تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,232 |
تعداد مقالات | 67,772 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,234,746 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,980,728 |
تحلیل نگرش، انگیزهها، و موانع رفتار اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2024.362319.1701 | ||
نویسندگان | ||
معصومه اکبرپور1؛ افشین حمدی پور* 2؛ هاشم عطاپور3 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3هیات علمی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل نگرش، انگیزهها، و موانع رفتار اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 6223 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز بوده که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی مطابق جدول کرجسی و مورگان374 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تائید متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی رسید و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ معادل 9/82 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سن، جنسیت و گروههای عمده تحصیلی پاسخدهندگان در رفتار اشتراک دانش آنها تاثیرگذار بوده ولی مقطع تحصیلی تاثیرگذار نبوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان اشتراک دانش و مولفههای «نگرش، انگیزش، موانع، منابع، انواع اطلاعات، و کانالهای به اشتراکگذاری دانش» رابطه معنیدار وجود داشته است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد از بین همه متغیرهای مستقل، «نگرش به اشتراک دانش»، «انواع اطلاعات و دانش به اشتراکگذاری شده» و «انگیزههای به اشتراکگذاری دانش» وارد معادله شدند که در مجموع 19 درصد از تغییرات مربوط به اشتراک دانش را این 3 مولفه تبیین میکنند. نتیجهگیری: اشتراک دانش میتواند تبادل ایدهها، تجارب و دانش را در بین دانشجویان تسهیل کند و به گسترش دانش و فهم عمیقتر موضوعات مورد مطالعه منجر شود. به طور کلی، اگر اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز پیاده شود میتواند به تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تسهیم دانش؛ رفتار اشتراک دانش؛ موانع؛ انگیزهها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Attitude, Motivations, and Barriers to Knowledge Sharing Behavior Among Postgraduate Students at Tabriz University | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Akbarpour1؛ afshin hamdipour2؛ Hashem Atapour3 | ||
1Department of knowledge and information science, University of Tabriz. Tabriz, Iran | ||
2Associate Professor, Department of knowledge and information science, University of Tabriz.Tabriz, Iran | ||
3Associate Professor, Department of knowledge and information science, University of Tabriz. Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The aim of the current study is to examine the attitude, motivations, and barriers of knowledge sharing behavior among postgraduate students of Tabriz University. Methods: The research method is descriptive-survey. The statistical population of the present study is 6223 postgraduate students of Tabriz University, and 374 people were selected as the sample using relative stratified sampling method according to Krejci-Morgan table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, which its the validity was confirmed by experts in knowledge and information science and its reliability was calculated by Cronbach's alpha equal to 82.9%. In addition to descriptive and inferential statistics, independent t-tests, one-way analysis of variance, Pearson's correlation coefficient and linear regression were used in the SPSS version 24 software environment for data analysis. Results: The findings of the research showed that the age, gender and major academic groups of the respondents had an effect on their knowledge sharing behavior, but the level of education did not affect. The results of Pearson's correlation coefficient showed that there was a significant relationship between the amount of knowledge sharing and the components of "attitude, motivation, barriers, resources, types of information, and knowledge sharing channels". Also, the results of multiple regression analysis showed that among all the independent variables, "attitude towards sharing knowledge", "types of shared information and knowledge" and "motivation to share knowledge" were entered into the equation, which in total 19% of the changes related to sharing knowledge, are explained by these 3 components. Conclusion: Knowledge sharing can facilitate the exchange of ideas, experiences and knowledge among students and lead to the expansion of knowledge and deeper understanding of the studied subjects. In general, if knowledge sharing among postgraduate students of Tabriz University is implemented, it can help to achieve the educational and research goals of the university. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge Sharing, Knowledge Sharing Behavior, Barriers, Motivations | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 |