
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,839 |
تعداد مقالات | 73,819 |
تعداد مشاهده مقاله | 136,231,485 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 106,085,567 |
تأثیر ذهنآگاهی مبتنی بر ارتقای عملکرد ورزشی؛ استحکام ذهنی، اجرای روان و عملکرد بازیکنان جوان والیبال | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 17، شماره 2، تیر 1404، صفحه 61-79 اصل مقاله (428.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2024.381080.1796 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم متشرعی* 1؛ مهین عقدایی2؛ ظیما عبدالهی3 | ||
1گروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2گروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران. | ||
3گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران . | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش بررسی تأثیر ذهنآگاهی مبتنی بر ارتقای عملکرد ورزشی بر استحکام ذهنی، اجرای روان و عملکرد بازیکنان جوان والیبال بود. روششناسی پژوهش: تحقیق از نوع نیمهتجربی با استفاده از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. 24 والیبالیست جوان به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمایش آزمودنیها به مدت شش هفته و هر هفته یک جلسة یکساعته برنامة ذهنآگاهی مبتنی بر ارتقای عملکرد ورزشی را دریافت کردند. برای گروه کنترل نیز در شرایط کاملاً مشابه با گروه آزمایش، برنامة گپ و گفت شامل مروری بر تاریخچه، قوانین و برخی تجزیهوتحلیلهای والیبال انجام شد. در پیشآزمون و پسآزمون اندازهگیریها بهوسیلة پرسشنامة اجرای روان و استحکام ذهنی و نیز آزمون عملکرد ورزشی در والیبال انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس مختلط در متغیرهای استحکام ذهنی، اجرای روان و عملکرد نشان داد که اثر اصلی آزمون و همچنین اثر تعامل گروه با آزمون معنادار شده است (05/0P<). بین گروه آزمایش و کنترل در استحکام ذهنی، اجرای روان و عملکرد در پیشآزمون تفاوتی مشاهده نشد (05/0P>). اما در مرحلة پسآزمون بین دو گروه تفاوت معناداری در متغیرهای تحقیق مشاهده شد (05/0P<). نتیجهگیری: بر اساس این یافتهها پیشنهاد میشود که از مداخلة ذهنآگاهی بهعنوان راهکاری ساده، ارزان، در دسترس، قابلیت اجرایی بالا در جهت بهبود عملکرد ورزشی، استحکام ذهنی و اجرای روان والیبالیستهای جوان استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی؛ اجرای روان؛ استحکام ذهنی؛ عملکرد؛ ورزشکاران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Mindfulness-Based Sport Performance Enhancement (MSPE) on Mental Toughness, Flow, and Performance of Young Volleyball Players | ||
نویسندگان [English] | ||
ebrahim moteshareie1؛ mahin aghdaei2؛ zima Abdollahi3 | ||
1Department of Cognitive and Behavioral Sciences and Technology in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
2Department of Cognitive and Behavioral Sciences and Technology in Sport , Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran , Iran. | ||
3Department of Cognitive and Behavioral Sciences and Technology in Sport , Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: This study aimed to examine the effect of Mindfulness-Sport Performance Enhancement (MSPE) on mental toughness, flow state, and athletic performance in young volleyball players. Methodology: This research employed a semi-experimental design using a pretest-posttest control group format. A total of 24 young volleyball players were randomly assigned to either the experimental or control group. Participants in the experimental group received the MSPE program, consisting of one-hour weekly sessions over six weeks. In contrast, the control group participated in a similarly structured discussion-based program that included reviews of volleyball history, rules, and basic game analysis. Flow state and mental toughness were measured using standardized questionnaires, and volleyball performance was assessed through a practical performance test during both the pretest and posttest phases. Data were analyzed using mixed ANOVA. Results: The results of the mixed ANOVA indicated significant main effects of time, as well as significant group-by-time interaction effects, for all three variables: mental toughness, flow state, and performance (p<0.05). No significant differences were observed between the experimental and control groups at the pretest stage (p>0.05). However, posttest comparisons revealed significant improvements in the experimental group compared to the control group across all measured variables (p<0.05). Conclusion: Based on these findings, it is recommended that mindfulness-based interventions be considered as a simple, cost-effective, accessible, and highly applicable method to enhance athletic performance, mental toughness, and flow state in young volleyball athletes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness, Smooth Performance, Mental Strength, Performance, Athletes | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 345 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |