تعداد نشریات | 152 |
تعداد شمارهها | 5,776 |
تعداد مقالات | 63,289 |
تعداد مشاهده مقاله | 104,963,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 82,036,524 |
تأثیر تمرین بدنی و الگوی مشاهدهای انتخابی و اجباری بر میزان انگیزه درونی و یادگیری شناختی مهارت شوت جفت بسکتبال: با رویکرد نیازهای روانشناختی پایه | ||
نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 3، آذر 1401، صفحه 5-23 اصل مقاله (488.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.250503.1340 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد ملکی ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
2گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران . | ||
4گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین بدنی و الگوی مشاهدهای انتخابی و اجباری بر میزان انگیزة درونی و یادگیری شناختی مهارت شوت جفت بسکتبال با رویکرد نیازهای روانشناختی پایه بود. روش پژوهش: 80 دانشجوی پسر(18-22) به صورت داوطلبانه انتخاب و بر اساس نمرات پیش آزمون به صورت تصادفی در چهار گروه(20نفره) خودکنترل، جفتشده، آزمونگر کنترل و کنترل قرار گرفتند. برای بررسی میزان انگیزه،از پرسشنامۀ انگیزة درونی (IMI) وبرای بررسی میزان یادگیری شناختی از پرسشنامۀ فراخوانی (اقتباس از نودسون،1993 ) استفاده شد. ویدئوی آموزشی از مدل ماهر اجزای حرکت را نمایش داد و به آزمودنیها ارائه شد. آزمون یادداری 24 ساعت بعد انجام گرفت .برای بررسی نتایج از تحلیل واریانس یکراهه (آنوا)استفاده شد (P≤0/05) . یافته ها: نتایج نشان داد در مرحلۀ اکتساب میزان انگیزة درونی برای یادگیری مهارت شوت جفت بسکتبال آزمودنیهادر شرایط مشاهدة خودکنترل به طور معناداری بالاتر از آزمودنیها در شرایط جفت شده و کنترل بود. همچنین در مرحلۀ یادداری میزان انگیزة درونی در شرایط مشاهده خودکنترل به طور معناداری بالاتر از دیگر شرایط آزمایشی بود. علاوه براین در مراحل اکتساب و یادداری یادگیری شناختی (موفقیت فراخوانی) آزمودنیها در شرایط مشاهدة خودکنترل به طورمعناداری بالاتر از آزمودنیهای در شرایط جفت شده و کنترل بود. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که انگیزه بر یادگیری تأثیر دارد، همچنین نمایش تکلیف به صورت کل- بخش- کل روشی مؤثر و کارامدی در مرحلۀ شناختی یادگیری مهارت است. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه؛ تمرین بدنی؛ فراخوانی؛ مدل؛ نمایش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of physical practice and selective and compulsive observational pattern on inner motivation and cognitive learning of Basketball Jump Shot: with regard to the basic psychological needs | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzad Maleki1؛ Mahmood Sheikh2؛ Fazlallah Bagherzadeh3؛ Rasoul Hemayattalab4 | ||
1Department of Physical Education, Payam Noor University, Iran. | ||
2Department of Motor Behavior and Sports Psychology, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Department of Motor Behavior and Sports Psychology, Faculty of Sport Sciences and Health.University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4Department of Motor Behavior and Sports Psychology, Faculty of Sport Sciences and Health , University of Tehran,Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: This research aimed to investigate the effect of physical training and selective and compulsory observational pattern on the intrinsic motivation and cognitive learning of basketball jump shot skill with the approach of basic psychological demands. Methods: Eighty male students (18-22 years old) were selected voluntarily and based on their pre-test scores, were randomly divided into four Self-Control, Paired, Experimenter-Control, and Control groups (20 people in each group). To examine the motivation level, the Intrinsic Motivation Inventory (IMI), and to examine the cognitive learning level, Recall Questionnaire (adapted from Knudson, 1993) was used. An educational video of the expert model that showed the movement components was presented to the participants. A retention test was conducted 24 hours later. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to examine the data (p≤0.05). Results: The results showed that in the acquisition phase, the level of intrinsic motivation of the participants to learn the basketball jump shot skill in the Self-Control observation condition was significantly higher than the participants in the Paired and Control conditions. Also, in the retention phase, the level of intrinsic motivation in the Self-Control observation condition was significantly higher than in other experimental conditions. In addition, in the acquisition and retention phases of cognitive learning (recall success), the participants in the Self-Control observation condition scored significantly higher than the participants in the Paired and Control conditions. Conclusion: In general, the results of this study show that motivation affects learning. Also, task demonstration as a whole-part-whole is an effective and efficient method in the cognitive phase. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Demonstration, Model, Motivation, Physical Practice, Recall | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 139 |