تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,383 |
معرفی مدلی کیفی برای آموزش شهروندی در مخاطرات محیطی با تکیه بر گرندد تئوری (مطالعۀ موردی: آتشسوزی بزرگ) | ||
مدیریت مخاطرات محیطی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 3، مهر 1401، صفحه 241-253 اصل مقاله (667.29 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhsci.2022.348842.744 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا حسنلو1؛ بابک حسین زاده* 2؛ سیده زهرا حسینی درونکلایی3 | ||
1دانشجوی دورۀ دکتری مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
چکیده | ||
فاجعۀ فرو ریختن ساختمان مرتفع پلاسکو در مرکز تهران، همۀ مردم ایران را در بهتی عظیم فروبرد. شدت واقعه هرچند با ابعاد فاجعۀ یازدهم سپتامبر نیویورک قیاسپذیر نیست، به لحاظ شکلی و نحوۀ ریزش ساختمان در افکار عمومی جهان، همان فضای وحشتناک و بهتآور را تداعی کرد. پیشبینی میشود که با آموزش شهروندان میتوان خسارات اینگونه حوادث را کاهش داد. هدف تحقیق حاضر معرفی مدلی برای آموزش شهروندی در مخاطرات محیطی (بحرانهای آتشسوزی بزرگ) با تکیه بر گرندد تئوری است. توسعۀ کمّی فعالیتهای پژوهشی در جوامع دانشبنیان و توسعهیافته و در حال توسعه روندی دائمی و مستمر است و تنوع در روشهای مختلف پژوهشی نیازمند رویکرد جدیدی از روشها و مدلهای تحقیقاتی است. بنابراین رویکرد تحقیق حاضر از نوع کیفی است. ابزار تحقیق حاضر مصاحبه بود که از پنل نخبگان جمعآوری شد. نخبگان انتخابشده در این پژوهش فرماندهان آتشنشانی و آسیبدیدگان درگیر در بحران ساختمان پلاسکو بودند که از بین آنها 15 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. براساس نتایج مهمترین مقولههای استخراجشده، نوآوری شرایط توسعۀ آموزش و پیشگیری، مشارکت، فعالیتهای آموزشی، اثربخشی دورههای آموزشی در آتشسوزی بزرگ و پیامدهای آن است. طراحی هر طرح جامع آموزش عمومی، فرایندی مشارکتی است که حاصل آن را میتوان در وجود سیستم کنترل و حفاظت مدون در برابر حریق دید. آموزش شهروندی عمومی و افزایش آگاهی مردم از طریق آموزش شهروندی کوتاهمدت، آموزش از طریق رسانههای عمومی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامهها و بروشورهای محلی را مهمترین نمودهای فعالیتهای پیشگیرانه از حریق دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شهروندی؛ بحرانهای آتشسوزی بزرگ؛ گرندد تئوری؛ مخاطرات محیطی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing a qualitative model for educating citizens in environmental hazards based on grand theory (Case Study: major fires) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Reza Hasanloo1؛ Babak Hosseinzadeh2؛ Seyed Zahra Hoseini Daronkalaei3 | ||
1PhD Student of Educational Management Department,Babol Unit, Islamic Azad University,Babol,Iran | ||
2Assistant Professor of the Department of Educational Sciences, Babolunit, Islamic Azad University, Babol,Iran | ||
3Assistant Professor of Educational Management Department, Babolunit, Islamic Azad University, Babol, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The tragedy of the high-rise Plasco building´s collapse in the center of Tehran, not only the citizens of this city, but all the people of Iran were shocked. although what happened is not comparable to the dimensions of the September 11 disaster in New York, but in terms of the shape and the way the building collapsed, it evoked the same terrible and amazing condition in the world's public opinion. In this regard, it is expected that the damage of this accident can be reduced by educating the citizens. On this subject, the aim of the current research is to provide a model for educating citizens in environmental hazards (big fire crises) [4] based on the ground theory. Quantitative development of research activities in knowledge-based and developed societies is a permanent and continuous process, and diversity in different research methods requires a new approach of research methods and models. Therefore, the current research approach is qualitative. The current research tool is an interview that was collected from an elite panel. The results show that the most important extracted categories are the innovation of education and prevention[1]development conditions, participation, educational activities, effectiveness of training courses in big fire [3] and its consequences. Designing a comprehensive public education plan is a collaborative process, the result of which can be seen in the existence of a documented fire control and protection system. Public citizenship education [2] and increasing people's awareness through short-term citizenship education, education through public media such as radio, television, newspapers and local brochures can be the most important aspect of fire prevention activities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
hazards education, major fire crises, ground theory, Environmental hazards | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 |