تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,940 |
The Affirmative Image of Christians in The Qur'an | ||
Classical and Contemporary Islamic Studies (formerly known as Journal of Contemporary Islamic Studies) | ||
دوره 5، شماره 2، مهر 2023، صفحه 267-276 اصل مقاله (782.58 K) | ||
نوع مقاله: Scholary | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcis.2023.345222.1304 | ||
نویسندگان | ||
Fatemeh Hajiakbari* 1؛ Hossein Heidari2؛ Ehsan Moghaddam3 | ||
1Department of Qur’ān and Ḥadīth Sciences, Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran | ||
2Department of Religions and Philosophy, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University, Kashan, Iran | ||
3Department of Qur’ān and Ḥadīth Sciences, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University, Kashan, Iran | ||
چکیده | ||
"Christianity" is one of the religions closest to Islam historically. In the Qur'an, the followers of Christ are mentioned or addressed both in specific words and also under general titles along with followers of other religions. Due to the abundance of mentions of Christians in the Qur'an, gaining accurate knowledge of this people from the perspective of the Qur'an is necessary for Islamic society. The Quran takes a realistic and friendly approach to portray the followers and disciples of Jesus, which can serve as a model for communication with them in the present time. Gathering affirmative verses about the followers of Jesus helps to reconsider the pattern of communication with them, and from this perspective, it becomes a window to understanding the unity of religions and achieving world peace. This descriptive-analytical study aims to collect and systematize the Qur'anic verses about Christians in the first place, and then, with the help of Quran commentators, it points out the reasons for naming, interpretations, and addressing of "Christians" in the Qur'an as Nasārā, to state that although the followers of Christ have been criticized and rebuked in some verses, in many cases, they have been praised according to the verses of the Qur'an. Also, based on the findings of this study, it was found that in those verses that refer to the distortion of the word of God, there was no criticism of Christians. | ||
کلیدواژهها | ||
Christians & Muslims؛ Nasārā؛ New Testament؛ Word؛ Holy Quran | ||
عنوان مقاله [English] | ||
سیمای ایجابی مسیحیان در قرآن | ||
نویسندگان [English] | ||
فاطمه حاجی اکبری1؛ حسین حیدری2؛ مقدم احسان3 | ||
1گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران | ||
چکیده [English] | ||
نزدیکترین ادیان به اسلام از جهت تاریخی، «مسیحیت» میباشد. در قرآن پیروان حضرت مسیح هم به صورت الفاظ اختصاصی وهم تحت عناوین کلی و در کنار سایر ادیان مورد اشاره و یا خطاب قرار گرفته اند. با توجه به فراوانی یادکرد از مسیحیان در قرآن، شناخت دقیق این قوم از نگاه قرآن برای جامعه اسلامی ضروری می نماید .مواجه قرآن با پیروان این قوم برخوردی واقع بینانه وهمدلانه است که می تواند الگویی برای ارتباط با آنها در عصر حاضر تلقی گردد. در کنار هم قراردادن آیات ایجابی مربوط به پیروان مسیح به بازبینی الگوی ارتباطی با ایشان کمک می کند و از این منظر دریچه ای است برای وحدت ادیان و صلح جهانی. این پژوهش با روش توصیفی_تحلیلی بر آن است در وهله اول آیات قرآنی قرانی پیرامون مسیحیان را جمع آوری و نظام بخشی نماید و پس از آن با کمک نظرات مفسران ضمن اشاره به وجه نامگذاری، تعابیر و خطاب «نصاری» در قرآن، بیان کند که پیروان حضرت «مسیح» (ع) اگرچه در برخی آیات مورد نقد و عتاب قرار گرفتهاند، ولی در بسیاری موارد هم به تصریح آیات قرآن مورد ستایش واقع شدهاند. همچنین بر اساس یافته های این پژوهش مشخص شد در آیاتی که به تحریف کلام الله اشاره شده نقدی متوجه مسیحیان نبوده است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
قرآن کریم, مسیحیان, نصاری, عهد جدید, تحریف کتاب مقدس | ||
مراجع | ||
The noble Qur’ān
Bible. (1996), Persian translation, Iranian Bible Society, Ilam Publications.
Abdullah Yusuf Ali )1952), The Meaining of the Glorious Quran. Madinah, Dar al-Qur'an Official Arabia.
Abul-Futuh Razi, H. (1987), Rawdal Janan va Ruhal Janan fi Tafsir al-Quran. Mashhad, Astan Quds Razavi, Islamic Research Foundation.
Al-Kik, V. & H. Mahallati (2001), «Dialogue between Christianity and Islam». Journal of Philosophical Theological Research, Fall and Winter, No. 9 and 10.
Alusi, M. (1994), Ruh al-Ma'ani fi Tafsir al-Quran al-‘Azim. Beirut, Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah.
Arbery, A.J. (1955). Holy Quran. New your, macmillan publishing company.
Arzani, H. & H. Ehtemam (2015). «Holy Koran\'s Pattern in the Cultural Communication of Islam and Christianity». Comparative Theology, No. 6, 89-106.
Blois, F. (2002), «Nasrani and hanif: Studies on the vocabulary of Christianity and of islam». BSOAS 65.
Fakhruddin Razi, M. (1999), Mafatih al-Ghayb, Beirut, Dar Al-Ahya Al-Tarath Al-Arabi.
Goddard, H. (2000), A history of Christian-Muslim relations. New Amsterdam Books.
Id. (2003), Christians and Muslims: from double standards to mutual understanding. Routledge.
Ibn ‘Ashur, M.T. (1999), Al-Tahrir val Tanvir. Beirut, Muassissah al-Tarikh.
Ibn Kathir, I. (1998), Tafsir al-Quran al-‘Azim. Beirut, Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah.
Ibn Manzur, M. (1984). Lisan al-‘Arab. Qum, Nashr Adab Hawzah.
Jefrey, A. (1983), The foreigen vocabulary of the Quran. Baroda.
Makarim Shirazi, N. (1995), Tafsir Nimuneh. Tehran, Dar al-Kutub al-Islamiyah.
McAuliffe, J.D. (2003), Encyclopaedia of the Quran. Brill, Leiden.
Murtida Zubeydi, M. (1994), Tajul ‘Arus min Javahiral Qamus. research by ʻA. Shiri, Beirut, Dar al-Fikr.
Noss, J.B. (2002), A History of the World’s Religions. Translator into Farsi: ‘A.A. Hikmat, Tehran. Shirkat Intisharat ‘Ilmi va Farhangi.
Pickthall, M. M. The Meaning of the Glorious Koran. An Explanatory Translation.
Puya Zadeh, ‘A. (1996), The Qur'an's encounter with Christian culture. Tehran, Tarbiat Moddares doctoral dissertation.
Raghib Isfahani, A. (2009), Mu’jam Mufradat AlFaz al-Qur'an. Beirut, Dar al-Fikr.
Robinson, N. (1991), Christ in Islam and Christianity. New York, New York University Press.
Tabari, M. (1991), Jami’ al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an. Beirut, Dar al-Ma'rifah.
Tabarsi, F. (1993), Majma’ al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an. Tehran, Nasser Khosrow.
Tabataba’i, M.H. (1996), Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an. Qom, Islamic Publications Office of the Society of Teachers of the Seminary of Qum.
Thomas, D. & B. Roggema (2011), Christian-Muslim Relations. Brill, Leiden.
Vahidi, ‘A. (2004), Asbab al-Nuzul (Persian). Translator: A.R. Zakavati Qaraguzloo, Tehran, Nashr-e Ney.
Watt, W.M. (2013), Muslim-Christian Encounters (Routledge Revivals): Perceptions and Misperceptions. Routledge.
Zamakhshari, M. (1986), Al-Kashaf ‘An Haqa’iq Ghavamid al-Tanzil. Beirut, Dar al-Kutub al-‘Arabi.
Zobiri, K. (2014), Muslims and Christians face to face. Simon and Schuster.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |