تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,603 |
تدوین مدل اضطراب اجتماعی دانش آموزان براساس کمالگرایی سازش نایافته و اجتناب تجربهای با نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1403 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.375061.644904 | ||
نویسندگان | ||
محمد حاتمی نژاد1؛ محمدرضا نوروزی همایون2؛ مسعود صادقی* 3؛ اسماعیل صدری دمیرچی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران. | ||
4استاد گروه مشاوره، دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل اضطراب اجتماعی دانش آموزان براساس کمالگرایی سازش نایافته و اجتناب تجربهای و نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان خرمآباد بوده است که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 350 دانشآموز انتخاب و پرسشنامه های اضطراب اجتماعی (SPIN)، کمال گرایی(PI)، اجتناب تجربهای (AAQ) و دشواری در تنظیم هیجان (DERS) تکمیل کردند، جهت تحلیل داده های توصیفی و همبستگی از نرمافزار 22 SPSS و تحلیل مسیر 26 AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و همچنین یافتهها نشان داد، کمال گرایی سازش نایافته و اجتناب تجربهای هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم از مسیر نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان با اضطراب اجتماعی دانشآموزان اثر گذار است. نتایج آزمون بوت استرپ نقش غیرمستقیم دشواری در تنظیم هیجان، ار غیر مستقیم این عامل روانشناختی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان نیز تایید کرد. بنابراین باتوجه به نتایج حاصل شده از پژوهش میتوان نتیجه گرفت که در مدارس جهت کنترل سطح اضطراب اجتماعی دانشآموزان مداخلات و آموزش های لازم در جهت تنظیم هیجان، برقراری ارتباط موثر با دیگر دانش-آموزان و خودآگاهی انجام شود | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب اجتماعی؛ اجتناب تجربه ای؛ کمال گرایی؛ دشواری در تنظیم هیجان؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of a Student Social Anxiety Model Based on Uncompromising Perfectionism and Experiential Avoidance with a Mediating Role of Difficulty in Emotion Regulation | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamad Hatami Nejad1؛ Mohammadreza Noroozi Homayoon2؛ Masoud Sadeghi3؛ Esmail Sadri Damirchi4 | ||
1Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
3Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran. | ||
4Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The current research was conducted to formulate students' social anxiety models based on uncompromising perfectionism, experiential avoidance, and the mediating role of difficulty in emotion regulation. The method of descriptive-correlational research was structural equation modeling. The statistical population of the research included all high school students in Khorramabad city. 350 students were selected by random cluster sampling method, and social anxiety questionnaires (SPIN), perfectionism (PI), experience avoidance (AAQ), and difficulty in emotion regulation (DERS) were completed. SPSS22 software and Amos26 path analysis were used to analyze descriptive and correlational data. The results showed that the proposed model has a good fit, and the findings also showed that uncompromising perfectionism and experiential avoidance both directly and indirectly play a mediating role in regulating emotion and social anxiety in students. Is a transition. The results of the Bootstrap test confirmed the indirect role of difficulty in emotion regulation and the indirect effect of this psychological factor on students' social anxiety. Therefore, according to the results obtained from the research, it can be concluded that to control the level of social anxiety of students, necessary interventions and training should be done to regulate emotions, establish effective communication with other students, and increase self-awareness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Anxiety, Experiential Avoidance, Perfectionism, Difficulty Regulating Emotion, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235 |