تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,089,016 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,192,150 |
برنامهریزی راهبردی برای آموزش و یادگیری الکترونیکی زبان انگلیسی با استفاده از ماتریس SWOT: مطالعۀ موردی دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم در ایران | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 14، شماره 2، تیر 1403، صفحه 197-217 اصل مقاله (999.54 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2024.362373.1053 | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی آهنگر* 1؛ مصطفی تقی زاده لنگری2؛ عاطفه نورا1 | ||
1گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان، ایران | ||
2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشرفتهای شگرف فناوری اطلاعات (IT) تغییرات گستردهای در حوزههای مختلف اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده است و حوزۀ آموزش زبان نیز از این قاعده مستثنا نیست. از مهمترین تغییرات صورت گرفته در حوزۀ آموزش زبان میتوان به آموزش الکترونیکی اشاره کرد. بکارگیری فناوری اطلاعات در آموزش زبان با وجود مزیتهای فراوان، با چالشهایی نیز مواجه میباشد. هدف از این پژوهش بررسی نقاط قوت و ضعف در بکارگیری آموزش الکترونیکی و ارائۀ راهبردهای ترکیبی در جهت بهبود وضعیت آموزش و یادگیری الکترونیکی زبان انگلیسی در مقطع متوسطۀ دوم در ایران است. در این راستا، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی بر اساس ماتریس SWOT، نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدهای آموزش الکترونیکی آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در مقطع متوسطۀ دوم شهر تهران شناسایی شده و راهبردهای ترکیبی برای بهبود وضعیت موجود در آموزش و یادگیری الکترونیکی زبان انگلیسی در مقطع متوسطۀ دوم در ایران پیشنهاد شده است. تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد مهمترین نقاط قوت آموزش و یادگیری الکترونیکی، دستیابی به آموزش در زمان و مکان متغیر و منعطف، توجه به تفاوتهای فردی، کاهش حواسپرتی، پیشرفت همۀ فراگیران و ارتقای سریع و مؤثر میزان یادگیری زبان انگلیسی در فراگیران بوده و مهمترین نقاط ضعف آن، نیاز به مهارت استفاده از فناوری و هزینههای اولیه بالا است. افزونبراین، عوامل بیرونی مؤثر بر آموزش و یادگیری الکترونیکی زبان انگلیسی تحت عنوان فرصتها و تهدیدها نیز بیان شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
: آموزش الکترونیکی؛ آموزش و یادگیری زبان انگلیسی؛ برنامهریزی راهبردی؛ ماتریس SWOT؛ دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Strategic Planning for Electronic Teaching and Learning of English Language Using SWOT Matrix: A Case Study of High School Students in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Ali Ahangar1؛ Mostafa Taghizadeh Langari2؛ Atefeh Noora1 | ||
1Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran. | ||
2Department of English Language Teaching, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The tremendous advances in information technology (IT) have brought about extensive changes in various social and cultural fields, including language education. One of the most important changes observed in the field of language education is electronic education. Although using information technology in language teaching has many advantages, it also faces several challenges. The purpose of this research is to examine the strengths and weaknesses of electronic education and propose combined strategies to improve the situation of E-teaching and E-learning of English language in high school students in Iran.In this regard, using the descriptive-analytical method based on the SWOT matrix, the strengths and weaknesses, opportunities and threats of electronic education in teaching and learning English in high school students of Tehran city have been identified and combined strategies have been proposed to improve the current situation of E-teaching an E-learning of English language in high school students in Iran. The analysis of the research findings showed that the most significant strengths of electronic education are having access to education in variable and flexible time and place, attention to individual differences, reduction of distractions, the progression of all learners and the rapid and effective improvement of the level of English language learning in learners, and the most important weaknesses are the need for skill in using technology and high initial costs. In addition, the external factors affecting the electronic teaching and learning of English language are expressed under the title of opportunities and threats. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
electronic education, English teaching and learning, strategic planning, SWOT matrix, High School Students | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ابراهیمی، مرضیه. عالیشاه، فرشته. و زمانی پور، فاطمه. (1400). شناسایی و تحلیل فرصتها و چالشهای آموزش مجازی از منظر دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی. 16(2)، 15-32.
اقتصاد، سوده. و مهرابی، مرضیه. (1400). بررسی دانش محتوایی تربیتی فناوری مدرسان زبان در آموزش مجازی در ایران: مورد مدرسان زبان فرانسه و انگلیسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 11 (3)، 347-355.
بدری، صاحب. و رهبریزاده، محمدحسین. (1387). تدوین محورهای راهبردی توسعه منابع انسانی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه. 21(1)، 60-87.
دشتستانی، سید رضا. و کرمی، حسین. (1398). بررسی مهارتهای فنی، آموزشی و ارزیابی معلمان ایرانی در دورههای آنلاین زبان انگلیسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبان های خارجی. 9(3). 815-830.
زمانی، بیبی عشرت. و مدنی، سید احمد. (1390). راهبردهای افزایش کارآیی و اثر بخشی اساتید در آموزش های مجازی. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences، 2 (3). 39
شفایی، مهدی. و علیاری، ناصر. (1401). بررسی چالش ها و راه کارهای آموزش مجازی درس عربی در ایام کرونا. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب، 4(2 )، 23-36.
شیخی، سعید. و غلامی هرهدشتی، سهیلا. (1395). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش. مجله مطالعات آموزشی نما. 4(2). 48-54
کریم خانلویی، گیتی. پناهی، علی. و موسوی نسب، سید نورالدین. (2010). مقایسهی دو روش آموزش مهارت نگارش زبان انگلیسی با استفاده از email و آموزش سنتی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان. 2(3)، 43-47.
مهدیون، روح اله. قهرمانی، محمد. فراستخواه، مقصود. و ابوالقاسمی، محمود. (1390). کیفیت یادگیری در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاهی؛ مطالعه ای کیفی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری)، 45(58)، 77-99.
Abras, C.N., & Sunshine, P.M. (2008). Implementing distance learning: Theories, tools, continuing teacher education, and the changing distance-learning environment. In S. Goertler & P. Winke (Eds.), Opening doors through distance language education Principles, perspectives, and practices. CALICO Monograph Series. 7. 175–201. Texas: Computer Assisted Language Instruction Consortium (CALICO).
Badri, S., & Rahbarizadeh, M H. (2008). Strategic Pivot Formulation for Human Resource Development at Institute for Management and Planning Studies. Management and Development Process, 21 (1), 60-87. [in Persian]
Compton, L. K. (2009). Preparing language teachers to teach language online: A look at skills, roles, and responsibilities. Computer Assisted Language Learning, 22(1), 73-99
Cooper, R. (2004). E-learning in the world. London: Falmer
Dashtestani, R., & Karami, H. (2019). An analysis of Iranian online EFL teachers' technological, pedagogical, and evaluation skills. Journal of Foreign Language Research. 9(3). 815-830. [in Persian]
Ebrahimi, M., Alishah, F., & Zamanipour, F. (2021). Identify and analyze the opportunities and challenges of students' virtual education. New Educational Approaches, 16(2), 15-32. [in Persian]
Eghtesad, S., & Mehrabi, M. (2021). Investigating Iranian Virtual Language Instructors’ Technological Pedagogical Content Knowledge: The Case of English and French Language Instructors. Journal of Foreign Language Research. 11 (3). 347-355
Fadzil, N. F. M., Samad, P. N. S. N., Nawawi, A. F. M., Pandi, N. Z. M., & Puteh, F. (2022). Towards a High Standards of Excellence in Malaysia's Higher Education Institutions: Obstacles and Enablers. Journal of Administrative Science, 19(2), 162-192.
Fardani, I., Agustina, I. H., & Jauzi, F. A. (2020). Implementing SWOT analysis in engineering education. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 830 (3), 032066. IOP Publishing.
Galloway, I. D. (1990). Strategic management in public sector research organisations: a critical review. International Journal of Public Sector Management. 3(1). https://doi.org/10.1108/09513559010138316
Gholami, K., & Zarei, A. (2011). Virtual Education in Iran’s Higher Education: Faculty Reflection on the Application of Web 2.0 in University of Kurdistan. EdMedia+ Innovate Learning. 753-759. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Goli, I.; Azadi, H.; Nooripoor, M.; Baig, M.B.; Viira, A.-H.; Ajtai, I.; Özgüven, A.I. Evaluating the Productivity of Paddy Water Resources through SWOT Analysis: The Case of Northern Iran. Water 2021, 13, 2964. https://doi.org/10.3390/w13212964
Horton, W., & Horton, k. (2003). E-learning Tools and Technologies. Wiley publishing. First edition.
Hsu, C., & Chang, I. (2009). Design Faculty and Students Perspectives and Attitudes toward Web-based Instruction and Platform Design. Asian Journal of Health and Information Sciences, 4 (2-3), 124-142.
Karimkhanloui, G., Alipanahi, F., & Mousavi Nasab, SN. (2010). A Comparative Study of Teaching Writing Skills Using Traditional Versus Email Techniques. Journal of Medical Education Development, 2(3), 43-47. magiran.com/p786796 [in Persian]
Khalilia, W. (2020). Attitudes and Challenges towards E-Learning System in Time of Covid-19 from the Perspective of Al-Istiqlal University Students. Elixir Edu. Tech, 145, 54676-54682.
Kotler, P. (1988). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and Control. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Kurttila, M., Pesonen, M., Kangas, J., & Kajanus, M. (2000). Utilizing the analytic hierarchy process (AHP) in SWOT analysis—a hybrid method and its application to a forest-certification case. Forest policy and economics, 1(1), 41-52.
Leiber, T., Stensaker, B., & Harvey, L. C. (2018). Bridging theory and practice of impact evaluation of quality management in higher education institutions: a SWOT analysis. European Journal of Higher Education, 8(3), 351-365.
Liu, Y., & Wang, H. (2009). A comparative study on e‐learning technologies and products: from the East to the West. Systems Research and Behavioral Science: The Official Journal of the International Federation for Systems Research, 26(2), 191-209.
Maguire, L. L. (2005). Literature review–faculty participation in online distance education: Barriers and motivators. Online journal of distance learning administration, 8(1), 1-16.
Mahdiuon, R., Ghahramani, M., Farasatkhah, M., & Abolghasemi, M. (2012). Learning quality and factors affecting that in virtual higher education institutions: with phenomenology approach. Journal of Academic Librarianship and Information Research, 45(58), 77-99. [in Persian]
Shahzad, A., Hassan, R., Aremu, A. Y., Hussain, A., & Lodhi, R. N. (2021). Effects of COVID-19 in E-learning on higher education institution students: the group comparison between male and female. Quality & quantity, 55(3), 805-826.
Sheikhi, S., Gholami Haredashti, S. (2016). The Role of Information and Communication Technology in Education, Journal of Educational Studies, Aja University of Medical Science,4 (2). 48-54. [in Persian]
Stewart, R. A., Mohamed, S., & Daet, R. (2002). Strategic implementation of IT/IS projects in construction: a case study. Automation in construction, 11(6), 681-694.
Tafazoli, D., & Picard, M. (2020). Guest Editorial: Technology in Language Education. Iranian Distance Education, 2 (2), 1-2.
Tafazoli, D. (2022). English Language Teachers’ Attitudes Towards Computer-Assisted Language Learning: SWOT Analysis in Spain. In English Language Teaching: Policy and Practice across the European Union (pp. 277-294). Singapore: Springer Nature Singapore.
Tucker, JP., & Gentry, GR. (2009). Developing an e-learning strategy in higher education, Foresight. 11 (2), 43-49.
UNESCO. 2002. Open and Distance Learning Trends, Policy and Strategy Considerations. France: UNESCO: Division of Higher Education.
Wasserman, E., & Migdal, R. (2019). Professional Development: Teachers' Attitudes in Online and Traditional Training Courses. Online Learning, 23(1), 132-143.
Welsh, E., Wanberg, C., Brown, K., & Simmering, M. (2003). E-learning: Emerging uses, empirical results and future directions. International Journal of Training and Development. 7. 245 - 258. 10.1046/j.1360-3736.2003.00184. x.
Zamani, B E., Madani, S A. (2011). Guidelines for Increasing the Efficiency and Effectiveness of Teachers in Virtual Education, Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 2(3), 39.
Zhang, D., & Nunamaker, J. F. (2003). Powering E-learning in the New Millennium: An Overview of E-learning and Enabling Technology. Information systems frontiers, 5(2), 207-218.
Zhu, C., & Justice Mugenyi, K. (2015) A SWOT analysis of the integration of e-learning at a university in Uganda and a university in Tanzania, Technology. Pedagogy and Education, 24(5), 1-19, DOI: 10.1080/1475939X.2015.1093537 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |