
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,624 |
تعداد مقالات | 71,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,937,082 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,977,169 |
ارائه مدل آسیبشناسی سرمایه اجتماعی در نظام آموزش و پرورش | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
دوره 11، شماره 3، مهر 1403، صفحه 269-285 اصل مقاله (918.25 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2024.368043.2457 | ||
نویسندگان | ||
سعید عبدل زاده1؛ یدالله عباس زاده سهرون* 2؛ پیمان یارمحمدزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارائة مدل آسیبشناسی سرمایة اجتماعی در نظام آموزشوپرورش بوده است. از روش آمیخته یا ترکیبی مبتنی بر تحلیل مضمون و روش معادلات ساختاری استفاده شده است. در بخش کیفی پژوهش جامعة آماری متخصصان و استادان حوزة آموزش شهر تبریز بر اساس نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی معلمان و مدیران بر اساس نمونهگیری فرمول کوکران مدنظر قرار گرفتند. تعداد 12 مصاحبة نیمهساختاریافته در نرمافزار ATLAS TI به روش تحلیل مضمون کدگذاری شد. 384 پرسشنامة محققساخته توزیع و تکمیل شد. تحلیل معادلات ساختاری در نرمافزار SMATPLS صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مؤلفههای سرمایة اجتماعی آسیبهای ارتباطی (ابعاد، جزمیت در آگاهی اجتماعی، سایش اجتماعی، قرینگی روابط اجتماعی، جزمیت تعهد اجتماعی، فروکاست معرفت اجتماعی)، آسیبهای برنامهریزی (تعارضات سازمانی با سرمایة جمعی، فرسایش اصول سازمانی، افول سرمایههای شناختی)، آسیب نهادی (توسعهنیافتگی افکار در روابط محیطی، تعارضات ساختاری در بطن سازمان، فرسایش ساختار اجتماعی، اثرپذیری از ناهنجاریهای رفتاری)، و مؤلفههای فردی تعاملاتی (تحجرزدگی معرفتیـ رفتاری، عدم رغبت شراکت جمعی، افول اعتماد و تابآوری، تسلط ناهنجاریهای رفتاری) هستند. با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داده شد روابط پیشنهادی در تحلیل کیفی از نظر آماری نیز مورد تأیید است. بارهای عاملی بالای 3/0 آمارههای تی بالاتر از 96/1 به دست آمدند. شاخصهای برازش نیز همگی در شرایط مناسب بودند و مدل آسیبشناسی سرمایة اجتماعی در آموزشوپرورش از برازش لازم برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ آموزشوپرورش؛ تحولات دانش و تکنولوژی؛ سرمایة اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting the Pathological Model of Social Capital in the Education System | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Abdolzadeh1؛ Yadollah Abbaszadeh Sohroun2؛ Peyman Yarmohammadzadeh3 | ||
1PhD Student in Educational Management, Islamic Azad University, Marand branch, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Governmental management, Islamic Azad University, Khoy Branch, Iran | ||
3Associate Professor of Educational Administration, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research is to present a model of social capital pathology within the education system. A mixed- method approach, based on content analysis and structural equation modeling was utilized. In the qualitative research section, the statistical population comprised experts and professors in the field of education from Tabriz city, selected through purposive sampling. In the quantitative section, teachers and administrators were chosen based on the Cochran formula. Twelve semi-structured interviews were coded using ATLAS.ti software and analyzed through content analysis. A total of 384 researcher-designed questionnaires were distributed and completed. Structural equation modeling analysis was conducted using the SmartPLSsoftware. The research results indicate that social capital components contribute to relational damages (dimensions, certainty in social awareness, social erosion, conformity in social relationships, certainty in social commitment, and social knowledge forecast), planning damages (organizational conflicts with collective capital, erosion of organizational principles, and decline of cognitive assets), institutional damages (underdevelopment of thoughts in environmental relationships, structural conflicts within the organization, erosion of social structure, susceptibility to behavioral abnormalities), and individual interactional components (cognitive-behavioral rigidity, lack of interest in collective participation, decline in trust and resilience, and mastery of behavioral abnormalities). The use of structural equation modeling demonstrated that the proposed relationships in the qualitative analysis were statistically confirmed, with factor loadings above 0.3 and t-statistics exceeding 1.96. Fit indices were also within acceptable ranges, affirming that the social capital pathology model in education is adequately fitted. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pathology, social capital, education, and training, knowledge and technology developments | ||
مراجع | ||
سمنانی، ناهید؛ حنیفی، فریبا و شریفی، اصغر (1400). مدل ارتقایافتة مؤلفههای سرمایة اجتماعی آموزشوپرورش با روش دادهبنیاد. تحقیقات مدیریت آموزشی، 13(1)، 115 ـ 134.
ابراهیمی، صلاحالدین؛ ناصریامین، احمد؛ علیزاده، رضا و غلامی، بهمن (1402). شناسایی عوامل مؤثر بر سرمایة اجتماعی مدیران در سازمانهای ایرانیـ اسلامی (پژوهشی آمیخته در آموزشوپرورش). مدیریت سرمایة اجتماعی، 10(2)، 91 ـ 109.
نوائی، سمانه؛ سعادت، رضا و نریمانی، حاجیه (1402). چالشها و فرصتهای پیش روی نظام آموزشوپرورش در جریان فرایند یاددهیـ یادگیری در عصر حاضر. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 5(56).
زرجو، شبنم و پورعزت، علیاصغر (1402). ارائة الگوی توسعة سرمایة اجتماعی و کاربست آن در دانشگاهها (مورد مطالعه: دانشگاههای پیام نور استان گیلان). مدیریت سرمایة اجتماعی، 10، 129 ـ 144.
ناصحی، سید محمدامین؛ رجبپور، ابراهیم و احمدی، حیدر (1402). تأثیر هنرآفرینی شغلی بر عملکرد شغلی دبیران: با تأکید بر نقش میانجی سرمایة اجتماعی (مورد مطالعه: دبیرستانهای غیردولتی ناحیة 2 شیراز). مدیریت سرمایة اجتماعی، 10(2)، 145 ـ 158.
جعفریمجد، بهنام و زارعیمتین، حسن (1401). طراحی الگوی سرمایة اجتماعی سازمانی در آموزشوپرورش (مورد پژوهش: ادارۀ کل آموزشوپرورش استان لرستان). مدیریت سرمایة اجتماعی، 9(1)، 77 ـ 99.
حسنزاده ثمرین، تورج و مقیمی، سید محمد. (1389). اثر سرمایه اجتماعی بر تعالی اجتماعی. مطالعات مدیریت راهبردی. 3، 143-123.
Alemdar, M. & Anılan, H. (2023). Reflection of social capital in educational processes: emotional literacy and emotional labor context. Asia Pacific Educ, Rev. 23, 4-27.
Alfano, V. (2022). Does social capital enforce social distancing? The role of bridging and bonding social capital in the evolution of the pandemic. Economia Politica, 39, 839–859.
Al-Ghouthi, H., Nissi, A., Khairandish, T., & Shakuri, S. (2023). Investigating the relationship between social capital and teachers' quality of life. Strategic Studies of Humanities and Islamic Sciences, 52, 763-796. (in Persian)
Asquith, L. (2019). Bourdieu and Social Capital. In Rebuilding Lives After Genocide. Palgrave Macmillan, Cham, 27-45.
Baker-Doyle, K. J. & Yoon, S. A. (2020). The social side of teacher education: implications of social network research for the design of professional development. Int. J. Educ. Res. 101, 101563.
Boadi, I., Abekah, J., & Amartey, A. (2022). Social capital and knowledge creation: a higher education institution networks. Cogent Education.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 10-77.
Cope, T., Thomas, L., Pantie, N., & Froehlich, D. (2022). The Use of Social Capital in Teacher Research: A Necessary Clarification. Front. Psychol, 13, 1-18.
Daly, A. J., Liou, Y. H., & Der-Martirosian, C. (2020). A capital idea: exploring the relationship between human and social capital and student achievement in schools. Journal of Professional Capital and Community.
Ding, Q. & Wu, Q. (2023). Effects of Economic Capital, Cultural Capital and Social Capital on the Educational Expectation of Chinese Migrant Children. Applied Research Quality Life, 18, 1407–1432.
Dong, J., Lee, S., Wang, Ch., et al. (2023). Impact on social capital and learning engagement due to social media usage among the international students in the U.S. Educ Inf Technol, 28, 8027–8050.
Ebrahimi, P., Naseri-Amin, A., Alizadeh, R., & Ghalai, B. (2023). Identifying factors affecting the social capital of managers in Iranian-Islamic organizations (mixed research in education). Social Capital Management, 10(2), 91-109. (in Persian)
Gosine, K., Parker, D.C., & Gallagher, T. (2023). Bridging and Bonding: A Case for Prioritizing Social and Organizational Connectedness in Non-Profit Literacy Programming. Int. Journal of Com. WB 6, 21–41.
März, V. & Kelchtermans, G. (2020). The networking teacher in action: a qualitative analysis of early career teachers' induction process. Teach. Teach. Educ. 87, 102933.
Nasehi, M., Rajabpour, A., & Ahmadi, H. (2023). The effect of occupational creativity on teachers' job performance: emphasizing the mediating role of social capital (case study: non-government high schools in district 2 of Shiraz). Scientific. Social Capital Management, 10(2), 145-158. (in Persian)
Prasetyo, P. E., Setyadharma, A., & Kistanti, N. R. (2020). Social Capital: The main determinant of MSME entrepreneurship competitiveness. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(3), 6627-6637.
Putnam, R. D. (2020). Education, diversity, social cohesion and ‘social capital’. Cambridge, UK: Polity Press.
Qiao, S., Li, Z., Zhang, J., Sun, X., Garrett, C., & Li, X. (2022). Social capital, urbanization level, and COVID-19 vaccination uptake in the United States: A National Level Analysis. Vaccines, 10(4), 625.
Rimkunas, N.C. & Mellin, E.A. (2023). Interprofessional Social Capital in Expanded School Mental Health. In: Evans, S.W., Owens, J.S., Bradshaw, C.P., Weist, M.D. (eds) Handbook of School Mental Health. Issues in Clinical Child Psychology. Springer, Cham.
Semnani, N., Hanifi, F., & Sharifi, A. (2021). The upgraded model of the social capital components of education with the foundation data method. Educational management research, 13(49), 115-134. (in Persian)
Shiell, A., Hawe, P., & Kavanagh, S. (2020). Evidence suggests a need to rethink social capital and social capital interventions. Social Science & Medicine, 257, 111930.
Son, J. (2020). Social Capital. Cambridge: Polity Press.
Spillane, J. P. & Sun, J. M. (2022). The school principal and the development of social capital in primary schools: the formative years. School Leadership & Management, 1-20.
Taylor, N., Fleisch, B., & Shindler, J. (2019). Education scenarios for 2019. Key driving forces scenarios, 11-12.
Thomas, L., Tuytens, M., Devos, G., Kelchtermans, G., & Vanderlinde, R. (2019). Beginning teachers' professional support: a mixed methods social network study. Teach. Teach. Educ, 83, 134–147.
Vâlsan, C., Goschin, Z., & Druică, E. (2023). The Measurement of Social Capital in America: A Reassessment. Soc Indic Res, 165, 135–161.
Weerakoon, C., McMurray, A. J., Rametse, N. M., & Arenius, P. M. (2020). Social capital and innovativeness of social enterprises: opportunity-motivation-ability and knowledge creation as mediators. Knowledge Management Research & Practice, 18(2), 147-161.
Zarjo, Sh. & Pourezat, A. (2023). Presenting the model of social capital development and its application in universities (case study: Payam Noor universities in Gilan province). Scientific. Community Capital Management, 10, 129-144. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 358 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |