کاظمی, مرضیه, میرباقری فرد, سید علی اصغر. (1402). تحلیل و بررسی تطبیقی انسانشناسی در آراء مولوی و ابنعربی. , 56(1), 75-94. doi: 10.22059/jrm.2023.355381.630424
مرضیه کاظمی; سید علی اصغر میرباقری فرد. "تحلیل و بررسی تطبیقی انسانشناسی در آراء مولوی و ابنعربی". , 56, 1, 1402, 75-94. doi: 10.22059/jrm.2023.355381.630424
کاظمی, مرضیه, میرباقری فرد, سید علی اصغر. (1402). 'تحلیل و بررسی تطبیقی انسانشناسی در آراء مولوی و ابنعربی', , 56(1), pp. 75-94. doi: 10.22059/jrm.2023.355381.630424
کاظمی, مرضیه, میرباقری فرد, سید علی اصغر. تحلیل و بررسی تطبیقی انسانشناسی در آراء مولوی و ابنعربی. , 1402; 56(1): 75-94. doi: 10.22059/jrm.2023.355381.630424
تحلیل و بررسی تطبیقی انسانشناسی در آراء مولوی و ابنعربی
1دانشآموختۀ دکترا، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2استاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
در عرفان اسلامی، شناخت انسان از ارکان مهم دستیابی به معرفت حقیقی به شمار میرود و به همین دلیل توجه به دیدگاههای انسانشناختی عرفا در تبیین مبانی و اصول بینش عرفانی آنان دارای اهمّیت بسیاری است. ما در این پژوهش، مولوی و ابنعربی را بهعنوان نمایندگان سنّت اول و دوم عرفانی در نظرگرفتهایم؛ مولوی بهعنوان عارف بزرگ سنّت اول که وسیعترین مجال را برای طرح دیدگاههای این سنّت در حوزۀ انسانشناسی فراهم کردهاست و محیی الدین ابنعربی بهعنوان چهرۀ برجستۀ سنّت دوم عرفانی که آرا و اندیشههای عرفانی وی، الهامبخش بسیاری از بزرگان عرفان و ادب اسلامی بودهاست. مقالۀ حاضر، از طریق مقایسه و تطبیق دیدگاههای مولوی و ابنعربی دربارۀ کلیّات مبانی انسانشناسی، بررسی مراتب انسان و تبیین ویژگیهای انسانهای کمال یافته، به این پرسش پاسخ میدهد که آیا نظام فکری و مبانی عرفانی این دو عارف پرآوازه، متفاوت از یکدیگراند.
Analysis and Comparative Study of Anthropology in the Views of Molavi and Ibn Arabi
نویسندگان [English]
Marzieh Kazemi1؛ Sayyed Ali Asghar Mirbagherifard2
1PhD, Department of Persian Language and Litrature, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2Professor, Department of Persian Language and Litrature, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Human knowledge is one of the important principles of achieving knowledge in Islamic mysticism And for this reason, it is very important to pay attention to the anthropological views of the mystics in explaining the foundations and principles of their mystical vision. In this research, we have considered Molavi and Ibn Arabi as the representatives of the first and second mystical traditions; Maulavi as the great mystic of the first tradition, who has provided the widest scope for presenting the views of this tradition in the field of anthropology. Mohi al-Din Ibn Arabi, as the prominent figure of the second tradition of mysticism, whose opinions and mystical thoughts have been the inspiration of many scholars of mysticism and Islamic literature.This article analyzes and examines the anthropological foundations of the two mystical traditions through a comparative comparison of the views of Molavi and Ibn Arabi about the generalities of the foundations of anthropology, examining the levels of human beings and explaining the characteristics of perfected human beings.
کلیدواژهها [English]
anthropology, Molavi, Ibn Arabi, first mystical tradition, second mystical tradition
مراجع
قرآن کریم؛ ترجمۀ محمد مهدی فولاد وند؛ تهران؛ دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی؛ 1387.
آشتیانی، سیدجلال الدین؛ شرح مقدمۀ قیصری در عرفان اسلامی؛ قم؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیۀ 1370.