| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,826 |
| تعداد مقالات | 73,628 |
| تعداد مشاهده مقاله | 135,009,651 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 105,327,010 |
بررسی تغییرات انرژی جنبشی آشفتگی و سرعت متوسط عمقی در کانال مرکب پیچان | ||
| مدیریت آب و آبیاری | ||
| دوره 15، شماره 1، خرداد 1404، صفحه 93-108 اصل مقاله (3.03 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwim.2025.381039.1176 | ||
| نویسندگان | ||
| حسنا شفائی؛ کاظم اسماعیلی* ؛ علی اصغر بهشتی | ||
| گروه علوم و مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در دهههای اخیر بهدلیل عواملی از جمله اثرات تغییر اقلیم، فعالیتهای انسانی، وقوع سیلاب در سراسر جهان افزایش یافته است. با وقوع سیل، سطح آب در رودخانهها افزایش یافته و جریان از مقطع اصلی رودخانه به سمت سیلابدشتها گسترش مییابد. با توجه به افزایش جمعیت و توسعه مناطق مسکونی در سواحل و کنارههای رودخانه و خسارتهای جانی و مالی ناشی از سیلاب، مطالعه آشفتگی و تغییرات سرعت در رودخانههای پیچان و مرکب پیچان برای اجرای دقیقتر پروژههای مدیریت سیل و مهندسی رودخانه ضروری است. در این پژوهش تغییرات پارامترهای هیدرولیکی شامل سرعت متوسط عمقی، شدت آشفتگی و انرژی آشفتگی جریان در دو شرایط جریان کانال اصلی (غیرطغیانی) و سیلابدشتی (جریان طغیانی) در عمق و عمق نسبی بهترتیب 12/0 متر و 46/0 بررسی شد. نتایج نشان داد در جریان کانال اصلی سرعت متوسط عمقی در قوس خارجی و در مقاطع میانی حداکثر سرعت متوسط عمقی و شدت آشفتگی جریان در مرکز کانال اصلی بیشینه است. حداکثر سرعت میانگین عمقی در جریان کانال اصلی در مقایسه با جریان سیلابدشتی 140 درصد افزایش یافته است. در شرایط جریان کانال اصلی، بزرگی انرژی آشفتگی در قوس خارجی و در جریان سیلابدشتی بزرگی انرژی جنبشی در قوس داخلی مشاهده شد. حداکثر انرژی جنبشی در کانال اصلی در مقایسه با مقدار آن در جریان سیلابدشتی 20 درصد افزایش یافته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انرژی جنبشی آشفتگی؛ سرعت متوسط عمقی؛ کانال مرکب پیچان؛ شدت آشفتگی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Investigating changes in kinetic energy of turbulence and depth average velocity in meandering compound channel | ||
| نویسندگان [English] | ||
| hosna shafaei؛ kazem Esmaili؛ Aliasghar Beheshti | ||
| Department Water Science and Engineering, Faculty of Agriculture , Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| In recent decades, due to factors such as the effects of climate change, human activities, the occurrence of floods has increased all over the world. With the occurrence of floods, the water level in the rivers increases and the flow spreads from the main section of the river towards the floodplains. Considering the increase in population and the development of residential areas on the banks and riverbanks and the loss of life and money caused by floods, the study of turbulence and velocity changes in the meandering and meandering compound rivers for the more accurate implementation of flood management and river engineering projects is essential. In this research, the changes of hydraulic parameters including depth average velocity, turbulence intensity and energy of flow turbulence in two conditions of main channel flow (non-flood) and floodplain (flood flow) were investigated at depth and relative depth of 0.12 m and 0.46, respectively. The results showed that in the flow of the main channel, the maximum depth average velocity and turbulence intensity occur in the outer arc and in the middle sections in the center of the main channel. The maximum depth average velocity in the main channel flow has increased by 140% compared to the floodplain flow. In the conditions of the main channel flow, the magnitude of the turbulence energy was observed in the outer arc and in the floodplain flow in the inner arc. The maximum kinetic energy in the main channel has increased by 20% compared to its value in the floodplain. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Depth average velocity, Meandering compound channel, Turbulence kinetic energy, Turbulence intensity | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 422 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |
||