تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,712 |
خودزایشی واقعیت اجتماعی و نقد رئالیسم انتقادی: مارگارت آرچر و اندرو سهیر | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 48، مهر 1402، صفحه 349-368 اصل مقاله (840.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2022.336933.1271 | ||
نویسنده | ||
فرهاد بیانی* | ||
گروه مطالعات علم و فناوری، پژوهشکده علم و فناوری، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، دیدگاه هستیشناختی مارگارت آرچر و رویکرد معرفتشناختی اندرو سهیر در باب واقعیت اجتماعی داوری و نقد میشود. برای تبیین پویایی جهان اجتماعی، آرچر نظریۀ مورفوژنتیک اجتماعی را بنا نهاد که طبق آن، جهان اجتماعی محصول تعامل میان فرهنگ، عاملیت و ساختار است. همچنین اندرو سهیر علاوه بر تأکید بر پیچیدگی ماهیت واقعیت اجتماعی، مدلی نو برای معرفتشناسی اجتماعی ارائه کرد. مدل او مبتنی بر تعامل چندگانه میان محقق (سوژه)، موضوع تحقیق (ابژه) و دیگر سوژههایی است که در یک اجتماع زبانی مشترک با محقق قرار دارند. روش پژوهش مقاله حاضر از نوع مقایسهای- تحلیلی است. این مقاله دیدگاه هردو نظریهپرداز را به این جهت که توانایی خودزایشی واقعیت اجتماعی را در این فرایندها نادیده میگیرند، نقد میکند. هم هستیشناسی آرچر و هم معرفتشناسی سهیر، نقش فعال واقعیت اجتماعی را در بازتولید خود نادیده میگیرند. یافتههای این مقاله نشان میدهد ویژگی خودزایشی واقعیت اجتماعی از طریق سه مکانیسم «اعمال اجبار بر کنشگر»، «انعطافپذیری» و «هرمنوتیک مضاعف» میتواند در بازتولید خود مؤثر باشد و کنشگر انسانی-اجتماعی را مقید کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اندرو سهیر؛ خودزایشی؛ رئالیسم انتقادی؛ مارگارت آرچر؛ مورفوژنسیس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Self-generation of Social Reality and the Critique of Critical Realism: Margaret Archer and Andrew Sayer | ||
نویسندگان [English] | ||
Farhad Bayani | ||
Department of Science and Technology Studies, Science and Technology Research Institute, Institute for Cultural, Social and Civilization Studies | ||
چکیده [English] | ||
This article tries to critique the ontological perspective of Margaret Archer and Andrew Sayer’s epistemology on social reality. To explain the social world dynamism, Archer introduces morphogenetic social theory. Accordingly, she explain the social world by interaction between culture, agency and structure. Also, Andrew Sayer besides paying attention to the existing complexities in the nature of social reality, struggles to introduce a specific model upon which one can come up with a new formulation of the process of social knowledge. His model is based on the dialectical relation between the researcher (subject), research topic (object) and other subjects who work in a common linguistic community. The article criticizes both approaches because they do not pay attention to the self-generation of social reality. Self-generation is refer to the role of social reality (object) in changing and reproduction of itself. Bothe Archer’s morphogenesis and Sayer’s epistemology neglect the effective role of social reality in self-reproduction. This article tries to critique the ontological perspective of Margaret Archer and Andrew Sayer’s epistemology on social reality. To explain the social world dynamism, Archer introduces morphogenetic social theory. Accordingly, she explain the social world by interaction between culture, agency and structure. Also, Andrew Sayer besides paying attention to the existing complexities in the nature of social reality, struggles to introduce a specific model upon which one can come up with a new formulation of the process of social knowledge. His model is based on the dialectical relation between the researcher (subject), research topic (object) and other subjects who work in a common linguistic community. The article criticizes both approaches because they do not pay attention to the self-generation of social reality. Self-generation is refer to the role of social reality (object) in changing and reproduction of itself. Bothe Archer’s morphogenesis and Sayer’s epistemology neglect the effective role of social reality in self-reproduction. This article tries to critique the ontological perspective of Margaret Archer and Andrew Sayer’s epistemology on social reality. To explain the social world dynamism, Archer introduces morphogenetic social theory. Accordingly, she explain the social world by interaction between culture, agency and structure. Also, Andrew Sayer besides paying attention to the existing complexities in the nature of social reality, struggles to introduce a specific model upon which one can come up with a new formulation of the process of social knowledge. His model is based on the dialectical relation between the researcher (subject), research topic (object) and other subjects who work in a common linguistic community. The article criticizes both approaches because they do not pay attention to the self-generation of social reality. Self-generation is refer to the role of social reality (object) in changing and reproduction of itself. Bothe Archer’s morphogenesis and Sayer’s epistemology neglect the effective role of social reality in self-reproduction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-generation, Critical Realism, Morphogenesis, Margaret Archer, Andrew Sayer | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 419 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |