تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,230 |
تعداد مقالات | 67,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,224,668 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,971,634 |
ارائه مدل آسیبشناسی سرمایه اجتماعی در نظام آموزش و پرورش | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1402 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2024.368043.2457 | ||
نویسندگان | ||
سعید عبدل زاده1؛ یدالله عباس زاده سهرون* 2؛ پیمان یارمحمدزاده3 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه. آزاد اسلامی، واحد مرند، ایران | ||
2گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوی، ایران. | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل آسیبشناسی سرمایه اجتماعی در نظام آموزش و پرورش بوده است. از روش آمیخته یا ترکیبی مبتنی بر تحلیلی مضمون و روش معادلات ساختاری استفاده شده است. در بخش کیفی پژوهش، جامعه آماری متخصصان و اساتید حوزه آموزش شهر تبریز براساس نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی معلمان، مدیران براساس نمونه گیری فرمول کوکران مدنظر قرار گرفتند. تعداد 12 مصاحبه نیمه ساختار یافته در نرم افزار ATLAS TI به روش تحلیل مضمون، کدگذاری شد. انجام شد. 384 پرسشنامه محقق ساخته توزیع و تکمیل شد. تحلیل معادلات ساختاری در نرم افزار SMATPLS صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مولفههای سرمایه اجتماعی به آسیبهای ارتابطی (ابعاد، جزمیت در آگاهی اجتماعی، سایش اجتماعی، قرینگی روابط اجتماعی، جزمیت تعهد اجتماعی، فروکاست معرفت اجتماعی)، آسیبهای برنامه ریزی (تعارضات سازمانی با سرمایه جمعی، فرسایش اصول سازمانی، افول سرمایههای شناختی)، آسیب نهادی( توسعه نیافتگی افکار در روابط محیطی، تعارضات ساختاری در بطن سازمان، فرسایش ساختار اجتماعی و اثرپذیری از ناهنجاریهای رفتاری) و مولفههای فردی تعاملاتی (تحجرزدگی معرفتی – رفتاری، عدم رغبت شراکت جمعی، افول اعتماد و تاب آوری و تسلط ناهنجاریهای رفتاری) میباشد. با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داده شد که روابط پیشنهادی در تحلیل کیفی از نظر آماری نیز مورد تائید است. بارهای عاملی بالای 3/0، آمارههای تی بالاتر از 96/1 به دست آمدند. شاخصهای برازش نیز تماماً در شرایط مناسب بودند و مدل آسیبشناسی سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش از برازش لازم برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شناسی؛ سرمایه اجتماعی؛ آموزش و پرورش؛ تحولات دانش و تکنولوژی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting the pathological model of social capital in the education system | ||
نویسندگان [English] | ||
saeed abdolzadeh1؛ Yadollah abbaszadeh sohroun2؛ Peyman yarmohammadzadeh3 | ||
1PhD student in Educational Management, Islamic Azad University, Marand branch, Iran. | ||
2Department of Governmental management, Islamic Azad University, Khoy Branch, Iran. | ||
3Associate Professor of Educational Administration, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to present a model of social capital pathology in the education system. A mixed or combined method based on content analysis and structural equation modeling was utilized. In the qualitative research section, the statistical community included experts and professors in the field of education in Tabriz city, selected through purposive sampling. In the quantitative section, teachers and administrators were chosen based on the Cochran formula. Twelve semi-structured interviews were coded using ATLAS TI software and analyzed through content analysis. A total of 384 researcher-designed questionnaires were distributed and completed. Structural equation modeling analysis was conducted using the SMATPLS software. The research results indicated that social capital components contribute to relational damages (dimensions, certainty in social awareness, social erosion, conformity in social relationships, certainty in social commitment, social knowledge forecast), planning damages (organizational conflicts with collective capital, erosion of organizational principles, decline of cognitive assets), institutional damages (underdevelopment of thoughts in environmental relationships, structural conflicts within the organization, erosion of social structure, susceptibility to behavioral abnormalities), and individual interactional components (cognitive-behavioral rigidity, lack of interest in collective participation, decline in trust and resilience, and mastery of behavioral abnormalities). The use of structural equation modeling demonstrated that the proposed relationships in the qualitative analysis were statistically confirmed, with factor loadings above 0.3 and t-statistics exceeding 1.96. Fit indices were also entirely in suitable conditions, affirming that the social capital pathology model in education is adequately fitted. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pathology, social capital, education, and training, knowledge and technology developments | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |