
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,881,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,242,695 |
ارائه الگوی معماری کلان آموزش عالی با تاکید بر سرمایه انسانی شایسته | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1404 اصل مقاله (1.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2025.402080.1008877 | ||
نویسندگان | ||
شبنم زرجو1؛ سیدمحمد مقیمی* 2؛ ندا محمداسمعیلی3؛ حمیدرضا یزدانی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه | ||
2استادگروه خط مشی گذاری و مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4دانشیار، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، ارائه معماری کلان الگوی آموزش عالی با تاکید بر سرمایه انسانی شایسته است. روش پژوهش مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و با بهرهگیری از روش فراترکیب است. در گام نخست بر اساس گردآوری مطالعات پیشین از ادبیات سالهای 2015 الی 2025 و پایگاههای داده خارجی، عوامل موثر در قالب مضامینی استخراج شده، سپس مبتنی بر فرآیند فراترکیب در چارچوب مدل سه شاخگی در سه محور ساختار، زمینه و رفتار این عوامل دستهبندی شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، مهمترین عوامل موثر در بعد ساختاری شامل « خطمشی آموزش عالی مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، « بلوغ فناورانه در راستای سرمایه انسانی شایسته »، « ارتقاء سیستم منابع انسانی مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، و مهمترین عوامل در بعد رفتاری شامل « تحرک دانشی مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، « مشارکت مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، « شایستهسازی مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، و در نهایت مهمترین عوامل در بعد زمینهای شامل « توسعه ملی آموزش مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته » و « مرز زدایی آموزشی مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، به عنوان مولفههای آموزش عالی با تاکید بر سرمایه انسانی شایسته شناسایی شده است. دستاورد پژوهش حاضر، اشاره به آن داشت که در طراحی نظام آموزش عالی، میبایست همزمان با رویکرد معماری کلان به مولفههای ساختاری و مولفههای زمینهای و مولفههای رفتاری در پیوند با نیروی انسانی توجه ویژهای شود ازینرو متناسب با شناسایی این مولفهها، الگویی برای نظام آموزش عالی کشور مبتنی بر نیروی انسانی شایسته ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ معماری کلان؛ سرمایه انسانی شایسته؛ دانشگاه و آموزش عالی؛ شایستگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a Model for the Macro-Architecture of Higher Education with an Emphasis on Competent Human Capital | ||
نویسندگان [English] | ||
Shabnam Zarjou1؛ Seyed Mohammad Moghimi2؛ Neda Mohammad Esmaeili3؛ Hamid Reza Yazdani4 | ||
1PhD student in Human Resource Management, Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, Faculties of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Professor, Department of Policy Making and Public Administration, School of Public Administration and Organizational Sciences, School of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, School of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
4Associate Professor, Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, Faculties of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
the present study aims to provide a macro-architecture for a higher education model with an emphasis on competent human capital. The research methodology is based on a meta-synthesis approach, utilizing library studies. In the first step, key factors were extracted as themes from prior studies conducted between 2015 and 2025 and from foreign databases. Subsequently, these factors were categorized into three main axes—structural, contextual, and behavioral—within a three-pronged model. Based on the research findings, the most significant factors in the structural dimension include "higher education policy based on competent human capital," "technological maturity for competent human capital," and "upgrading the human resources system based on competent human capital." The most important factors in the behavioral dimension are "knowledge mobility based on competent human capital," "participation based on competent human capital," and "competency development based on competent human capital." Finally, the key factors in the contextual dimension are "national educational development based on competent human capital" and "educational de-bordering based on competent human capital." These were identified as the core components of higher education with an emphasis on competent human capital. The main achievement of this research is its emphasis on the need to simultaneously consider structural, contextual, and behavioral components in the design of the higher education system, with a special focus on human capital. Accordingly, a model for the country's higher education system, based on competent human capital, was presented in line with the identified components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher education, macro architecture, competent human capital, university and higher education, competence | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |