تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,754,637 |
تدوین راهبردهای بلندمدت آب توسط هماندیشی خبرگان با توجه به اسناد بالادستی در جهت حکمرانی آب کشور | ||
حکمرانی منابع طبیعی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 151-165 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jnrg.2024.374668.1009 | ||
نویسندگان | ||
مهدی ضرغامی* 1؛ مهسا قطبی زاده2؛ زهرا قریشی3 | ||
1گروه حکمرانی آب، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه مهندسی عمران آب، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3مرکز ملی آگاهی عمومی علم استرالیا، دانشگاه ملی استرالیا، کانبرا، استرالیا. | ||
چکیده | ||
نظام فعلی مدیریت منابع آب ایران از 70 سال پیش آغاز شده و در بستر شرایط خاص تاریخی و اجتماعی کشور تکامل یافته است. قبل از دهۀ پنجاه هیچ اقدامی در کشور دربارۀ تدوین یک برنامۀ جامع آب که افق درازمدت را در توسعه و حکمرانی آب ترسیم کند و ارائه دهد صورت نگرفته بود و برنامههای توسعۀ منابع آب در قالب برنامههای هفتساله و سپس برنامههای پنجساله تهیه میشد که منحصر به تعدادی از طرحهای توسعه بود. هدف این مقاله، ارائۀ نتایج و دستاوردهای تحقیقات در زمینۀ شناسایی و تحلیل وضعیت بخش آب کشور و در نهایت ارائۀ راهبردهای اجرایی برای تدوین سند راهبردهای بلندمدت بخش آب کشور و تنظیم قانون در مجلس شورای اسلامی است. روششناسی بهکاررفته در این پژوهش برمبنای مصاحبه، پرسشنامه و برگزاری جلسات هماندیشی با 44 نفر از خبرگان آب کشور از وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، سازمان هواشناسی کشور، وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران کشور، اندیشکدۀ تدبیر آب ایران، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، سازمان برنامه و بودجۀ کشور، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، شرکتهای بخش خصوصی و هشت دانشگاه مطرح کشور و چارچوب SWOT برای تجزیهوتحلیل نتایج است. با توجه به مقادیر امتیازهای موزون محاسبهشده برای عوامل درونی و بیرونی، نشان داده شد که موقعیت تدافعی وجود دارد و میتوان راهبردهای متنوعی را تدوین کرد تا تهدیدها و ضعفهای موجود در بخش آب کشور را به حداقل رساند. همچنین چشمانداز و بیانیۀ ارزش و 23 راهبرد برای سند راهبردهای بلندمدت آب تعریف و پیشنهاد شد. سپس راهبردهای پیشنهادی اولویتبندی شدند. بنابراین نظر به اهمیت مدیریت آب کشور براساس اصول حکمرانی مطلوب در چشمانداز معرفیشده و راهبردهای پیشگفته، جهتگیری مجلس شورای اسلامی در تدوین قوانین بخش آب باید ناظر به «قانون ارتقای شورای عالی آب»، «قانون شفافیت» برای سیاستگذاری آب کشور و «قانون ایجاد وبسرویس اطلاعات» برای تسهیل دسترسی به اطلاعات آبوهوا، شفافسازی و مواجهه با تعارض منافع در مجلس شورای اسلامی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمرانی آب؛ چارچوب SWOT؛ راهبردهای بلندمدت آب؛ قانون؛ نظام مدیریت منابع آب ایران؛ هماندیشی خبرگان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Compilation of Long-Term Water Strategies by the Consensus of Experts According to the Upstream Documents in the Direction of the Country's Water Governance | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Zarghami1؛ Mahsa Ghotbizadeh2؛ Seyedeh Zahra Ghoreishi3 | ||
1Department of Water Governance, Faculty of Governance, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
22. Department of Water Civil Engineering, Tabriz University, Tabriz, Iran. | ||
3Australian National Center for the Public Awreness of Science, The Australian National University, Canberra, Australia. | ||
چکیده [English] | ||
The current water resource management system in Iran was initiated 70 years ago and has evolved in relation to the country's specific historical and social conditions. Prior to the 1950s, no action had been taken in the country to develop a comprehensive water plan that could outline a long-term horizon in water development and governance. Water resource development plans were prepared in the form of seven-year and then five-year plans, focusing on a limited number of development projects. Therefore, the aim of this article is to present the results and achievements of the studies conducted on identifying and analyzing the status of the water sector in the country, and ultimately to provide executive strategies for formulating a long-term strategic document for the country's water sector and regulating laws in the Islamic Consultative Assembly. The methodology used in this research is based on interviews, questionnaires, and brainstorming sessions with 44 water experts from the Ministry of Energy, Iran Water Resources Management Company, Ministry of Agriculture Jihad, Environmental Protection Organization, National Meteorological Organization, Ministry of Interior, National Crisis Management Organization, Iran Water Policy Think Tank, National Water and Wastewater Engineering Company, Organization of Management and Planning of the Country, Parliament Research's Center, private sector companies, and 8 prominent universities in the country, and the SWOT framework for analyzing the results. Then, based on the calculated scores for internal and external factors, it was shown that a defensive position exists, and various strategies can be formulated to minimize the threats and weaknesses in the country's water sector. Furthermore, the vision and values statement and 23 strategies for the long-term water strategy document were defined and proposed. Then, the proposed strategies were prioritized. Therefore, given the importance of water management in the country based on the principles of good governance outlined in the introduced vision and the proposed strategies, the orientation of the Islamic Consultative Assembly in drafting water sector laws should be focused on the "Law on the Promotion of the Supreme Water Council,"the" Transparency Law" for water policy-making in the country, and the "Information Web Service Law" to facilitate access to water and weather information, transparency, and addressing conflicts of interest in the Islamic Consultative Assembly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Expert Consensus, law, long-term water strategies, SWOT Framework, Water Governance, Water Resources Management System in Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 91 |