تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,348 |
هخالوت، خاستگاه نظریۀ دژ درون ترزا آویلایی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 56، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 243-255 اصل مقاله (454.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2023.353088.630420 | ||
نویسنده | ||
بخشعلی قنبری* | ||
دانشیار، گروه فلسفه، ادیان و عرفان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ترزا آویلایی (1515-1582م)، نظریۀ دژ درون (عمارتهای هفتگانه) را در زمینۀ سلوک بهسوی خدا و نیلِ به وصال او مطرح کردهاست. ازآنجاکه ترزا یک نظریهپرداز کلاسیک نیست، این سؤال پیش میآید که او در ارائه این نظریه، تا چه اندازه تحت تأثیر هخالوت (تالارهای هفتگانه برای رسیدن به شهود خدا) بودهاست؟ فرضیۀ این مقاله، اثرپذیری ترزا از هخالوت است و بهاستناد شواهد کافی، روشن میشود که ترزا در ارائه نظریه دژ درون، در ساختار، کاربست مفاهیم و اصطلاحات، در تأکید بر نقش نیایش در رسیدن به وصال و پشتسر گذاشتن موانع وصال، بهطور مکرر به عهد عتیق، بهویژه کتاب حزقیال بهعنوان یکی از منابع هخالوت، رجوع داشته و در نتیجه، از هخالوت اثر پذیرفتهاست. مقایسه هفتعمارت و هفتتالار، مشابهتهای معناداری را نشان میدهد که همگی دلالت دارند بر اثرپذیری ترزا از هخالوت در ارائه نظریه دژ درون. هم عمارتها و هم تالارها، شهود وحدت و وحدت شهود را هدفگذاری کردهاند، با این تفاوت که شهود را ترزا به وصال پیوند میدهد و هخالوت به دیدار. البته اینها بهمعنای آن نیستند که ترزا بر خوانش و مطالعه هخالوت تسلط داشته، بلکه او از ادبیات رایج عرفانی آویلا بهره برده که خود حاوی این اندیشهها و آموزهها بودهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
ترزا آویلایی؛ دژ درون؛ وصال؛ هخالوت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hekhalot ,The Origin of Teresa of Avila’s Interior Castle Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
bakhshali ghanbari | ||
Associate Professor, Department of Philosophy, Religions and Mysticism, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Teresa of Avila (1515-1582 AD) introduced the theory of the Interior Castle (the Seven Mansions) as a path towards union with God and the attainment of His divine presence. Since Teresa was not a classical theoritician, it raises the question of how much influence Hekhalot (the Seven Halls for attaining divine visions) had on the presentation of her theory. The hypothesis of this paper is that Teresa was influenced by Hekhalot. The writing of this article proved the validity of the aforementioned hypothesis and demonstrated that Teresa incorporated concepts and terminology from Hekhalot into the structure and development of her theory, with repeated references to the ancient covenant, particularly the book of Ezekiel, as one of the sources of Hekhalot. Emphasizing on the role of contemplation in achieving union and overcoming obstacles to union, Teresa was influenced by Hekhalot. Comparing the seven mansions with the seven halls reveals significant similarities that indicate Teresa's adoption of Hekhalot in presenting the theory of the Interior Castle. Both the mansions and the halls aim for the vision of unity and the unity of vision, with the difference being that Teresa associates vision with union and Hekhalot with encounter. However, this does not imply that Teresa had mastery over the reading and study of Hallucination; rather, she drew from the prevailing mystical literature of Avila, which contained these opinions and teachings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hekhalot, Interior Castle, Teresa of Avila, union | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 227 |