار الفکر، 1412ه.
ابن عاشور، محمد طاهر، التحریر و التنویر، تونس، دار التونسیه للنشر، 1984م.
ابن عرفه، محمد، تفسیر الإمام ابن عرفة، تونس، مرکز البحوث بالکلیة الزیتونیة، 1986م.
ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغة، بیروت، دار الفکر، 1399ه.
8. ابن قدامه، عبدالرحمن، الشرح الکبیر، قاهره، دار الکتاب العربی للنشر و التوزیع، بیتا.
بابرتی، محمد، العنایة شرح الهدایة، بیروت، دارالفکر، بیتا.
بخاری، محمد، صحیح البخاری، بیروت، دار طوق النجاة، 1422ه.
بهوتی، منصور، کشاف القناع، بیروت، دار الکتب العلمیة، بیتا.
بیضاوی، محمد، انوار التنزیل و اسرار التأویل، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1418ه.
بیهقی، احمد، السنن الکبری، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1424ه.
جزیری، عبدالرحمن، الفقه علی المذاهب الاربعة و مذهب الامامیه، بیروت، دار الثقلین، 1424ه.
جغیم، نعمان، طرق الکشف عن مقاصد الشارع، اردن، دار النفائس للنشر و التوزیع، 1435ه.
جلالی، مهدی و آجیلیان ما فوق، محمدمهدی، بررسی سندی و متنی حدیث "ابغض الحلال الی الله الطلاق"، نشریه آموزههای حدیثی، 1396ش، شماره 1، سال اول، تابستان 1396ش.