تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,963 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,926 |
الگوی ساختاری نقش میانجی درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در رابطه بین سرمایه تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه ششم | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1403 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.358547.644608 | ||
نویسندگان | ||
سمانه دیلمی1؛ زهرا نقش* 2؛ مسعود غلامعلی لواسانی3 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی نقش میانجی درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در رابطه بین سرمایههای تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی بود که از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی است. جامعۀ پژوهش دختران پایه ششم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی1400_1401 بودند که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 471 نفر انتخاب شدند. ابزارها شامل مقیاس درگیری تحصیلی ریو (2013)، امید به تحصیل خرمایی و کمری (1396)، سرمایه تحولی بنسون و همکاران (1998) و پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) بود. تحلیل دادهها از طریق مدلیابی ساختاری با نرمافزارهای SPSS-22 و Amos-24انجام شد. یافتهها نشان داد ضریب مسیر مستقیم سرمایههای تحولی به درگیری تحصیلی و امید به تحصیل و همچنین امید به تحصیل به درگیری تحصیلی و درگیری تحصیلی به پایستگی تحصیلی معنادار است. ضریب مسیر مستقیم سرمایههای تحولی به پایستگی تحصیلی و مسیر امید به تحصیل به پایستگی تحصیلی معنادار نیست. اثر غیرمستقیم سرمایههای تحولی به پایستگی تحصیلی از طریق امید به تحصیل به تنهایی و همچنین از طریق امید به تحصیل و سپس درگیری تحصیلی معنادار است. مدل پژوهش برازش خوبی دارد و امید به تحصیل و درگیری تحصیلی رابطه بین سرمایههای تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی را به طور کامل میانجیگری میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
درگیری تحصیلی؛ امید به تحصیل؛ سرمایه تحولی بیرونی؛ پایستگی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The structural model of the mediating role of academic engagement and educational hope in the relationship between External developmental assets and Academic Buoyancy in sixth grade female students. | ||
نویسندگان [English] | ||
Samaneh Deilami1؛ Zahra Naghsh2؛ Masoud Gholamali Lavasani3 | ||
1Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the study was to investigate the mediating role of academic engagement and academic hope in the relationship between external development assets and academic Buoyancy, which is part of applied research in terms of purpose and correlational in terms of method. The research population was the 6th grade girls of Mashhad city in the academic year of 2011-2014, 471 people were selected through stratified random sampling. The tools included Rio's academic engagement scale (2013), Kharmai and Kameri's educational hope (2016), Benson et al.'s development assets (1998) and Martin and Marsh's academic buoyancy (2008). Data analysis was done through structural modeling with SPSS-22 and Amos-24 software. The findings showed that the coefficient of the direct path of development assets to academic engagement and academic hope, as well as academic hope to academic engagement and academic engagement to academic buoyancy is significant but development assets to academic buoyancy and the path of education expectation to academic buoyancy is not significant. The indirect effect of development assets on academic buoyancy through academic Hope alone and also through academic hope and then academic engagement is significant. The research model has a good fit and academic hope and academic engagement are fully mediated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic engagement, Academic Buoyancy, Academic hope, External developmental assets | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |