تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,114 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,269 |
بررسی مسائل اجتماعی جوانان در اندیشه و تجربه امام موسی صدر | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
دوره 14، شماره 2، اردیبهشت 1403، صفحه 81-95 اصل مقاله (756.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2024.354132.671091 | ||
نویسندگان | ||
محمدصادق کربلاییزاده استبرق* 1؛ محسن صبوریان2 | ||
1گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
2گروه علوم اجتماعی اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
امام موسی صدر یکی از مهمترین اندیشمندان معاصر مسلمان در حوزه نظر و عمل است. تکوین اندیشه و تجربه او در بستر فعالیتهای اجتماعی و مواجهه با مسائل اجتماعی اهمیت مطالعه آنها را بیشتر مینماید. در این پژوهش با بهرهگیری از تحلیل مضمون به بررسی مسائل اجتماعی جوانان در اندیشه و تجربه او پرداختیم. در حوزه جوانان چند مسئله مورد توجه صدر قرار گرفته بود؛ از جمله مسئله جنبشهای جوانان، گسست نسلی و نیز تعامل و ارتباط با جوانان. در مورد هر یک از این مسائل، مضامین احصاشده در دو دسته علل و راهکارها مرتب شدند. صدر در تحلیل مسائل جوانان از یک سو به طبیعت آرمانگرا و تحولخواه جوان توجه دارد و از سوی دیگر به اقتضائات و شرایط اجتماعی امروز که بهنوعی رهاورد تمدن مادی جدید است. ازهمینرو با ستودن این روحیه جوانان آن را ظرفیتی برای تحول و اصلاح جامعه میداند که باید بهنحو صحیح در هدایت حرکتها و جنبشهای آنان بهکارگرفته شود. در کنار این، بر اهتمام به تربیت نسل جوان برمبنای جهانبینی صحیح، حفظ فرهنگ ایمان به خدا و ارزشهای مطلق و نیز پیوندهای عاطفی خانوادگی و اجتماعی که مانع از گسستهای نسلی و تبعات آن است تاکید دارد. همچنین بهبود شرایط اجتماعی را مقدمه تعامل با جوانان و دعوت آنان میداند. او بهعنوان یک عالم و مبلغ دین برای جذب جوانان اهل دین را به ارتقای رفتار در تعامل با آنان، معرفی صحیح دین و ظرفیتهای فکری و عملی آن به جوانان، ضمن برپایی تشکیلات و نهادهای دینی و بسترسازی برای جذب آنان فرامیخواند. | ||
کلیدواژهها | ||
مسائل جوانان؛ گسست نسلی؛ جنبشهای جوانان؛ دینداری جوانان؛ تعامل با جوانان؛ امام موسی صدر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Youth Social Problems in the thought and experience of Imam Musa Sadr | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadsadegh karbalaeizadeh estabraq1؛ Mohsen saboorian2 | ||
1Faculty of Social Sciences, University of Tehran | ||
2Faculty of Social Sciences, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Imam Musa Sadr is one of the most important contemporary Muslim thinkers. The development of his thought and practice in the context of social activities increases the importance of studying them. In this paper, we studied the youth social problems in the thought and practice of Imam Musa Sadr by using the method of thematic analysis. In the field of youth, several problems were brought to Sadr's attention.including youth movements, generation gap and communication with youth. For each of these problems, the themes counted were placed in two categories of causes and solutions. In analyzing youth problems, Sadr pays attention to the idealistic and revolutionary nature of young people, and also to the requirements and social conditions of today, which is the result of the new civilization. Therefore, by praising this spirit of the youth, he considers it as a capacity for the transformation and reform of the society, which should be used correctly in guiding the youth movements. In addition, he emphasizes on educating the young generation based on the correct worldview, preserving the culture of faith in God and absolute values, and strengthening family and social emotional ties, which prevents generational gaps and its consequences. He also considers the improvement of social conditions as a prelude to interacting with youths and inviting them. In order to attract youths, he calls on religious people to improve their behavior, to introduce religion and its intellectual and practical capacities, while establishing religious organizations and institutions to attract them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
youth problems, generation gap, youth religiosity, youth movements, interaction with youth. Imam Musa Sadr | ||
مراجع | ||
آذربایجانی، مسعود. (1395). شاخصهای تربیتی از نگاه امام موسی صدر. ارائه شده در سیوسومین نشست از درسگفتارهای اندیشه و عمل، تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
اباذری، عبدالرحیم (1381). امام موسی صدر (امید محرومان). تهران: جوانه رشد.
افشارکهن، جواد. (1388). گونهشناسی مسایل اجتماعی جوانان ایران با تأکید بر وضعیت دختران. مطالعات راهبردی زنان. (11)44: 141-110.
بوذرینژاد، یحیی. (1400). روششناسی دانش اجتماعی مسلمین: رویکردهای فقهی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پرغو، محمدعلی (1383). استعمار فرانسه در لبنان. نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی (دانشگاه تبریز): ویژهنامة تاریخ، 10(16): 45-54.
چمران، مصطفی. (1362). لبنان. تهران: بنیاد شهید چمران.
علمی دانشور، مهدی. (1395). بررسی سیره اخلاقی تربیتی امام موسی صدر. قم: مسطر.
ذکایی، محمدسعید. (1386). فرهنگ مطالعات جوانان. تهران: نشر آگه.
ذکایی، محمدسعید. (1387). جامعهشناسی جوانان ایران. تهران: نشر آگه.
ذکایی، محمدسعید. (1399). هنر انجام پژوهش کیفی: از مسئلهیابی تا نگارش. تهران: نشر آگاه.
رابینگتن، ارل؛ واینبرگ، مارتین. (1387). رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. ترجمه رحمتاله صدیق سروستانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شرفی، محمدرضا (1382). ویژگیها، افکار و پیامدهای ظهور نسل سوم نخبگان در ایران. در علیخانی، علیاکبر، نگاهی به پدیده گسست نسلها: رویکرد فلسفه، جامعهشناسی، روانشناسی، سیاسی، تاریخی و ادبی به پدیده شکاف نسلی. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
شفرز، برنهارد. (1391). مبانی جامعهشناسی جوانان. ترجمه کرامتالله راسخ. تهران: نشر نی.
شمص، منی. (2016). الفکر التربوی عند الامام السید موسی الصدر. رسالة الماجستیر. معهد العلوم الاجتماعیة. الجامعة اللبنانیة. [به عربی]
شیانی، ملیحه؛ محمدی، محمدعلی. (1386). تحلیل جامعهشناختی احساس آنومی اقتصادی در میان جوانان. رفاه اجتماعی: ۶ (۲۵): ۳۸-۱۱.
شیخزاده، محمد؛ بنیاسد، رضا. (1399). تحلیل مضمون: مفاهیم، رویکردها و کاربردها. تهران: نشر لوگوس.
عبدلی، معصومه. (1395). بررسی سیره نظری و عملی امام موسی صدر به منظور استنتاج فلسفه تربیتی. رساله دکتری. گروه آموزشی فلسفه تعلیم و تربیت. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه خوارزمی.
قاراخانی، معصومه. (1400). درآمدی به تحلیل سیاست اجتماعی. تهران: نشر کرگدن.
قاسمی سیانی، علیاصغر. (1388). نقش جنبش جوانان در گذار به دموکراسی: تمهیدات نظری. پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، 2(2): 99-122.
گلزاری، محمود. (1383). تفکر امام موسی صدر درباره جوانان از نگاه روانشناسی مثبتگرا. ارائه شده در همایش اندیشة ربودهشده، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
صدر، موسی. (1397). زن و چالشهای جامعه: جستارهایی دربارة مسائل زن، خانواده و جوان. ترجمه: احمد ناظم، علی حجتی کرمانی، مجید مرادی. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
صدر، موسی (1399). آنچه خود گفت: روایت امام موسی صدر از زندگی و اندیشههای خود. ترجمه مهدی فرخیان. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
ضاهر، یعقوب (گردآورنده). (1396). گام به گام با امام: مجموعه گفتارها و مصاحبهها و مقالات سیدموسی صدر، جلد 1-12. ترجمه گروه مترجمان مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
مشونیس، جان. (1393). مسائل اجتماعی. جلد1. ترجمة هوشنگ نایبی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
معیدفر، سعید (1383). شکاف نسلی یا گسست فرهنگی. نامه علوم اجتماعی: 24(24): 55-80.
معیدفر، سعید. (1386). جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران. همدان: نور علم.
هیئت رئیسه جنبش أمل. (1393). سیره و سرگذشت امام موسی صدر. ویراست دوم. جلد1. ترجمه مهدی سرحدی. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
Allen, S. (1968). Some Theoretical Problems in the Study of Youth. The Sociological Review, 16(3): 319–331.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101.
Gharbieh, Hussein. M. (1996). Political awareness of the Shi'ites in Lebanon: the role of Sayyid Abd al-Husain Sharaf al-Din and Sayyid Musa al-Sadr, Doctoral dissertation, Centre for Middle Eastern and Islamic Studies, Durham University.
Naim, Ibrahim. Ali. (1998). Imam Musa al-Sadr: An analysis of his life, accomplishments and literary output. Doctoral dissertation, Department of Near Eastern Studies, University of Arizona.
O'Connor, M. K. & Netting, F. E. (2011). Analyzing social policy: Multiple perspectives for critically understanding and evaluating policy. New Jersey: John Wiley & Sons.
Wyn, J. & Cahill, H. (eds.). (2015). Handbook of children and youth studies. Singapore: Springer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 199 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |