تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,649 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,833 |
Iran's Islamic Revolution and its impact on the true identification of the Turkish Alevi community | ||
Contemporary Researches on Islamic Revolution | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 16، شهریور 2023، صفحه 71-89 اصل مقاله (553.17 K) | ||
نوع مقاله: Science - Research | ||
نویسندگان | ||
Hassan Sadeghian* 1؛ Gholam Ali Soleimani2 | ||
1Research Fellow at the Strategic Studies Institute, Ministry of Science, Research and Technology ,Tehran, IRAN . | ||
2Assistant Professor at the University of Tehran, Tehran, IRAN | ||
چکیده | ||
The Alawite community, who according to the Supreme Leader are "orphans of the family of Muhammad", believe in following the school of Ahl-ul-Bayt (a.s) is still rooted in them. However, throughout the history of Alawism, due to the influence of some religious movements, policies and targeted political-cultural planning, they have suffered from a mixed and multifaceted identity and nature. Therefore, the trustees of this field have a kind of religious and customary duty to celebrate some religious holidays and ceremonies with a detailed and comprehensive planning and focusing on the common aspects with the Alevi community, that is, a special belief in the Imams (a.s.). And finally, believing in the principles, pillars, and values of the school of Ahl- ul-Bayt (a.s), take fundamental steps in the direction of reviving the true religious identity of the Alevi community. (Question) The current research has tried to analyze and evaluate the impact of the Islamic Revolution of Iran in restoring the true identity of the Turkish Alevi community based on the descriptive-analytical method and according to the "diffusion theory" from the words of ideological leaders. (Methodology) In general, Alevi leaders believe that today, with the blessing of the Iranian Islamic Revolution and the correct understanding of the Ahl- ul-Bayt (a.s) school, efforts are being made to introduce the correct principles and traditions to the Alevi society. In this regard, it is a great responsibility for Alevi leaders and sects to keep the Alevi community safe from threats by educating the Ahl-ul -Bayt (a.s.) | ||
کلیدواژهها | ||
Islamic revolution؛ Iran؛ Turkey؛ Aleviism؛ diffusion theory؛ identity | ||
عنوان مقاله [English] | ||
انقلاب اسلامی ایران و تأثیر آن بر هویت یابی راستین جامعه علوی ترکیه | ||
نویسندگان [English] | ||
حسن صادقیان1؛ غلامعلی سلیمانی2 | ||
1پژوهشگر پژوهشکده مطالعات راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران. | ||
2استادیار دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
جامعه علویون، که به فرموده مقام معظم رهبری «ایتام آل محمد» هستند، باور به پیروی از مکتب اهل بیت(ع) همچنان در ایشان ریشه دارد. معهذا، در طول تاریخ علویگری به دلیل تأثیرپذیری از برخی جریانات دینی، سیاستگزاریها و برنامه ریزی های سیاسی- فرهنگیِ هدفمند، دچار شناسه ی هویتی و ماهیتیِ ترکیبی و چندبُنی شده اند. لذا، بر متولیان این عرصه، به نوعی تکلیف شرعی و عرفی است که با برنامه ریزی دقیق و جامع و با تمرکز بر وجوه مشترک با جامعه علویان یعنی اعتقاد خاص به ائمه اطهار(ع)، بزرگداشت برخی از اعیاد و مراسمهای دینی و در نهایت باور به اصول و ارکان و ارزشهای مکتب اهل بیت(ع)، گامهایی بنیادین در جهت احیای شناسه ی هویتیِ دینیِ راستین جامعه علوی بردارند. (مسئله) پژوهش حاضر تلاش کرده است بر اساس روش توصیفی- تحلیلی و طبق «نظریه پخش/ اشاعه» تأثیر انقلاب اسلامی ایران در بازیابی هویت راستین جامعه علوی ترکیه را از زبان رهبران عقیدتی مورد واکاوی و ارزیابی قرار دهد. (روش تحقیق) به طور کلی، رهبران علوی معتقدند، امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران و شناخت درست از مکتب اهل بیت(ع)، تلاش میشود اصول -ارکان و آیین و سنن صحیح و راستین به جامعه علوی معرفی شود. در این راستا، مسئولیت بزرگی بر عهده رهبران و ددههای علوی است تا با آموزش معارف اهل بیت(ع)، جامعه علوی را از تهدیدات ایمن نگه دارند و با آگاه سازی، آنها را به آغوش مکتب اهل بیت(ع) بازگردانند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
انقلاب اسلامی, ایران, ترکیه, علویگری, نظریه پخش, هویت | ||
مراجع | ||
Ahmadi Arkami, A; Nami, M. H. (2019 AD/1398 SH). "Analysis of the Alevi Shia's Position in Syria Using the SWOT Strategic Model." Shi'a Studies Quarterly. Vol. 17, no. 67, p.p. 7-54.
Barzegar, A. (2003 AD/1382 SH). "The Theory of Diffusion and Reflection of the Islamic Revolution." Scientific Journal of Public Law. Vol. 5, no. 8, pp. 39-73.
Broomand Alam, A. (2012 AD/1391 SH). An Introduction to Understanding the Alevi Community in Turkey (from its emergence to 2009). Tehran: Amir Kabir Publications.
Piroozfar, M. et al. (2020 AD/1399 SH). "Analysis of Ali's Discourse in Contemporary Turkey." Biannual Journal of Political Sociology of the Islamic World. Vol. 8, no. 1 (Issue 16).
Jordan, R. (2001 AD/1380 SH). An Introduction to Cultural Geography. translated by Simin Tolaei and Mohammad Soleymani, Institute of Culture and Communication, Tehran.
Hazrati, H. (2010 AD/1389 SH). The Ottoman Constitutionalism. Research Institute of Islamic History, Tehran.
Donmez, N. (2010 AD/1389 SH). Alevis in Turkey. Publications of the University of Religions and Denominations, Qom.
Salim, M; Hosseinzadeh, H. (2017 AD/1396 SH). "The Mutual Effects of the Iranian Islamic Revolution and Shia Geopolitics in the Middle East." Journal of Islamic Revolution Studies, Sixth Year, No. 20.
Shakooi, H. (1996 AD/1375 SH). New Thoughts in the Philosophy of Geography. Gitashenasi Publications, Tehran, First Edition, Volume 1.
Sadeghian, H; Bahjati, Y. (2021 AD/ 1400 SH). Alevi Governments, Scientific and Cultural Publications. Tehran.
Marsh, D; Stoker, G. (2009 AD/1388 SH). Method and Theory in Political Science. translated by Amir Mohammad Hajiyousefi, Research Institute for Strategic Studies.
Madadlo, R. (2021 AD/1400 SH). Blood and God Companionship: Shias in Turkey after the Iranian Islamic Revolution. Imam Sadiq University Publications, Tehran.
Manoochehri et al. (2008 AD/1387 SH). Approach and Method in Political Science. Tehran, Samt Publications.
Yashar Ojagh, A. (2006 AD/1385 SH). "From Bayaiyan Rebellion to Qizilbashism, a Look at the History of Alevis' Emergence and Growth in Anatolia." Translated by Shahab Veli, Journal of Islamic History, Seventh Year, Serial Number 27, pp. 159-182.
Bryman. A. (1988 AD/1367 SH). Quantity and Quality in Social Research. (London:Unwin Hyman).
Celenk, M. (2021 AD/1400 SH). “Bir Halk Dindarlıgı Ornegi Olarak Anadolu Alevîligi: Tarih, İnanC Ve Uygulama, Halk İnanışları Ve Uygulamaları.” Editör Niyazi Akyüz Ihsan Capcıoğlu: 1. Basım, Nobel Yayınları, Ss. 371-405
Camuroğlu, R. (1998 AD/1377 SH). “Alevi Revivalism in Turkey.” in Tord Olsson (eds) Alevi Identitiy, Istanbul, Swedish research institute, 1998.
Caylak, A. (2020 AD/1399 SH).”Alevilikte Muhalif Dil ve Söylem: Alevi Türkü ve Deyişleri Üzerine Bir Analiz.” Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi KAÜİİBFD, Cilt, 11, Sayı 22.
Oran, B. (2011 AD/1390 SH). “1937/38’ de ne oldu.” I. Uluslaarası Tunceli Dersim Sempozyum, 4-6 Ekim 201, Bildiriler Kitabı. Tunceli:Tunceli Universitesi Yayınları.
Zelyut, R. (2018 AD/1397 SH). Türk Aleviligi: Anadolu Aleviliği’nin Kültürel Kökenleri. Ankara: Kripto Yayımlar ı. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 181 |