تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,555 |
تعداد مقالات | 70,735 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,676,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,872,014 |
بازنمایی تصویر زنان در سفرنامۀ «از پاریز تا پاریس» | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 3، آذر 1402، صفحه 471-489 اصل مقاله (767.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2022.350518.1852 | ||
نویسندگان | ||
بهرام رضایی ویشه سرایی* 1؛ محمّدعلی خزانه دارلو2؛ محمود رنجبر2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان،رشت، ایران | ||
2. دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان،رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین آثاری که در آن تصویر دیگری اعم از «دیگری درونفرهنگی» و «دیگری برونفرهنگی» انعکاس مییابد، سفرنامه است. در این نوع از نوشتهها تصاویر زنان، مردان، شهرها، مکانهای خاص زیارتی، سیاحتی و ... میتواند سوژۀ تصویرپردازی قرار گیرد. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی با تلفیق سه رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان، بازنمایی و تصویرشناسی نوشته شده است. هدف از این پژوهش تحلیل بازنمایی انواع تصاویر زنان و پیشفرضهایی است که نویسنده در چارچوب آن به این نوع از بازنمایی اقدام کرده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در سفرنامۀ از پاریز تا پاریس زنان با ملیتهای شرقی و غربی به دو دسته تقسیم میشوند: زنان تاریخی و زنان معاصر؛ نویسنده تصاویر زنان تاریخی را بهصورت غیرمستقیم و از طریق مطالعۀ متنها (بینامتنی) بازنمایی میکند و بازنمایی تصاویر زنان معاصر را -که یا با تجربۀ حضوری بهصورت مستقیم با آنها در ارتباط بوده یا بهصورت غیرمستقیم از طریق ارتباط با دیگران (بیناشخصی) مطالبی دربارۀ آنها شنیده- با تجربۀ ترکیبی (ترکیبی از تجربۀ حضوری و بیناشخصی) انجام میدهد. دراین سفرنامه عنوانهای مختلف نویسنده در سایۀ هویت برساخت «استاد روشنفکر تاریخ» قرار میگیرد و با همین هویت تصویر زنان معاصر و زنان درباری و عامۀ تاریخی در شرق و غرب بازنمایی میشود.. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتمان؛ بازنمایی؛ تصویرپردازی؛ زنان؛ از پاریز تا پاریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representing the image of women in the travelogue "From Paris to Paris " Bahram Rezaei visheh sorai 1 | Mohammad Ali Khazane Darlo2 | Mahmoud Ranjbar3 | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahram Rezaei Vishesheraei1؛ Mohammad Ali Khazane Darlo2؛ mahmood Ranjbar2 | ||
1PhD student of Persian language and literature, Guilan University, Rasht, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Guilan University, Rasht, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important works in which the image of another, both "intra-cultural other" and "extra-cultural other" is reflected, is the travelogue. In this type of writing, images of women, men, cities, special places of pilgrimage, tourism, etc. can be the subject of imagery. This article is written in a descriptive-analytical way by combining the three approaches of critical discourse analysis, representation and imagery. The purpose of this research is to analyze the representation of various types of images of women and the assumptions that the author made in the framework of this type of representation. The results of the research show that in the travelogue "From Pariz to Paris" women with eastern and western nationalities are divided into two categories: historical women and contemporary women. The author represents the images of historical women indirectly and through the study of texts (intertextual) and the representation of images of contemporary women - who is either directly connected with them through personal experience or indirectly or directly , through communication with others (impersonal),has heard about them - with a combined experience (combination of face-to-face and impersonal experience).In this travelogue, the various titles of the author are placed in the shadow of the identity of "master intellectual of history" and with this identity, the image of contemporary women and historical court women and public women in the East and West is represented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Discourse, representation, imaging, women, from Pariz to Paris | ||
مراجع | ||
باستانی پاریزی، محمدابراهیم (1399). از پاریز تا پاریس. تهران: علم.
پالتریج، برایان (1399). «درآمدی بر تحلیل گفتمان» ترجمۀ طاهره همتی. تهران: نویسۀ پارسی.
پناهی، عباس و محمدزاده، اسدالله (1395). «تصویر زن ایرانی در سفرنامههای فرانسویان از اوایل دورۀ قاجار تا انقلاب مشروطه بر اساس بازنمایی استوارت هال»، مجلۀ مطالعات تاریخ فرهنگی، 7(27)، 1-23.
حاجیآقابابایی، محمدرضا و صالحی، نرگس (1397). «تحلیل تصویر دیگری در داستان سفر بزرگ آمینه اثر گلی ترقی». فصلنامۀ علمی-پژوهشی نقد ادبی، 56، 33-41.
رسولی، محمدرضا و نعمتاللهی، پویا (1400). نظریۀ گفتمان از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی. تهران: لوگوس.
عباسی، مهناز (1398). «تصویرشناسی زنان در سفرنامۀ مقدسی، پژوهشنامۀ انجمن ایرانی تاریخ،» 10(39)، 75-105.
فتوحی رودمعجنی، محمود (1397). بلاغت تصویر، تهران: سخن.
فرکلاف نورمن (1379). تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمۀ فاطمۀ شایستهپیران. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
قبول، احسان، رادمرد، عبدالله و شریعتپناه، زهرا (1397). «تصویرشناسی زنان در سفرنامۀ ابن فضلان»، مجلۀ زن در فرهنگ و هنر، 1، 97-113.
قهرمانی، مریم (1393). ترجمه و تحلیل انتقادی گفتمان رویکرد نشانهشناختی. تهران: علم.
کرماللهی، نعمتالله و دهقانی، روحالله (1393). «روششناسی بنیادین نظریۀ فرهنگی استوارت هال با رویکرد انتقادی»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی دین و سیاست فرهنگی، 3، 129-155.
منتظر قائم، مهدی و یادگاری، محمدحسن (1394). «مطالعۀ بازنمایی حجاب، پوشش و آرایش هنرپیشگان زن در پوسترهای فیلمهای سینمایی ایران و مطابقت آن با سیاستگذاری فرهنگی سه دولت (سازندگی، اصلاحات و اصولگرا): به روش رهیافت گفتمانی استوارت هال»، دوفصلنامۀ علمی-پژوهشی دین و ارتباطات، (2)، 194-157.
میلز، سارا (1393). گفتمان، ترجمۀ مؤسسۀ خط ممتد اندیشه، زیر نظر نرگس حسنلی. تهران: نشر نشانه.
نامورمطلق، بهمن (1388). درآمدی بر تصویرشناسی معرفی یک روش نقد ادبی و هنری در ادبیات تطبیقی، مطالعات ادبیات تطبیقی، 3(12)، 119-138.
نانکت، لاتیشیا (1390). تصویرشناسی بهمنزلۀ خوانش متون نثر معاصر فرانسه و فارسی. ترجمۀ مژده دقیقی، ادبیات تطبیقی، 2/1، 100-115.
ننکت، لیتیسیا (1399). حدیث دیگران. ترجمۀ احیاء عملصالح و منیژه عبداللهی. تهران: تمدن علمی.
هال، استوارت (1383). بومی و جهانی؛ جهانیشدن و قومیت. ترجمۀ بهزاد برکت. نشریۀ ارغنون، 24، 239-262.
هوارث دیوید (1397). گفتمان. ترجمۀ احمد صبوری. تهران: آشیان.
یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز (1398). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمۀ هادی جلیلی. تهران: نشر نی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 150 |