
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,619 |
تعداد مقالات | 71,525 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,848,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,888,443 |
الگوهای تکرار شونده بصری شخصیت شرور و ضدقهرمان با مقایسه انیمیشن کوکو و پسر دلفینی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آبان 1403 اصل مقاله (2.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.381228.615928 | ||
نویسندگان | ||
منصور کلاه کج* 1؛ مینا بهمنش2 | ||
1دانشیار گروه گرافیک دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
در این پژوهش که با هدف شناخت شیوهها و ضوابط پرداخت کاراکترهای شرور و ضدقهرمان، نگارش شده، تلاش بر این است، تا وجوه اساسی و حال کمتر بررسی شده ساخت و پرداخت شخصیتهای ضدقهرمان و شرور در دو انیمیشن از دو کشور امریکا و ایران بررسی شوند. وجود دو شخصیت قهرمان کودک و عدم رستگاری شرورها در این انیمیشنها دلیل انتخاب این موضوع است. سوال این پژوهش آن است که الگوهای تکرار شونده شخصیت شرور و ضد قهرمان تولیدات مقطع زمانی حاضر، انیمیشنها چیست و این الگوها در دوانیمیشن کوکو و پسر دلفینی چگونه بازنمایی شدهاند؟ این پژوهش کیفی است و دادههای آن به روش کتابخانهای و با بهرهگیری از مقالات پایگاههای علمی به دست آمده به شیوه توصیفی و تحلیلی ارائه شده است. براساس یافتههای این پژوهش، الگوهای تکرار شونده برای شرورها معمولا از قالبی مثلث شکل به علت زاویههای تیز و خشن برای القاء خطر و رنگهای این کاراکترها غالباً رنگهای بنفش، سیاه و قرمز است و ضد قهرمانها معمولاً از نظر آناتومی بزرگتر از قهرمان است تا بتوانند قهرمان را در سفر قهرمانی یاری دهد. با مقایسه دو انیمیشن هر دو شرور اصلی یعنی دلاکروز و پیرمرد غریبه، مخفی و دسیسهگرند و ضد قهرمان هر دو انیمیشن مردانی حمایتگر، اما با ویژگیهای ظاهری متقاوتاند. | ||
کلیدواژهها | ||
انیمیشن؛ شرور؛ ضدقهرمان؛ قهرمان؛ کاراکتر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the recurring visual patterns of the villain and anti-hero by comparing the animation of Coco and Dolphin Boy | ||
نویسندگان [English] | ||
mansour kolahkaj1؛ Mina Behmanesh2 | ||
1دانشیار گروه گرافیک دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده [English] | ||
In this research, which was written with the aim of knowing the ways and rules of paying villain and anti-hero characters, considering the appearance design and the relationship of these characters with the hero, an attempt was made to analyze the basic and at the same time less investigated aspects of making and paying anti-hero and villain characters. to be These characters are the main part of the story. Without evil, there is no good, and usually a hero without an anti-hero does not mature and survive the hero's journey. Today, these characters are even more in demand than the hero; The reason for this can be found in the authors spending a lot of time on their characterization, background and ending. The question of this research is, what are the recurring patterns of the villain and anti-hero in the current productions, animations, and how are these patterns represented in the two-animation Coco and the Dolphin Boy? The approach of this research is qualitative and its data was obtained by the library method and by using the articles of the scientific databases and after collecting the data according to the art books and referring to the mentioned animations, the result was presented. Based on the findings of this research, the recurring patterns for the villains use the triangular format due to the sharp and rough angles to convey danger to the audience. Also, the colors used to design these characters are often purple, black, and red, and the villains are usually larger or stronger than the hero in terms of anatomy, so that they can help the hero in his heroic journey. Also, by comparing the two animations of both the main villains, namely Delacruz and the mysterious, secretive and scheming old man, of course, in the animation of Dolphin Boy, Octopus is another villain who is violent and evil. Also, the anti-heroes of both animations are supportive men, but with conflicting physical characteristics. Also, the colors used to design these characters are often purple, black, and red, and the villains are usually larger or stronger than the hero in terms of anatomy, so that they can help the hero in his heroic journey. Also, by comparing the two animations of both the main villains, namely Delacruz and the mysterious, secretive and scheming old man, of course, in the animation of Dolphin Boy, Octopus is another villain who is violent and evil. Also, the anti-heroes of both animations are supportive men, but with conflicting physical characteristics. Also, the colors used to design these characters are often purple, black, and red, and the villains are usually larger or stronger than the hero in terms of anatomy, so that they can help the hero in his heroic journey. Also, by comparing the two animations of both the main villains, namely Delacruz and the mysterious, secretive and scheming old man, of course, in the animation of Dolphin Boy, Octopus is another villain who is violent and evil. Also, the anti-heroes of both animations are supportive men, but with conflicting physical characteristics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Animation, villain, anti-hero, hero, character | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |