![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,768 |
بررسی چگونگی تأثیر آنیمیسم بر تأویلپذیری در اشعار یداللّه رؤیایی بر اساس نظریۀ دریافت | ||
ادب فارسی | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 31، شهریور 1402، صفحه 155-165 اصل مقاله (741.14 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpl.2023.341615.2047 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مدرسی* 1؛ هادی طیطه2؛ مهسا ایمانی2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات غنایی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
یدالله رؤیایی از جمله شاعران و نظریهپردازان شعر حجم یا اسپاسمانتالیسم است که طبیعت در شعر او حضوری چشمگیر دارد. رؤیایی به طبیعت به مثابهی انسان یا جانداری مستقل نگاه میکند که رفتار، حالات، کنش و واکنشهای یک موجود زنده را دارد. در بلاغت از این نوع کارکرد به نام آنیمیسم یا جاندارانگاری یاد میشود. این آنیمیسم در شعر رؤیایی دو وجه دارد یا در سطح ترکیب و به شیوهی استعارهی مکنیه صورت می-گیرد یا در محور همنشینی و در اثر نسبت دادن صفت، رفتار، کنش و واکنشهای انسانی به شیء و پدیدههای طبیعی اتفاق میافتد. در شعر رؤیایی گاهی پدیدههای طبیعی نه به مثابهی یک انسان بلکه به مثابهی موجودی مستقل جلوه میکنند. رؤیایی در تصاویر مرتبط با آنیمیسم شگردها و تمهیداتی را به کار میگیرد که عامل دریافتها و تأویلهای متعدد میشود و مخاطب را در تولید دوبارهی اثر یاری میکند، به عبارتی این مخاطب است که شعر را بازتولید میکند. بدین شیوه شاعر، پیوسته شعر خود را تازه میگرداند. از جملهی این شگردها میتوان به جمع تصاویر ذهنی مرتبط با آنیمیسم، به کارگیری تداخل بلاغی و همشانه کردن اروتیک با آنیمیسم اشاره کرد. در این پژوهش به بررسی شگردها و تمهیدات رؤیایی برای دستیابی به تأویلهای متعدد در تصاویر مرتبط با آنیمیسم بر اساس نظریهی دریافت و به تحلیل نمونهها، بیان تأویلهای متعدد و علتهای تأویلپذیری بر اساس تمهیدات به کارگرفته شده میپردازیم. | ||
کلیدواژهها | ||
یدالله رؤیایی؛ آنیمیسم؛ نظریهی دریافت؛ تأویل؛ طبیعت؛ انسان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Animism on Interpretability in the Poems of Yadollah Royaee Based on the Theory of Reception | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Modarresi1؛ hadi tite2؛ mahsa imani2 | ||
1Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
2Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Yadollah Royaei is one of the poets and theorists of volume poetry or spasmantalism in whose nature nature has a significant presence. A dreamer looks at nature as an independent human being or organism that has the behavior, states, actions, and reactions of a living being. In rhetoric, this type of function is called animism. This animism has two aspects in royaei poetry, either at the level of composition and in a metaphorical way, or in the axis of companionship and by attributing human adjectives, behaviors, actions and reactions to objects and phenomena. It happens naturally. In royaei poetry, natural phenomena sometimes appear not as a human being but as an independent being. Royaei in animation-related images uses techniques and arrangements that trigger multiple perceptions and interpretations and help the audience to reproduce the work, in other words, it is the audience who recites the poem. Reproduces. In this way, the poet constantly renews his poetry. These tricks include collecting mental images related to animism, using rhetorical interference, and associating eroticism with animism. In this research, we study the techniques and royaei arrangements to achieve multiple interpretations in images related to animism based on the theory and analyze the samples, express multiple interpretations and reasons for interpretability based on We will deal with the measures taken. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Yadollah Royaei, Animism, Theory of Receipt, Interpretation, Nature, Man | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1385)، ساختار و تأویل متن، چاپ دوازدهم، تهران، نشر مرکز.
ارسطو (1390)، سماع طبیعی، ترجمهی محمد حسن لطفی تبریزی، چاپ سوم، تهران، طرح نو.
ایگلتون، تری (1393)، پیشدرآمدی بر نظریهی ادبی، ترجمه عباس مخبر، چاپ هشتم، تهران، نشر مرکز.
رؤیایی، یدالله (1391)، هلاک عقل به وقت اندیشیدن، تهران، نگاه.
رؤیایی، یدالله (1394)، مجموعه اشعار، چاپ سوم، تهران، نگاه.
رؤیایی، یدالله (1397)، از سکوی سرخ، چاپ سوم، تهران، نگاه.
زمانی، کریم (1398)، شرح جامع مثنوی معنوی، چاپ سوم، تهران، انتشارات اطلاعات.
شایگانفر، حمید رضا (1390)، نقد ادبی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات دستان.
شمیسا، سیروس (1393)، بیان، چاپ سوم، تهران، میترا.
کزازی، میر جلالالدین (1368)، زیبایی شناسی سخن پارسی 1، چاپ اول، تهران، نشر مرکز.
مکاریک، ایرنا ریما (1385)، دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ دوم، تهران، آگاه.
Ahmadi, Babak (1986), Text structure and interpretation, 12th edition, Tehran, Central Publishing. [In Persian]. Aristotle (2011), Natural hearing, translated by Mohammad Hasan Lotfi Tabrizi, third edition, Tehran, new design. [In Persian]. Eagleton, Terry (2014), An Introduction to Literary Theory, translated by Abbas Mokhbar, 8th edition, Tehran, publishing center. [In Persian]. Royaei, Yadullah (2012), The destruction of reason when thinking, Tehran, Negah. [In Persian]. Rouyaei, Yadullah (2014), collection of poems, third edition, Tehran, Negah. [In Persian]. Royaei, Yadullah (2017), from Red Platform, third edition, Tehran, Negah. [In Persian]. Zamani, Karim (2018), the comprehensive description of Masnavi Manavi, third edition, Tehran, Information Publications. [In Persian]. Shayganfar, Hamid Reza (2011), literary criticism, 4th edition, Tehran, Dostan Publishing House. [In Persian]. Shamisa, Siros (2013), Bayan, third edition, Tehran, Mitra. [In Persian]. Kazzazi, Mir Jalaluddin (1999), Aesthetics of Parsi Speech 1, first edition, Tehran, Center Publishing. Makarik, Irena Rima (1986), Encyclopaedia of Contemporary Literary Theories, translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi, second edition, Tehran, Aghaz. [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |