تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,004 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,178 |
واکاویِ مردم شناختیِ سیمای مردم در داستان های "آبجی خانم" و "مرده خورها" ی صادق هدایت | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
دوره 14، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 94-114 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2024.369155.459850 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی امینی1؛ محمد همایون سپهر* 2؛ وحید رشیدوش2 | ||
1دانشجوی دکترای مردم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2استادیارگروه مردم شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در این جستار، موضوع اصلی، شناخت عناصر مردم شناختی و واکاوی سیما و رفتار مردم در داستانهای «آبجی خانم» و «مردهخورها» و پرداختن به دو مبحثِ چیستی اجتماعی و کیستی مردمانی است که در این دو داستان به آنها اشاره شده است. روش: با توجه به کیفی بودن تحقیقات مردمشناختی، و ارتباط پژوهشگر با محتوای داستانهای کوتاه هدایت، از روش تحلیل محتوا بهره گرفته شده است. همچنین از روشهای مطالعه اسناد و مدارک (کتابخانه، آرشیو، اینترنت) و ابزارهایی مانندکتابها، اسناد، مقالات، اینترنت و فیشبرداری استفاده شده است. در این پژوهش مکاتب نظری کارکردگرایی، ساختارگرایی و فرهنگ و شخصیت مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: دورانی که هدایت در آن زیسته است، مصادف است با دوران گذار از سنت به مدرنیته. این دوران بر روی هدایت و خلق شخصیت داستانهایش تأثیر داشته است. میزان تعلق خاطر هدایت به فرهنگ عامه و تبلور عناصر فرهنگی و استفاده از آنها در نوشتههایش، اهمیت او را در میان نویسندگان ایرانی دو چندان نموده است. در خلال داستانهای آبجی خانم و مردهخورها، رگههایی از عناصر فرهنگ عامه ایران که شامل سرزنشها، دشنامها، نفرینها، دعاها، اشعار عامیانه، اصطلاحات و ضرب المثلها بود، شناسایی و تحلیل مردم شناختی شد. نگاه ویژۀ هدایت به طبقات پایین جامعه و ساختار فرهنگی خاص آنان و تأکید بر شخصیتها و سیمای مردمان آن دوران، او را وارد قلمرو مردمشناسی نموده است. در این پژوهش سیما و رفتار پدر، مادر، زن، مرد، خواهر، هوو، همسایه و کارگر مورد واکاوی قرار گرفت. در داستانهای آبجی خانم و مردهخورها شاهد تأثیر هر چه بیشتر اجتماع و فرهنگ حاکم در آن دوران بر روی شخصیتهای اصلی داستانها هستیم. هدف هدایت از خلق چنین آثاری، آشنایی هرچه بیشتر مردم با عناصر و مؤلفههای فرهنگی و نقش آنها در زندگی روزمره مردم میباشد و یادآوری این نکته که رفتار، اعتقادات و باورهای عامیانه اطرافیان میتواند زمینۀ تباهی افراد دیگر را به دنبال داشته باشد. نتیجهگیری: از نتایجی که از این پژوهش به دست آمد میتوان به این موارد اشاره نمود: تجلی نقش فولکلور در داستانهای کوتاه آبجی خانم و مرده خورهای هدایت و تأثیر مدرنیته بر تغییر جایگاه پدر در خانواده (داستان آبجی خانم) که قبلاً ریاست خانواده را بر عهده داشته است. همچنین ترسیم موشکافانه سیمای شخصیتهای داستانها و شناسایی مؤلفههای مردم شناختی توسط پژوهشگر. هدایت بر روی برخی اعتقادات خرافی و نادرست انگشت میگذارد و آن ها را به سخره میگیرد و برخی از مناسک و آداب و رسوم را دست و پاگیر میداند که همینها از دید او، موجبات عقب افتادگی مردم و به تبع آن، بحرانهای شخصیتی و اجتماعی را به همراه داشته است | ||
کلیدواژهها | ||
آبجی خانم؛ سیمای مردم؛ صادق هدایت؛ عناصر مردم شناختی؛ مرده خورها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Anthropological analysis of people's faces in the stories "Abji Khanum" and "Mordeh Khorha" by Sadegh Hedayat | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad ali Amini1؛ Mohammad Homayon sepehr2؛ Vahid Rashidvash2 | ||
1Anthropology, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Azad University, Tehran Branch.Tehran, Iran | ||
2Anthropology, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Tehran Central Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose- In this essay,the main topic is to know the anthropological elements and analyze the appearance and behavior of the people in the stories "Abji Khanum" and " Morde Khorha" and to deal with the two topics of what is social and who are the people who are mentioned in these two stories. Methodology- Considering the qualitative nature of anthropological research, and the researcher's relationship with the content of Hedayat's short stories, the method of content analysis has been used. Also, the methods of studying documents and documents (library, archive, internet) and tools such as books, documents, articles, internet and data collection have been used. The theoretical schools of functionalism, structuralism, and culture and personality were used in this research. Findings-The era in which Hedayat lived coincides with the era of transition from tradition to modernity. This period has influenced the direction and creation of characters in his stories. The extent of Hedayat's attachment to popular culture and the crystallization of cultural elements and their use in his writings has doubled his importance among Iranian writers. During the stories of Abji Khanum and Morda Khorha, traces of elements of Iranian popular culture which included blames, insults, curses, prayers, folk poems, idioms and proverbs were identified and anthropologically analyzed. Hedayat's special look at the lower classes of society and their special cultural structure and emphasis on the personalities and appearance of the people of that era has brought him into the realm of anthropology. In this research, the appearance and behavior of father, mother, wife, husband, sister, husband, neighbor and worker were analyzed. In the stories of Abji Khanum and Morde Khorha, we see the influence of the society and culture ruling that era on the main characters of the stories. The purpose of Hedayat's creation of such works is to familiarize people as much as possible with cultural elements and components and their role in people's daily lives, and to remind them that the behavior, beliefs and popular beliefs of the people around them can lead to the destruction of other people. Conclusions- From the results obtained from this research, the following can be mentioned: the manifestation of the role of folklore in sadegh Hedayat's short stories (Abji Khanum and Morde Khorha) and the effect of modernity on changing the position of the father in the family, who used to be the head of the family. had. Also, meticulous drawing of characters in stories and identification of anthropological components by the researcher. Hedayat puts a finger on some superstitious and incorrect beliefs and ridicules them, and considers some rituals and customs to be cumbersome, which are the causes of people's backwardness and, as a result, personal and social crises has brought | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Abji Khanum, anthropological elements, Morde khorha, Sadegh Hedayat, the face of the people | ||
مراجع | ||
آتشکار، رقیه؛ فتحی آشتیانی، علی؛ آزاد فلاح، پرویز(1391). ارتباط سبکها و مکانیزمهای دفاعی با سیستمهای مغزی/رفتاری. مجله روان شناسی بالینی3(4)، 63-73.
آذری، سهیلا(1399). دن ژوانیسم. فصلنامه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان،(4)، 1-32.
آرین پور، یحیی (1382). از صبا تا نیما. تهران: زوار، چاپ چهارم، (ج سوم).
امیری، محمد صالح؛ احمدی، پیمان (1398). سیمای زن در قصههای عامیانۀ هرمزگان. مطالعات ادبیات روایی، 1(1)، 61-42.
بزرگمهر، شیرین؛ آبادیان دوگیدرق، تالین(1394). گفتمان مادرانگی: بررسی مادر هراسی در نمایشنامۀ «سرگذشت هایدی» اثر «وندی واسراشتاین». دو فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه هنر،نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، (12)5-19.
بهارلو، محمد(1379). عشق و مرگ در آثار هدایت. تهران: قطره.
بیتس، دانیل؛ پلاگ، فرد (1385)، انسان شناسی فرهنگی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی.
حسن زاده میرعلی، عبدالله(1391). کاربرد عناصر فرهنگ عامه(فولکلور) ویژگی سبکی داستانهای صادق هدایت. فصلنامه تخصصی سبکشناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب)، 5(3)، 97-115.
حسنلی، کاووس؛ نادری، سیامک (1391). مناسک تدفین و آیین گورستانی درآثار داستانی صادق هدایت. مجله ادب پژوهی، (22)، 9-32.
حسینی، نوشین؛ سیدزاده ثانی، سید مهدی؛ حسینی، سیدمهدی (1400). خشونت فراموش شده: زمینههای فرهنگی واجتماعی خواهر- برادر آزاری(مطالعه م.وردی دانش آموزان دبیرستانی ناحیه یک و ناحیه شش مشهد). فصلنامه مدرس حقوق کیفری و جرم شناسی، 1(2)، 7-39
راوندی، مرتضی (1371). تاریخ اجتماعی ایران(مناظری از زندگی اجتماعی و خانواده در ایران). تهران: نگاه، (ج 6).
رحیمیان، هرمز(1387). ادوار نثرفارسی از مشروطیت تا انقلاب اسلامی. تهران: سمت.
رستگار خالد، امیر، آران دشتی آرانی، سمیه؛ صادقی آرانی، زهرا (1392). بررسی سرمایه اجتماعی همسایگی و پیامدهای اصلی مرتبط با آن (مطالعۀ موردی شهر آران و بیگدل، منطقه آران). فصلنامه مطلعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، 1(4)، 177-215.
رفیع پور، فرامرز(1385). تکنیکهای خاص تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار،(چاپ چهارم).
روح الأمینی، محمود(1372). زمینه فرهنگ شناسی. تهران: عطار(چاپ سوم).
روح الأمینی، محمود(1383). گردشهر با چراغ در مبانی انسان شناسی. تهران: عطار(چاپ دوازدهم).
ساجدی راد، سید محسن؛ نادری، سیامک(1398). آثار مستند و داستانی صادق هدایت از نگاه انسان شناسی زیستی بر پایۀ مطالعات میان رشتهای. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی 12(1)، 83-109.
سعیدی مدنی، سیدمحسن(1398). نظریه های انسان شناسی. یزد: دانشگاه یزد(چاپ دوم).
سلیمی، محمدرضا؛ شرفی، روح انگیز(1394). بررسی ساختار و ابعاد روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی. کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما، 27 آبان 1394.
کیانوش، محمود(1381). صادق هدایت پیشگام داستاننویسی جدید در ایران. لندن.
شریعتمداری، محمدابراهیم(1354). صادق هدایت و روانکاوی آثارش. تهران: پیروز.
طاهری، حسین(1401). بررسی ابعاد شخصیت"آبجی خانم" در داستان کوتاه صادق هدایت و دوشیزه کیلمن در رمان "خانم دالووی" اثر ویرجینیا وولف. نشریه ادبیات تطبیقی، 4(27) 219-253.
عابدینی فرد، مصطفی(1392). مردانگی هژمونیک و داغ جسمیت های ناکام، جنسیت و ناهنجاریهای جسمی در "آبجی خانم" و " داوود گوژپشت". ایران نامه، 1(28)، 19-39.
عظیمی، امیر؛ ابوالحسن تنهایی، حسین؛ آقاجانی مرساء، حسین(1396). بازنمایی گذار مدرنیته در ادبیات معاصر ایران، (مورد مطالعه گزیده آثار هدایت و فروغ). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 6(2)، 351-374.
فرخ نیا، رحیم(1375). زمینۀ انسانشناسی فرهنگی و اجتماعی. همدان: جهاد دانشگاهی.
فرخ نیا، رحیم(1383). مقدمهای بر مردمشناسی. همدان:دانشگاه بوعلی سینا.
فلیک، اووه(1400). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی، (چاپ دوازدهم)
قائدی، محمدرضا؛ گلشنی، علیرضا. (1395). روش تحلیل محتوا، از کمیگرایی تا کیفیگرایی. روشها و مدلهای روانشناختی،7(23)، 57-82.
کتیرایی، محمود(1378). ازخشت تا خشت. تهران: ثالث.
نفیسی، آذر(1379)، رمان و رماننویسی در ایران، ایران و مدرنیته، به کوشش رامین جهانبگلو، تهران: گفتار.
نوریس، کریستوفر(1388)، شالوده شکنی، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: مرکز (چاپ دوم).
هدایت، صادق(1342)، زنده به گور، تهران: امیرکبیر، جلد اول(چاپ ششم).
هدایت، صادق(1356). نیرنگستان. تهران: جاویدان.
همایون کاتوزیان، محمدعلی(1402)، صادق هدایت از افسانه تا واقعیت، ترجمه فیروزه مهاجر، تهران: مرکز.
Pascoe, caroline(1998), Screening Mothers: Representations of motherhood in Australian film from 1900 to 1988, university of Sydney.
Wilkinson, D. & Brimingham, P.(2003). Using Research Instuments: A Guide For Researchers. London: Routeledge.
Tajfel, Henry. (1981). Human group and social categories. Cambridge: Cambridge.
منبع اینترنتی
وبسایت همیار عشق(1390)، راه های کنار آمدن با هوو.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |