
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,799 |
تعداد مقالات | 73,282 |
تعداد مشاهده مقاله | 133,668,632 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 104,627,738 |
کاربست تکنیک تفکّر خلّاق اسکمپر درآموزش هنر (مطالعه موردی: آموزش چاپ دستی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 30، شماره 2، تیر 1404، صفحه 7-22 اصل مقاله (2.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2025.380037.667313 | ||
نویسندگان | ||
آزاده السادات مجدزاده1؛ علی خاکسار* 2 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، .تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چاپ دستی هنری است که تکنیکهای مرتبط با ایدهیابی و خلّاقیت از ملزوماتِ آموزش آن محسوب میشود. یکی از تکنیکهای مطرح در ایدهیابی، اسکمپر است که از حروف اوّل کلمات انگلیسیِ هفت واژه تشکیل شده است، که عبارتاند از: جایگزینی، ترکیب، سازگاری (انطباق)، تغییر دادن (بزرگسازی/کوچکسازی)، استفاده در کاربرد دیگر، حذف کردن و معکوس کردن. لذا مسئلۀ بنیادینِ این پژوهش، واکاوی امکان تحقّق کاربست تکنیک تفکّر خلّاق اسکمپر در آموزش هنر و بهطور خاص در آموزش تکنیکهای چاپ دستی است. از اینرو، هدفِ پژوهشِ حاضر، امکانسنجیِ ارائۀ مدلی خلّاقانه در آموزش چاپ بر بنیان تکنیک اسکمپر است. این پژوهش، مطالعهای موردی محسوب میگردد و از منظر هدف، از یک سو جنبهای بنیادین دارد و از سویی دیگر، با ساحتی کاربردی میتواند راهکارهایی عملی جهت آموزش هنر بهدست دهد. همچنین، تحقیق حاضر از نظر ماهیّت، کیفی و از نظر روش در حوزۀ تحقیقات توصیفی_تحلیلی درمیگنجد. این پژوهش با استفاده از روش جمعآوری اطّلاعات از نوع اسنادی (کتابخانهای)، با بررسی کتب، مقالات و منابع معتبرِ مرتبط با خلّاقیت، آموزش و اسکمپر، به سنجش کاربست اسکمپر در آموزش تکنیکهای چاپ دستی پرداخته است. بر این بنیان، بر اساس مصادیق عملی، فرضیۀ این پژوهش به این نظریه منتج شده است که تکنیکهای اصلی چاپ دستی با بخش اعظمی از تکنیکهای اسکمپر همراستایی و همپوشانی دارد و بهطور گستردهای در خصوص طیف قابلتوجّهی از تکنیکهای چاپ دستی قابلاجرا است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلّاقیت؛ تکنیک اِسکَمپر؛ آموزش هنر؛ چاپ دستی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the Application of SCAMPER Creative Thinking Technique in Art Education (Case Study: Teaching Printmaking Techniques) | ||
نویسندگان [English] | ||
Azade Sadat Majdzadeh1؛ Ali Khaksar2 | ||
1Master in Art Research, Department of Advanced Studies of Art,School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Print making is an art that creates a limited number of works that are done by hand in all different and complex stages of work, such as preparation, coloring, and printing operations. Creativity and coincidence in manual printing are among the things that can happen in the process of preparation and execution of the works. Given this, it is important to use some substantial, effective, practical ideas and techniques related to creativity in education. Meanwhile, one of the prominent and important techniques in creativity and idea generation is SCAMPER. SCAMPER is a practical technique in the field of creative thinking, which can be effective in improving the teaching and learning process. The SCAMPER technique consists of the first letters of seven English words, which are: Substitute, Combine, Adapt, Modify (magnify/minify), Put to other use, Eliminate, and Reverse. Therefore, the core question of this research becomes whether the creative thinking technique of SCAMPER has the ability to be used in teaching different fields of art and specifically in teaching printmaking techniques. In some branches of art, especially manual printing, due to the need for a workshop, special tools, and specific conditions and necessities of execution, certain printing techniques either cannot be taught at all or come with serious difficulties, limitations, and special conditions hard to overcome. Therefore, if creative methods can be implemented in the education process at all, different results with different implications will be created. Accordingly, the aim of the current research is to investigate the feasibility of presenting a creative model in printmaking teaching and learning based on SCAMPER creative thinking technique, which facilitates the learning conditions and processes without introducing any defect in the desired printing technique. In terms of approach, this research is considered a case study, and from the perspective of the research goal, on the one hand, it has a fundamental aspect and deals with theorizing in the field of art education, and on the other hand, it has a practical aspect and offers new practical solutions for art education. Also, the present research is in the field of descriptive-analytical research in terms of nature, quality, and method. Used data was collected through document and library research by examining books, articles, and both Persian and particularly non-Persian sources related to creativity, education, and SCAMPER. Finally, by examining and studying the case study of teaching manual printing techniques, the use of SCAMPER in their teaching has been analyzed. By examining and analyzing the creative thinking technique of SCAMPER regarding the main techniques of printmaking, it can be found that the SCAMPER technique is aligned and overlaps with most of the techniques of printmaking. Based on this, the claim and hypothesis of this research is that, based on practical examples, SCAMPER is widely applicable across a very broad spectrum of manual printing techniques. Therefore, the SCAMPER technique can be used in various ways to improve teaching methods and foster creativity in art education and especially printmaking education and should be implemented as an effective instructional method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, SCAMPER Technique, Art Education, Print Making | ||
مراجع | ||
Abedini, R. (2012). Print-making workshop [Kargah-e chap-e dasti] (volume 03). Printing and publishing Iranian textbooks. (In Persian) Badri-Gargari, R. Kalvani, N. (2013). The effect of the idea-seeking method (SCAMPER) on the creative thinking of female students in technical and engineering fields [Tasir-e ravesh-e idehjooye-e (SCAMPER) bar tafakor-e khalagh-e daneshjooyan-e reshte-hay-e fanni va mohandesi]. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 3. (151- 167). https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1055716(January 2025) Celikler, Dilek. Harman, Gonca. (2015). The effect of the SCAMPER technique in raising Awareness regarding the collection and utilization of solid waste. Journal of education and practice, 6 (10), 149-159. D’arcy Hughes, A. Moriss, H (2013). Print making [Chape dasti]. (seyed Mohamad-Mahdi Boozari, Trans) (Volume one). Mirdashti cultural center (Original work published 2008). (In persian) Eberle, Bob. (2021). SCAMPER creative games and activities for imagination development (2rd ed., Vol.2). Routledge Publisher. Gardner, H. (1993). Creating minds: An anatomy of creativity seen through the lives of Freud, Picasso. Stravinsky Elio, Graham and Gandhi. Naghiyeh, M (2014). Teaching Subtleties [Zerafat-haye mo’allemi]. (Volume 17). Gaj. (In Persian) Osborn, A.S. (1989). Cultivating universal talent for innovation and creativity [Parvaresh-e estedad-e hamegani, ebda va khalaghiyat]. (Hasan Ghasemzadeh, Trans.). Niloofar. (Original work published 1949) (In Persian) Pakbaz. R. (2006). Encyclopedia of art (Painting, Sculpture, Graphics) [Dayeratolma’aref-e honar (Naghashi, Peykarehsazi, Graphic)] (Volume 05). Contemporary culture. (In Persian) Samad-Aghaei, J. (2013). Individual and group creativity techniques [Teknik-haye khalaghiat-e fardi va goroohi] (Volum 01). Presidential state education center. (In Persian) Samkhanian, m.r. (2005). Creativity and innovation in educational organizations (concepts, theories, techniques and assessment) [Khalaghiat va no’avari dar sazeman-e amoozeshi (mafahim, nazariye-ha, Teknik-ha va sanjesh] (Volume 01). Specialized media. (In Persin) Soltan-Ali, A. (2017). Ideation and creativity techniques [Teknik-haye idehpardazi va khalaghiat] (Volume 01). Creative idea. (In Persian) Soltan-Kashefi, J. (2019). History and techniques of basic and advanced print making [Tarikh va teknik-e chap-e dasti-e moghadamati va pishrafteh] (Volume 01). Scientific and cultural. (In Persian) Serrat, Olivier. (2017). Knowledge solutions tools, methods, and approaches to drive organizational performance. Asian Development Bank (ADB). Torrance, E. P. (1974). Torrance tests of creative thinking. Retrieved 2014, 21 Jan. from http://ststesting.com/2005giftttct.html (January 2025) اسبورن، الکس. اس (1368). پرورش استعداد همگانی ابداع و خلّاقیت. (حسن قاسمزاده، مترجم). نیلوفر. (چاپ اثر اصلی 1949)
بدری گرگری، رحیم و کلوانی، ناهید (1392). تأثیر روش ایدهجویی (اسکمپر) بر تفکّر خلّاق دانشجویان دختر رشتههای فنی و مهندسی. نشریۀ ابتکار و خلّاقیت در علوم انسانی، 3 (2)، 151-167.
پاکباز، رویین (1385). دایرهالمعارف هنر (نقاشی، پیکرهسازی، گرافیک) (جلد پنجم). فرهنگ معاصر.
سامخانیان، محمّد ربیع (1384). خلّاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی (مفاهیم، نظریهها، تکنیکها و سنجش) (جلد اوّل). رسانه تخصصی. سلطانعلی، آرش (1396). تکنیکهای ایدهپردازی و خلّاقیت (جلد اوّل). ایده خلّاقیت.
سلطان کاشفی، جلالالدّین (1398). تاریخ و تکنیک چاپ دستی مقدماتی و پیشرفته (جلد اوّل). علمی فرهنگی.
دارسی هیوز، آن و موریس، هبورنون (1392). چاپ دستی (سید محمدمهدی بوذری، مترجم) (جلد اوّل). فرهنگسرای میردشتی. ( چاپ اثر اصلی 2008)
صمدآقایی، جلیل (1392). تکنیکهای خلّاقیت فردی و گروهی (جلد دوّم). مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری. (January 2025) https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1055716
عابدینی، رضا و همکاران (1391). کارگاه چاپ دستی (جلد سوم). چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
نقیّه، مجید (1393). ظرافتهای معلّمی (جلد 17). گاج.
URL1: UNSW Making (January 2025) what is print making?
https://www.making.unsw.edu.au/making-centre/learnresources/printmaking-learning-resources/introduction/
URL2: Beebly’s (January 2025) Mono printing As A Watercolor Technique https://watercolorpainting.com/blog/2015/12/01/monoprinting-watercolor-technique URL3: DESINE- HOST (January 2025) Lino printmaking: An Introduction https://designhost.gr/topic/11161-lino-printmaking-an-introduction/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 216 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |