تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,070 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,679,462 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,266 |
بررسی نقش هنرمندان و صنعتگران مهاجر در شکوفایی تمدن عهد تیمور | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 دی 1403 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.378724.667296 | ||
نویسندگان | ||
مریم صالحی کیا* 1؛ احمد صالحی کاخکی2؛ میترا شاطری3 | ||
1گروه باستانشناسی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2استاد گروه باستانشناسی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه باستانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
دوره تیموری یکی از درخشانترین ادوار تمدن و فرهنگ ایران است. با استناد به گزارش مورخان، تیمور، در هنگام فتح شهرها، هنرمندان و صنعتگران ممتاز را شناسایی و به ماوراءالنهر اعزام میکرد تا به یاری آنها، پایتختی باشکوه ایجاد کند. دستیابی به ثروت هنگفت و نیروی انسانی متبحرِ سرزمینهای تحت سلطه، بستر مساعدی را برای شکوفایی هنرها فراهم آورد. هدف این پژوهش، بررسی نقش هنرمندان و صنعتگران مهاجر در شکوفایی تمدن عهد تیمور و مشخص کردن خاستگاه و تخصص آنها است. تلاش میگردد به این پرسشها پاسخ داده شود که با توجه به متون تاریخی و دادههای باستانشناسی، تیمور؛ هنرمندان و صنعتگران کدام نواحی را به ماوراءالنهر اعزام کرد؟ آنها چه تخصصهایی داشتند و در چه زمینههایی به کار گماشته شدند؟ اطلاعات به شیوه کتابخانهای گردآوری شده و روش پژوهش، تاریخی- تحلیلی است. نتایج حاکی از آن است که اغلب هنرمندان و صنعتگران، از شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز، بغداد، دمشق و دهلی، به سمرقند کوچانده شده بودند. بیشتر این افراد، معماران و مهندسانی بودند که به ساخت عمارات گماشته و نقاشان و خوشنویسان مهاجر نیز، به اجرای نقاشیهای دیواری و کتیبه بناها، مشغول میشدند. خوشنویسان افزون بر کتیبهنگاری ابنیه، کتابت نسخ قرآنی و مراسلات اداری را نیز، عهدهدار بودند و فلزکاران، اغلب در زمینه ساخت جنگافزارها فعالیت داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
تیمور؛ سمرقند؛ مهاجر؛ هنرمندان؛ صنعتگران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey of the role of emigrant artists and craftsmen in the flourishing of the civilization of the Timur's era | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Salehikia1؛ Ahmad Salehi Kakhki2؛ Mitra Shateri3 | ||
1Department of archaeology, Faculty of Conservation and Restoration, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
2Department of archaeology, Faculty of Conservation and Restoration, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of archaeology, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Timurid period is one of the most brilliant periods of Civilization and culture of Iran. Timur was one of the cruelest rulers of Iran and during his thirty six- years reign, he suppressed the Competitors and rebels and established a powerful government and his raids caused irreparable losses and casualties. In addition to cruelty, Timur is known for his extensive support of art and industry. Referring to the numerous reports of historians, during Timur's campaigns and conquests, prominent and famous artists and craftsmen of each city were protected from the damage of the soldiers and they were sent to Samarkand with the aim of implementing his major and ambitious projects. Achieving the huge wealth and skilled manpower of the conquered lands, provided a favorable Conditions for the flourishing of the arts and handicrafts. The purpose of this research is Survey of the role of immigrant artists and craftsmen in the flourishing of Timur’s era civilization and determine their origin and expertise. An attempt is made to answer these questions that according to historical texts and archaeological data, which areas artists and craftsmen did Timur send to Transoxiana? What were their specialties and in what fields were they employed? The information is collected by library method and the research method is historical-analytical. The results indicate that most of the artists and craftsmen were moved to Samarkand from Shiraz, Isfahan, Tabriz, Baghdad, Damascus and Delhi. Considering numerous reports of historical texts, masters, architects and engineers of conquered lands Participated in the construction of great buildings such as the Aq Sara Palace in Shahr-i-Sabz and the Samarkand Jame' Mosque and the signatures of architects from Shiraz, Isfahan and Tabriz in the Timur's buildings, confirms these reports. According to Muzaffarid Monuments in Isfahan, Yazd and Kerman, it can be concluded that Al Muzaffar architecture played a prominent role in the formation of Timurid architecture and migration of artists from Shiraz and Isfahan caused the transfer of this architectural style from the central and southern regions of Iran to Transoxiana. Timurid architecture has inherited features such as the double layer dome and especially mosaic tile - which became the main decoration of the monuments of this era - from Al-Muzaffar architecture. Timur also sent a number of prominent calligraphers from conquered areas to Samarkand. They were engaged in writing official letters and Qur'anic manuscripts, and according to their remaining signatures, they also wrote the inscriptions of the buildings. Considering Timur's focus on architecture, Immigrant painters have also performed the wall paintings of his palaces. According to Timur's successive campaigns, the supply of weapons was very important and essential, and the metalworkers who gathered in Samarkand, especially from Damascus and Turkey, They often made cannons, helmet, armor and bow and arrow. The signatures of the artists engraved on the cauldrons, candlesticks and doorknocker in the tomb of Khwaja Ahmad Yesavi in Turkestan confirm the migration of metalworkers from Tabriz and Isfahan to Transoxiana in the Timur era. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Artists, Craftsmen, Immigrants, Samarkand, Timur | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |