تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,213,874 |
پژوهشی در طرح و نقش سنگ قبرهای گورستان بُزلَر هفشجان و قبرستان ارامنهی سیرَک با رویکرد تطبیقی-تحلیلی (با تاکید بر طرح و نقوش گیاهی و حیوانی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 11، دوره 28، شماره 3، مهر 1402، صفحه 127-139 اصل مقاله (3.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.350996.667009 | ||
نویسندگان | ||
حسین ابراهیمی ناغانی* 1؛ راضیه خارا هفشجانی2 | ||
1استادیار, گروه صنایع دستی، دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، صنایع دستی، گروه صنایع دستی، دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران. | ||
چکیده | ||
سنگ قبرها در مناطقی که مردمش به کمال صناعت و ذوق و غنای تمدن آراسته باشند، منظومه ای بکر جهت مطالعه خواهد بود. کثرت طرح و نقش در متن و زمینه ای که موضوعش با اساسی ترین مقوله ی زندگی انسان یعنی مرگ و زندگی عجین است، داستانی جذاب از تنوع نمادها و کیفیت یگانه ی تجربه ی زیبایی شناختی دارد. قبرستان «بُزلَر[i] هفشجان» و «ارامنه سیرَک[ii]» در چهارمحال و بختیاری از این دست منظومه ها هستند. این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و رویکرد تطبیقی می کوشد ارزش های هنری و نمادین (خصوصا نقوش گیاهی و حیوانی) سنگ قبور این دو حوزه را بررسی کرده و نحوه تعامل آن دو را با وجود تفاوت در دین و مذهبشان نشان دهد. از همین منظر نیم نگاهی به مطالعات جامعه شناختی در داد و گرفت فرهنگی ایرانیان با مهاجرین میهمان خواهیم انداخت. روش گردآوری داده ها عمدتا میدانی است و بر مبنای تحلیل طرح و نقش ها صورت می گیرد. جایی که پای هنر و زیبایی به میان میآید، حصارها و تمایزات ناشی از تعصب مذهبی در بحث تعاملات فرهنگی رنگ می بازد. یافته های پژوهش نشان می دهد در فرهنگ تصویری سنگ قبرهای «بزلر» و «سیرک» در یک منطقه ی واحد با دو مذهب متفاوت مردمش، کارکرد هنر و زیبایی بر تعصبات خاص مذهبی هرچند که اثر محرز دارد، تفوق تام می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
سنگ قبر؛ طرح و نقش؛ بزلر هفشجان؛ ارامنه سیرک؛ چهارمحال و بختیاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ANALYZING DESIGNS AND PATTERNS OF TOMBSTONES IN BOZELAR HAFSHEJAN CEMETERY AND SIRAK ARMENIAN CEMETERY WITH A COMPARATIVE-ANALYTICAL APPROACH (EMPHASISING ON PLANT AND ANIMAL DESIGNS AND PATTERNS) | ||
نویسندگان [English] | ||
hossein ebrahiminaghani1؛ raziye khara2 | ||
1Assistant professor and faculty member of handicrafts department, Faculty of Arts, Shahrekord University, | ||
2Bachelor's degree in Handicrafts, Department of Handicrafts, Faculty of Arts, Shahrekord University, Shahrekord, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Tombstones in areas where people are famous for their industrialism and artistic taste, as well as ancient civilization and culture, are worthwhile to be examined from several aspects. The designs and motifs on the tombstones, with a theme related to the category of life and death, are a treasure house of codes and symbols. In this regard, " Bozelar Hefshjan" and "Aramene Sirak" cemeteries are such exemplary . The carved motifs on the graves of " Bozelar " cemetery in Hefshjan and the Armenian village of "Sirak" located 4 km away in Chaharmahal and Bakhtiari province, are important in terms of artistic values, influencing each other. Analytical and comparative study of these two sites is done concerning both contemporary Islamic and Christian attitudes towards the category of art on graves, and the influence of native visual art and culture. Not many researchers claim that cemeteries and the shapes and patterns of their tombstones are affected by dominant idealogy. This research with a descriptive-analytical approach, focuses on the nature of the artistic values contained in the tombstones of above-mentioned areas, especially botanical and animal motifs (which have a wide symbolic connection to the category of life and death) and their interaction. Despite their two different religions, these cemetries are valuable examples for sociological studies in the cultural exchanges between Iranians and visiting immigrants. The method of data collecting is mainly based on fieldstudy. This research shows that despite the very basic differences in looking at the category of life and death (as the most important categories of religion) contained in different religions; where art and beauty come together, barriers and color distinctions disappear and beyond religious identity distinctions, the language of art and beauty as the common language of humans prevails over other language and identity distinctions. It also shows that Iranian culture has no resistance of its own in dealing with the cultural values of others, where beauty and art are involved. A kind of inherent artistic feature in the gravestones and the historical sequence of these changes that have lost their linguistic meanings with the passage of time and left behind an ethereal form of technique and industry combined with art and beauty, has caused the cemeteries to tempt tourists to visit them. Not so long ago, the idea of spending free time and exploring the cemetery was impossible or considered as a sick hobby. But now that artistic sparkles and symbolic forms, from the shape of the tombstone to the variety of designs on the stones, have become the face of the image and landscape of the cemetery; A special visual-tourist function has been given to these collections. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
tombstone, design and pattern, Bozelar Hafeshjan, Armenian cirak, Chaharmahal and Bakhtiari, analysis and comparison | ||
مراجع | ||
جهرمی، آسیه (1396)، بررسی تطبیقی نقوش گیاهی در فلزات دوران اسلامی ایران. پایان نامه دوره کارشناسی، گروه صنایع دستی، دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد.
دوبوکور، مونیک (1376)، رمزهای زنده جان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: مرکز.
دولتیاری، عباس و صالحی، زهرا (1396). سنگ قبرهای گورستان سفید چاه بهشهر (نوع شناسی، پیکرهبندی و مفاهیم نقش و نگارها). فصلنامه فرهنگ مردم ایران. پاییز و زمستان (50 و 51)، 98-61.
رستمی هفشجانی، حسین (1399)، بزلر وسیع ترین گورستان تاریخی اسلامی استان چهارمحال و بختیاری. نخستین همایش ملی ایرانشناسی استان چهارمحال و بختیاری، اسفندماه. سلیمی هفشجانی، مجتبی و مرضیه خارا هفشجانی (1396)، سفری به دیار صنعتگران، بیجا: ناشر مؤلفان. شاهمندی، اکبر و شهاب شهیدانی (1392)، نقشهای ماندگار، سیری در آرایههای قبور ارامنه ایران، اصفهان: ناشر مؤلفان.
صفیخانی، نینا و سید ابوتراب احمدپناه و علی خدادادی (1393). نشانهشناسی نقوش سنگ قبور قبرستان تخت فولاد اصفهان (با تاکید بر نقوش حیوانی شیر و ماهی). نشریه هنرهای زیبا-هنر های تجسمی، 19 (4)، 80-67. Doi: 10.22059/jfava.2014.55422
عسگری هفشجانی، آسیه (1396)، مطالعه فرهنگ تصویری مقابر ارامنه سیرک. پایان نامه دوره کارشناسی، گروه صنایع دستی، دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد.
محمدی، عباس (1395)، نمادشناسی گیاهان، در نقشهای سنگ مزار آرامستان آقانورالدین عراقی(ره)، تهران: نشر روزگار.
هواسپیان، مایرنی (1386)، زیراندازهای ارمنی باف ایران، تهران: نشر تاریخ ایران.
Bada, erdogan & omer gokhan ulum (2016). My culture is engraved on my tombstone. the journal of human sciences, (13) 3, 5407-5422. Doi:10.14687/jhs.v13i3.4246 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 240 |