جلیلوند, محمد, احمدی, مالک, حمایت طلب, عبداله. (1402). اثربخشی مدل بازی تاکتیکی بر خودکارامدی، لذت بردن از فعالیت بدنی و یادگیری سرویس بدمینتون. , 15(3), 19-32. doi: 10.22059/jsmdl.2023.355318.1703
محمد جلیلوند; مالک احمدی; عبداله حمایت طلب. "اثربخشی مدل بازی تاکتیکی بر خودکارامدی، لذت بردن از فعالیت بدنی و یادگیری سرویس بدمینتون". , 15, 3, 1402, 19-32. doi: 10.22059/jsmdl.2023.355318.1703
جلیلوند, محمد, احمدی, مالک, حمایت طلب, عبداله. (1402). 'اثربخشی مدل بازی تاکتیکی بر خودکارامدی، لذت بردن از فعالیت بدنی و یادگیری سرویس بدمینتون', , 15(3), pp. 19-32. doi: 10.22059/jsmdl.2023.355318.1703
جلیلوند, محمد, احمدی, مالک, حمایت طلب, عبداله. اثربخشی مدل بازی تاکتیکی بر خودکارامدی، لذت بردن از فعالیت بدنی و یادگیری سرویس بدمینتون. , 1402; 15(3): 19-32. doi: 10.22059/jsmdl.2023.355318.1703
اثربخشی مدل بازی تاکتیکی بر خودکارامدی، لذت بردن از فعالیت بدنی و یادگیری سرویس بدمینتون
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مدل بازی تاکتیکی بر خودکارامدی، لذت بردن از فعالیت بدنی و یادگیری سرویس بدمینتون بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی است و طرح پژوهش شامل پیشآزمون و پسآزمون، در دو گروه آزمایش و کنترل انجام گرفت. 30 شرکتکننده دانشآموز دختر 9 تا 12 ساله، بهصورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند و پس از همتاسازی بر اساس ویژگیهای پیکرسنجی به شکل تصادفی در دو گروه مدل بازی تاکتیکی (15 نفر) و گروه تمرین سنتی (15 نفر) قرار گرفتند. برنامة تمرینی شامل یک دوره برنامة آموزش بدمینتون بود که طی هشت هفته و هر هفته سه جلسۀ یکساعته به دو روش سنتی و بازی تاکتیکی انجام گرفت. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامۀ مقیاس لذت بردن از فعالیت بدنی، آزمون خودکارامدی عمومی و آزمون سرویس بلند بدمینتون بود. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل نشان داد که گروه تمرینی مدل بازی تاکتیکی نسبت به گروه تمرین سنتی افزایش معناداری در خودکارامدی، لذت بردن از فعالیت بدنی و سرویس بلند بدمینتون داشتند. نتیجهگیری: در کل، یافتهها بیانگر آن است که تمرین با روش مدل بازی تاکتیکی نسبت به روش سنتی مزیتهای روانشناختی دارد و باعث بهبود یادگیری مهارت حرکتی سرویس بلند بدمینتون میشود.
The Effectiveness of the Tactical Games Model on Self-efficacy, Physical Activity Enjoyment, and Learning of Badminton Serve
نویسندگان [English]
Mohammad Jalilvand1؛ Malek Ahmadi2؛ Abdollah hemayattalab3
1Department of Physical Education and Sport Sciences, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.
2Department of Physical Education and Sport Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
3Department of Physical Education and Sport Sciences, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran
چکیده [English]
Introduction: This study aimed to investigate the effectiveness of the tactical games model on self-efficacy, physical activity enjoyment, and learning of badminton long serve in adolescent female students. Methods: The current research method was a quasi-experimental type with a pre-test and post-test research design that included two experimental and control groups. Thirty female students aged 9 to 12 years old voluntarily participated in the research. After being homogeneous according to anthropometric features, they were randomly assigned to two tactical games model (n=15) and traditional training (n=15) groups. The training program included a badminton training program that was conducted for eight weeks and three 60-minute sessions per week using two traditional and tactical games methods. The tools used in this study included the Physical Activity Enjoyment Scale, the General Self-Efficacy Scale, and the badminton long serve test. Results: The results of the analysis of covariance and independent samples t-test showed that the tactical games model group had a significant increase in self-efficacy, physical activity enjoyment, and badminton long serve scores compared with the traditional training group. Conclusion: Overall, these findings suggest that a training course with a tactical games model has advantages in some psychological variables and motor skills learning of badminton long serve compared with the traditional method.
کلیدواژهها [English]
tactical game model, self-efficacy, enjoyment of physical activity, badminton