1دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشجوی دکترا، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3دانشجوی دکترا، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
در تبیین موضوع فقاع از سه جهت اختلاف وجود دارد: 1-ماده اولیه؛ 2-مسکر بودن؛ 3-غلیان. از آنجا که امروزه نوشیدنیهایی مانند آبجو، ماءالشعیر و نوشیدنی مالت در بازار وجود دارد که احتمال صدق آنها بر فقاع وجود دارد و پژوهش منسجمی نیز در زمینه موضوعشناسی فقاع صورت نگرفتهاست، انجام پژوهشی فقهی در این زمینه ضروری به نظر میرسد. در این نوشتار که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای صورت گرفت، پس از بررسی مستندات، این نتیجه حاصل شد که گستره مفهوم فقاع در زمانها و مکانهای مختلف، یکسان نیست؛ اما آنچه در نصوص شرعی، شرب آن موضوع حرمت واقع شده، عبارت است از: «مایعی مست کننده که از جو ساخته میشود» و فرآیند تولید آن در مرحله تولید الکل، با غلیان و جوشش همراهاست؛ بنابراین آبجوهای فاقد الکل، نوشیدنی مالت و ماءالشعیر طبی از مصادیق فقاع نیستند.
Thematics of Fuqā‘ (Beer) and the Possibility of Applying it to Newly-Emerged Instances (Jurisprudential Foundations of the Note to Article 264 of the Islamic Civil Code)
نویسندگان [English]
mohammad eshaghi1؛ Saeed Sabouei Jahromi2؛ Mojtaba Karami3
1Associate Professor, Department of Fiqh and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran.
2PhD Student, Department of Fiqh and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran.
3PhD Student, Department of Fiqh and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Theology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]
There are three areas of difference in opinion with regards to explaining the issue of fuqā‘: 1. The primary material. 2. Intoxicating nature. 3. Boiling. Since drinks such as beer, non-alcoholic beer, and malt drinks are on sale in the market nowadays, all of which could potentially be considered as fuqā‘, and there is no coherent research which has been done on this topic, it seems necessary to write an article in this regard. In this article, which was written using a descriptive-analytical method and library data, after analyzing the documents, it was concluded that the concept of fuqā‘ was not the same in different time periods and places. Rather, that which is forbidden in the religious texts is drinking "an intoxicating liquid made from barley" with the condition of that liquid boiling during the process of alcohol production. Therefore, non-alcoholic beer and malt drinks are not instances of fuqā‘.
کلیدواژهها [English]
fuqā‘, beer, Fuqqa’, intoxicating, boil
مراجع
ابن أبیجمهور، محمد بن زین الدین؛ عوالی اللئالی العزیزۀ فی الأحادیث الدینیۀ؛ قم؛ دار سید الشداء للنشر؛ 1403ق.
ابن اثیر، مبارک بن محمد؛ النهایه فی غریب الحدیث و الاثر؛ قم؛ موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان؛ 1367ش.
ابن جزله، یحیى بن عیسى؛ منهاج البیان فی ما یستعمله الإنسان؛ قاهره؛ جامعة الدول العربیة؛ 1431ق.
ابن حنبل، احمد بن محمد؛ مسند احمد بن حنبل؛ بیروت؛ موسسۀ الرساله؛ 1416ق.
ابن درید، محمد بن حسن؛ جمهرۀ اللغۀ؛ بیروت؛ دارالعلم للملایین؛ 1988م.
ابن سیده، علی بن اسماعیل؛ المحکم و المحیط الأعظم؛ بیروت؛ دارالکتب العلمیه؛ 1421ق.
ابن فارس، احمد بن فارس؛ معجم مقاییس اللغۀ؛ قم؛ مکتب الاعلام الاسلامی؛ 1404ق.
ابن منظور، محمد بن مکرم؛ لسان العرب؛ بیروت؛ دارصادر؛ 1414ق.
ابن نفیس، على بن ابى حزم؛ الشامل فی الصناعة الطبیة؛ تهران؛ دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ 1387ش.