تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,555 |
تعداد مقالات | 70,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,724,367 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,920,503 |
الگوی شایستگی های خودتوسعهای مدیران (یک مطالعه فراترکیب) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اسفند 1402 اصل مقاله (2.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2024.369807.1008623 | ||
نویسندگان | ||
جواد پورکریمی* 1؛ مهسا عزیزی2؛ سیدحسین موسوی3 | ||
1گروه مدیریت آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران. ایران | ||
2گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی | ||
3دانشگاه فرهنگیان زنجان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای خودتوسعهای مدیران انجام شده است. این مطالعه بر اساس رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. کلیه اسناد علمی یافت شده در بین سالهای 2012 و 2023 به تعداد 567 سند علمی جامعه پژوهش حاضر را شکل می دهند که در 7 پایگاه خارجی و 5 پایگاه داخلی یافت شدهاند. درنهایت 24 سند علمی پس از واکاوی عناوین و محتوا، گزینش و تحلیل شدند. تحلیل یافتهها با روش کدگذاری صورت گرفته است. به منظور تامین کیفیت مطالعه حاضر، شناسایی، واکاوی و تحلیل اسناد با دقت بالا صورت گرفته و همچنین از نظرات دوخبره در گامهای پژوهش بهره گرفته شده است. شایستگیهای خودتوسعهای مدیران در پنج حیطه توانایی، ویژگی، نگرش، دانش و مهارت سازماندهی شدهاند. حیطه توانایی از مولفههای خودیادگیری، خودمدیریتی، خودآگاهی و خودانگیزشی تشکیل شده و در مجموع شامل 45 زیرمولفه میباشد. حیطه ویژگی شامل 29 زیرمولفه میباشد که تحت دو مولفه ویژگیهای فردی و ویژگیهای حرفهای سازماندهی شده اند. اشتیاق حرفه ای و خودباورمندی مولفه های حیطه نگرش هستند که در مجموع شامل 17 زیرمولفه می باشد. در حیطه دانش دو مولفه دانش موقعیت، دانش حرفه ای و 8 زیرمولفه شناسایی شدهاند. 38 زیرمولفه تحت سه مولفه برقراری ارتباط بین فردی اثربخش، رشد فردی و حرفهای و بلوغ ذهنی و ادراکی، حیطه مهارت را ایجاد کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی خودتوسعه&lrm؛ ای؛ مدیران؛ فراترکیب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Self-Development Competencies Model of Managers (A metasynthesis study) | ||
نویسندگان [English] | ||
javad pourkarimi1؛ Mahsa Azizi2؛ Seyed Hosein Mousavi3 | ||
1Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. Tehran. Iran | ||
2Educational management & planning | ||
3Zanjan branch/Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of identifying the self-development competencies of managers. This study was conducted based on a qualitative approach and meta-synthesis method. All scientific documents found between the years 2012 and 2023, amounting to 567 scientific documents, form the community of the present research, which were found in 7 foreign databases and 5 domestic databases. Ultimately, 24 scientific documents are selected and analyzed after reviewing their titles and contents. The findings were analyzed using the coding method. In order to ensure the quality of the present study, the identification, exploration, and analysis of documents carried out with high precision, and the opinions of two experts used in the research steps. The self-development competencies of managers in five areas of capability, characteristics, attitude, knowledge, and organizational skills are identified. The capability area consists of components of self-learning, self-management, self-awareness, and self-motivation, totaling 45 sub-components. The characteristics area consists of 29 sub-components organized under two components of personal characteristics and professional characteristics. Professional enthusiasm and self-confidence are components of the attitude area, totaling 17 sub-components. In the knowledge area, two components of situational knowledge, professional knowledge, and 8 sub-components have been identified. 38 sub-components under three components of effective interpersonal communication, personal and professional growth, and mental and perceptual maturity have created the skill area. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-Development Competencies, Managers, metasynthesis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 496 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 343 |