تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,333 |
جنسیت و هویت زنانه در ترانههای امروز ایران | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 13، دوره 15، شماره 2، 1403، صفحه 219-234 اصل مقاله (642.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.340569.644210 | ||
نویسنده | ||
مرجان دانشور* | ||
دکترای زبانشناسی، گروه زبانشناسی، دانشکدۀ زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی جنسیت و برساخت هویت زنانه در ترانههای عاشقانۀ امروز بود. از آنجا که ترانه یکی از قالبهای رسانه با بیان مضامین فرهنگی است و نسل نوجوان و جوان مصرفکنندۀ اصلی موسیقی روز و ترانههای عاشقانه هستند، این تحقیق به مطالعۀ جنسیت و چارچوب نقشی زن در متن ترانه پرداخت. روش پژوهش کیفی و از دستۀ مطالعات تحلیل محتوا بود تا مؤلفههایی که هویت و نقش جنسیتی زنانه را میسازند شناسایی شوند. جامعۀ آماری پژوهش، متن گزیدهای از ترانههای عاشقانۀ ایران بود و از میان آثار پرشمار خوانندگان مرد انتخاب شد. بهعنوان جامعۀ آماری، بر آثار پرمخاطبتر در بازۀ سالهای 1395 تا 1400 تمرکز شد و درنهایت پنجاه ترانه نمونۀ آماری این تحقیق را تشکیل دادند. در روند تحلیل محتوای مضمونی، کدگذاری حول مضامینی که جنسیت زنانه را بازنمایی میکند انجام گرفت و بهجز نگارنده، دو کدگذار دیگر مشارکت کردند. برای بررسی پایایی بین کدگذاران از ضریب آلفای کریپندورف استفاده شد و این پایایی تصدیق شد. تحلیل محتوا از منظر برساخت جنسیت زنانه نشان داد موضوعیت زن در این ترانهها که حاکی از عشق و دلبستگی مرد به زن است، با سه نقش جنسیتی برای زن برساخت میشود: 1. زن منفعل و گاه تحت سلطه، 2. ابژۀ جنسی و عشوهگر، 3. بیتعهد و اتکاناپذیر. نتایج گویای آن بود که در روایت جنسیت زنانه، کنش آگاهانه، قدرت و آزادی انتخاب برای زن متصور نیست و بازنمایی هویت زنانه، مصداق برساختی است که با گفتمانی هژمونیک و مردسالار همسویی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ روانشناسی رسانه؛ زن؛ موسیقی؛ هویت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Gender and Feminine Identity in Present Songs of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Marjan Daneshvar Kashkooli | ||
Department of Linguistics, Faculty of Foreign Languages, University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The objective of this study was toexamine gender and the construction of feminine identity in contemporary love songs of Iran. The overall objective of this study was to examine the representation of femininity in Iranian songs, as songs are regarded as a significant artifact of media that has a significant cultural impact by attracting a large audience. In order to examine the paradigm of male-female roles that is embedded in the lyrics of the tracks, a qualitative approach was implemented, and the study is classified as a thematic analysis. A statistical society was established by selecting 50 songs from the tracks of more renowned singers as the statistical sample, from a vast array of tracks in the market that are all sung by male singers in accordance with governmental regulations within the five-year period of 2017 to 2022. Coding was employed to conduct thematic content analysis, which concentrated on the themes of linguistic descriptions of feminine roles. The coding processwas conducted by three programmers. The Krippendorff’s alpha coefficient was utilized to evaluate the reliability of coders, and the coding demonstrated sufficient reliability. The analysis of the sample of love songs in terms of feminine identity revealed that gender is constructed with three primary roles: 1. Passive and under control, 2. Sexual object and seductive, and 3. Unfaithful and negligent. The findings suggested that the feminine gender construction was devoid of any indication of conscious action, power, or autonomous choice on the part of the female gender. This suggests that femininity is depicted in accordance with the hegemony of a patriotic discourse. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gender, Identity, Media Psychology, Women, Music | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اعزازی، ش. (1385). ضرورت استفاده از رویکرد جنسیتی در پژوهشها. تعلیم و تربیت. 22(3)، 57-33. https://sid.ir/paper/87765/fa
تبریزی، م. (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامۀ علوم اجتماعی. 21(64)، 138-105. https://doi.org/10.22054/qjss.2014.344
فرانکفورت- نچمیاس، چ.، و نیچماس، د. (1381). روشهای پژوهش در علوم اجتماعی. ترجمۀ فاضل لاریجانی و رضا فاضلی. تهران: سروش.
پرستش، ش.، و ساسانیخواه، ف. (1389). بازنمایی جنسیت و گفتمان رمان از 1375 تا 1384. زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان). 2(4)، 55-74. https://jwica.ut.ac.ir/article_20823.html
راودراد، ا. (1380). تغییرات نقش زن در جامعه و تلویزیون. پژوهش زنان. 1(1)، 133-156. https://sid.ir/paper/437555/fa
سلطانی، ع. ا.، و تفرشی، ا. ع. (1395). تحلیل گفتمان برنامههای تولیدی شبکۀ «من و تو». فصلنامۀ مطالعات رسانههای نوین. 1(3)، 164-125. https://doi.org/10.22054/cs.2015.4595
صابرپور، ز. (1392). بازنمایی جنسیت در رمان رازهای سرزمین من. نقد ادبی. 6(23)، 104-83. http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9758-fa.html
علیپور، پ. (1391). معرفتشناسی تطبیقی مفهوم زن در جهان متنی شعر شاعران زن معاصر (پروین، فروغ، صفارزاده و راکعی). نشریۀ ادب و زبان، دانشگاه شهید باهنر کرمان. 31، 259-229. https://www.sid.ir/paper/27101/fa
References Alipoor, P. (2012). An epistemological approach to the idea of “womanhood” in the of works contemporary persian poetesses (parvin, forough, rakei and safarzadeh). Journal of the Faculty of Letters and Humanities (Kerman), 31, 229-259. https://sid.ir/paper/27101/en (In Persian) Altorki, S. (2015). Middle Eastern Music and Popular Culture, pp. 493-508 in John Wiley & Sons (eds.) A Companion to the Anthropology of the Middle East, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. Bibi, D. J. (2020). Transnational, Gendered, & Popular Music in the Arab World, a Content Analysis of a decade (2010-2019), Published by Media@LSE, London School of Economics and Political Science ("LSE"), Houghton Street, London. Link Cisney, V. W. (2014). Derrida's Voice and Phenomenon: Edinburgh Philosophical Guide (1st Ed.). Edinburgh University Press. https://cupola.gettysburg.edu/books/77 Elouardaoui, O. (2013). Contemporary Arab Music Video Clips: Between Simulating MTV’s Gender Stereotypes and Fostering New Ones Imaginations. Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, 4(1), 112–133. https://doi.org/10.17742/IMAGE.scandal.4-1.12 Ezazi, s. (2006). The necessity of using a gender equality approach in research. Journal of Education, 22(3), 33-57. https://sid.ir/paper/87765/en (In Persian) Feldman, M. (1995). Strategies for interpreting qualitative data. London, Sage. Flynn, M., Craig, A., Anderson, C., & Holody, M. (2016). Objectification in popular music lyrics: an examination of gender and genre differences. Sex Roles, 75(3-4), 164-176. 10.1007/s11199-016-0592-3 Frankfort-Nachmias, Ch., & Nachmias, D. (2000). Research methods in the social science, 6th. Ed, Translated by: F. Larijani & R. Fazeli. Tehran: Soroush. (In Persian) Fredrickson, B. L., & Roberts, T. (1997). Objectification theory: Toward understanding women's lived experiences and mental health risks. Psychology of Women Quarterly, 21(2), 173-206. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x Gow, J. (1996). Reconsidering gender roles on MTV: depictions in the most popular music videos of the early 1990s. Communication Reports, 9(2), 152-162. https://doi.org/10.1080/08934219609367647 Hall, S. (1997). Cultural Representation & Signifying Practice, London: Sage publications, Inc; Open University Press. https://psycnet.apa.org/record/1997-36930-000 Henriques, J., Hollway, W., Urwin, C., Venn, C. & Walkerdine, V. (1984). Changing the subject: psychology, social regulation and subjectivity. London: Methuen & Co. Hollway, W. (1989). Subjectivity and method in psychology: gender, meaning and science. London: Sage. Hyatt, C., Berke, D., Miller, J., & Zeichner, A. (2017). Do beliefs about gender roles moderate therelationship between exposure to misogynistic song lyrics and men’s female-directed aggression? Aggressive Behavior, 43(2), 123-132. https://doi.org/10.1002/ab.21668 Jhally, S. (Narrator). (2007). Dreamworlds 3 [Motion picture]. Media Education Foundation. https://www.mediaed.org/transcripts/Dreamworlds-3-Transcript.pdf Kreyer, R. (2015). “Funky fresh dressed to impress”: A corpus-linguistic view on gender roles in pop songs. International Journal of Corpus Linguistics, 20(2), 174-204. https://doi.org/10.1075/ijcl.20.2.02kre Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to its Methodology (2nd Ed.). Thousanad Oask, CA: Sage. Leonardi, M., & Elizabeth, D. (2007). Feminism for Stupid Girls: A Feminist Rhetorical Critique of a Popular Song by Pink. Conference Papers-National Communication Association, 1-25. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:140518704 Madanikia, Y., & Bartholomew, K. (2014). Themes of Lust and Love in Popular Music Lyrics From 1971 to 2011. Sage Open, 4(3). https://doi.org/10.1177/2158244014547179 Parastesh, S., & Sasanikhah, F. (2010). The Representation of Gender in Novel Discourse (1996-2005). Journal of Woman in Culture and Arts, 2(4), 55-74. https://jwica.ut.ac.ir/article_20823.html?lang=en (In Persian) Parker, I. (1990). Discourse: definitions and contradictions. Philosophical Psychology, 3(2-3), 187-204. https://doi.org/10.1080/09515089008572998 Rasmussen, E. E., & Densley, R. L. (2017). Girl in a country song: Gender roles and objectification of women in popular country music across 1990 to 2014. Sex Roles, 76, 188–201. https://doi.org/10.1007/s11199-016-0670-6 Sipiora, M. P. (1991). Alienation, the self, and television: Psychological life in mass culture. Humanistic Psychologist, 19(2), 158–169. https://doi.org/10.1080/08873267.1991.9986759 Saberpour, Z. (2013). Gender representation in The Secrets of My Land. Literary Criticism, 6(23), 83-104. http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9758-en.html (In Persian) Shewmaker, J. W., Smiler, A. P., & Hearon, B. (2017). From “I want to hold your hand” to “promiscuous”: Sexual Stereotypes in popular music lyrics, 1960-2008. Sextuality & Culture, 21(4), 1083-1105. https://doi.org/10.1007/s12119-017-9437-7 Soltani, S. A., & Tafreshi, A. (2015). A Discourse Analysis of manoto TV Channel Programs. New Media Studies, 1(3), 125-164. https://doi.org/10.22054/cs.2015.4595 (In Persian) Tabrizi, M. (2014). Qualitative content analysis from the perspective of analogical and inductive approaches. Social Sciences, 21(64), 105-138. https://doi.org/10.22054/qjss.2014.344 (In Persian) Thomas, S. (1994). Artifactural study in the analysis of culture: A postmodern age. Communication Research, 21(6), 683-697. https://doi.org/10.1177/009365094021006002 Van Dijk, T. A. (1993). Principles of Critical Discourse Analysis. Discourse & Society, 4(2), 249-283. https://doi.org/10.1177/0957926593004002006 Waligórska-Huhle, M. )2013(. Editor. Music, longing and belonging: Articulations of the self and the other in the musical realm. Cambridge Scholars Publishing. 1443848301 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 401 |