
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,232,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,066,434 |
تحلیل داستان «پاییز فصل آخر سال است» بر اساس سنت نوشتاری زنان | ||
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | ||
دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 36، بهمن 1403، صفحه 47-71 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlcr.2025.386477.2037 | ||
نویسنده | ||
منصوره شهریاری* | ||
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
رمان بهعنوان یکی از رسانههای مهم و مدرن، نقشی اساسی در بازتاب و تصویرسازی مسائل مختلف جامعه ایفا میکند. این ویژگی به رمان امکان میدهد تا ابزاری مؤثر برای بازخوانی و بازبینی افکار و نگرشهای حاکم بر جامعه باشد. داستان «پاییز فصل آخر سال است» نوشتۀ نسیم مرعشی، یکی از شاهکارهای ادبی دو دهه اخیر، نمونهای برجسته از این توانمندی است. این رمان که در سال 1394 موفق به دریافت جایزۀ ادبی جلال آل احمد شد، با پرداختن به موضوعات اجتماعی و فرهنگی، تصویری دقیق از واقعیتهای جامعه معاصر ارائه میدهد. در مقاله پیش رو، هدف ما بررسی این داستان از طریق رویکرد شوالتر، منتقد و نظریهپرداز مطرح آمریکایی است. نظریۀ او که با عناوین نقد وضعی یا سنت نوشتاری زنان شناخته میشود، امکان بررسی نوشتار زنانه را از منظر تفاوتهای جنسیّتی فراهم میآورد. با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و تکیه بر رویکردهای چهارگانه شوالتر در زمینههای زبانی، زیستی، فرهنگی و روانی، قصد داریم تا به درک عمیقتری از وضعیت و تجربیّات زنان در داستان دست یابیم. نتایج پژوهش نشان میدهد نویسنده در این داستان به بررسی بحران هویّت، انزوا، تنهایی و فردگرایی در بستر گذار از سنت به مدرنیته پرداخته و با بهرهگیری از فنون داستاننویسی دقیق، تصویری جامع و چندلایه از زندگی شخصیتها و جامعه معاصر ایران ارائه داده است. همچنین وی با استفاده از واژگان خاص، توصیف تجربیات زیستی، نمایش تقابل میان سنت و مدرنیته، و بررسی انزوا و تنهایی شخصیتها، چالشهای هویتی و نقشهای جنسیتی زنان را به خوبی بازنمایی کرده است. این پژوهش، نقش رمان در نقد و بازنمایی افکار و ارزشهای جامعه را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
شوالتر؛ زنان؛ «پاییز فصل آخر سال است»؛ گذار سنت به مدرنیته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Feminine Writing in the Story 'Autumn is the Last Season of the Year' Based on Showalter's Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansoureh Shahriyari | ||
Assistant Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The novel, as one of the most significant and modern forms of media, plays a fundamental role in reflecting and portraying various societal issues. This characteristic enables the novel to serve as a powerful tool for reevaluating and reinterpreting the prevailing thoughts and perspectives within society. "Autumn is the Last Season of the Year," written by Ms. Nasim Marashi, stands out as one of the literary masterpieces of the past two decades, exemplifying this capability. This novel, which won the Jalal Al-e Ahmad Literary Award in 2015, provides a precise depiction of contemporary societal realities by addressing social and cultural topics. In this article, our aim is to analyze this story through the lens of Elaine Showalter, a prominent American critic and theorist. Her theory, known as situated criticism or the literary tradition of women, allows for the examination of women's writing from the perspective of gender differences. Utilizing a descriptive-analytical method and relying on Showalter's fourfold approach—encompassing linguistic, biological, cultural, and psychological dimensions—we aim to achieve a deeper understanding of the status and experiences of women in the story. This research endeavors to highlight the role of the novel in representing and critiquing societal thoughts and values. The ultimate goal of this study is to gain a better understanding of the challenges and issues faced by women in contemporary society through a detailed and comprehensive analysis of this literary work. By focusing on linguistic details, biological experiences, cultural transformations, and psychological tensions, this article seeks to provide a complete and multifaceted portrayal of the status of women in the novel "Autumn is the Last Season of the Year." | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Showalter's fourfold approach, women, "Autumn is the Last Season of the Year, " transition from tradition to modernity | ||
مراجع | ||
منابع
آقاگل زاده، فردوس و عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا و حسین رضویان (1390). سبکشناسی داستان بر اساس فعل: رویکرد نقش گر. سبکشناسی نظم و نثر فارسی، د 4، ش 1، 243-254.
آبرامز، ام اچ، (1385 ). نقد ادبی فمینیستی. مترجم سمانه (صبا) واصفی، مجله چیستا، ش 230، 788-795.
باقریان، فاطمه (1386). رشد هوّیت زنان ایـران. زن و پـژوهش (مجموعـه مقـالات)، تهـران: دانشگاه تهران 253 -232
بهمدی مقدس، نجمه و سید مهدی زرقانی و پارسا یعقوبی جنبهسرایی (1395). بررسی جنسّیت در شعر کودک و نوجوان از منظر جامعهشناسی بدن. نظریه و نقد ادبی، سال 1، د 2، 105-123.
پاینده، حسین (1382). گفتمان نقد (مجموعه مقالات). تهران: روزگار.
جان نثاری لادانی، زهرا (1391). چالشهای سنت و مدرنیته در چند داستان کوتاه معاصر ایرانی. پژوهش ادبیات معاصر جهان، د 17، ش 3، 141-156.
جوان، محمدعلی و عبدالله طلوعی آذر (1401). اومانیسم در رمان پاییز فصل آخر سال است نسیم مرعشی. پژوهشهای اخلاقی، سال 13، ش 2، پیاپی 50، 173-200.
حسامپور، سعید و فرزانه بوریازاده (1400). بازنمایی جنسیت مرد در رمان طوبا و معنای شب با تأکید بر درون ماﻳﮥ جدال سنت و مدرنیته. روایتشناسی، د 5، ش9، 123-161.
خانی سومار، احسان و موسی پرنیان و خلیل بیگ زاده (1402). تحلیل زیباییشناسی دریافت در رمانهای دالان بهشت و پاییز فصل آخر سال است با دیدگاه ادبیات زن محوری. جامعهشناسی هنر و ادبیات، د 15، بهار و تابستان 1402، ش 1، پیاپی 29.
رز، ژیلیان (1392). روش و روششناسی تصویر. ترجمه سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات.
رضوانیان، قدیسه و هاله کیانی بارفروشی (1394). بازنمایی هویت زن در آثار داستاننویسانِ زنِ دهه هشتاد. ادب پژوهی، سال نهم، ش 31، 39- 63.
زرقانی، مهدی (1390). تحلیل تعامل سه شاعر زن معاصر با نمونهای از سنت فرهنگی رایج ایرانی. پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره 1، شماره 20، 229-250.
سلدن، رامان و پیتر ویدوسون (1392). راهنمای نظریة ادبی معاصر. ترجمة عباس مخبر، تهران: طرح نو.
صادقی گیوی، مریم و بهاره پرهیزکاری (1389). تبیین مؤلفههای هویت سنتی و مدرن زن در شعر پروین اعتصامی. پژوهش زبان و ادبیات فارسی، د 9، ش 20، 207-228.
علی اکبری، معصومه (1382). ادبیات داستانی، بستری برای بازنمـایی زن. فردیـت، مهـاجرت، آفتاب، شماره 24، 54-57.
فرادید (1399). چرا زنان نویسنده با نام مستعار مردانه مینویسند. https://faradeed.ir
فاضلی، مهبود (1400). نقد جامعهشناسی رمان «پاییز فصل آخر سال است» با رویکرد ساختارگرایی تکوینی. پژوهش های ادبی، سال 18، شماره 73، 97-121.
فرید، زهرا و رقیه رستم پور ملکی (1399). زبان زنانه در رمان طیور أیلول امیلی نصرالله براساس نظریه لیکاف. دوفصلنامهی روایت شناسی، سال 6، شماره 11، بهار و تابستان 1401، 337-372.
فشی، طیبه و مصطفی گرجی و بهناز علی پور گسکری و پارسا یعقوبی جنبه سرایی و فاطمه کوپا (1401). تحلیل و نقد شخصیتهای رمان پاییز فصل آخر سال است بر مبنای نظریه هم بوم پنداری دیوید هرمن (رویکرد جامعه شناختی). جامعهشناسی سیاسی ایران، دوره 5، شماره 8، 1384-1396.
قاسم زاده، سیدعلی و فاطمه علی اکبری (1395). مؤلفههای نوشتار زنانه در رمان سرخی تو از من. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی، دوره 24، شماره 80، 181-205.
قبادی، حسینعلی و منیژه غیاثالدین (1383). «ظرفیتهای ادبیات فارسی در بازیابی هوّیت ایرانی»، هویت در ایران. به اهتمام علی اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکدة علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی، ص.143-163.
مالمیر، تیمور و مریم خزائی (1403). کارکرد نظام افعال در رمان پاییز فصل آخر سال است. پژوهشنامه ادبیات داستانی، تیر 1403، 302-285.
محمّدی، علی اکبر و حجت الله فسنقری نصیبه و شهامت ده سرخ (1399). کارکرد تکنیکهای روایی و ترفندهای زبانی در رمانهای سیّدات القمر جوخه الحارثی و پاییز فصل آخر سال است نسیم مرعشی از منظر جریان سیّال ذهن.کاوش نامه ادبیات تطبیقی، سال 12، تابستان 1401،ش 46.
مرادی، ایوب و منصوره شهریاری (1403). بررسی رمان پیاده بلقیس سلیمانی از منظر شوالتر. زن در فرهنگ و هنر. د 16، ش 3، 337-355.
نوری علاء، پرتو و فروغ پروین (1383). سیمین در سه مرحله، زنی با دامنی شعر (جشن نامه سیمین بهبهانی). به کوشش علی دهباشی، تهران: نگاه.
References Aghagolzadeh, Ferdows, Aliyeh Kord Zafaranlou Kambozia, Hossein Rezvian (2011). Stylistics of Story Based on Verb: Role-Based Approach. Persian Poetry and Prose Stylistics, Vol. 4, No. 1, 243-254. (In Persian) Abrams, M.H., (2006). Feminist Literary Criticism. Translated by Samaneh (Saba) Vasefi, Chista Magazine, No. 230, 788-795. (In Persian) Baqerian, Fatemeh (2007). Development of Women's Identity in Iran. Women and Research (Collection of Articles), Tehran, University of Tehran, 232-253. (In Persian) Bahmedi Moqaddas, Najmeh, Seyyed Mehdi Zarqani, Parsa Yaqoubi Jansaras (2016). Examination of Gender in Children's and Young Adult Poetry from the Perspective of Body Sociology. Theory and Literary Criticism, Vol. 1, No. 2, 105-123. (In Persian) Payandeh, Hossein (2003). Discourse of Criticism (Collection of Articles). Tehran, Rouzegar. (In Persian) Jan Nesariladani, Zahra (2012). Challenges of Tradition and Modernity in Several Contemporary Iranian Short Stories. World Contemporary Literature Research, Vol. 17, No. 3, 141-156. (In Persian) Javan, Mohammadali, Abdollah Toluiazad (2022). Humanism in the Novel "Autumn is the Last Season of the Year" by Nasim Marashi. Ethical Researches, Vol. 13, No. 2, Serial No. 50, 173-200. (In Persian) Hessampoor, Saeed, Farzaneh Boriazadeh (2021). Representation of Male Gender in the Novel "Touba and the Meaning of the Night" with an Emphasis on the Theme of the Conflict between Tradition and Modernity. Narratology, Vol. 5, No. 9, 123-161. (In Persian) Khani Soumar, Ehsan, Mousa Parnian, Khalil Beygzadeh (2023). Aesthetic Analysis of Reception in the Novels "The Corridor of Heaven" and "Autumn is the Last Season of the Year" from the Perspective of Feminist Literature. Sociology of Art and Literature, Vol. 15, Spring and Summer 2023, No. 1, Serial No. 29. (In Persian) Rose, Gillian (2013). Method and Methodology of Image. Translated by Seyyed Jamaluddin Akbarzadeh Jahromi, Tehran, Institute of Culture, Art, and Communications. (In Persian) Razvaniyan, Qadiseh, Haleh Kiani Barforoushi (2015). Representation of Women's Identity in the Works of Female Storywriters of the 1980s. Literary Research, Vol. 9, No. 31, 39-63. (In Persian) Zarqani, Mehdi (2011). Analysis of the Interaction of Three Contemporary Female Poets with a Sample of Iranian Cultural Tradition. Persian Language and Literature Research, Vol. 1, No. 20, 229-250. (In Persian) Selden, Raman, Peter Widdowson (2013). A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. Translated by Abbas Mokhber, Tehran, Tarh-e-No. (In Persian) Sadeghi Gevi, Maryam, Bahareh Parhizkari (2010). Explanation of the Traditional and Modern Components of Women's Identity in the Poems of Parvin E'tesami. Persian Language and Literature Research, Vol. 9, No. 20, 207-228. (In Persian) Ali Akbari, Masoumeh (2003). Fiction Literature as a Platform for Representing Women. Individuality, Migration, Aftab, No. 24, 54-57. (In Persian) Faradid (2020). Why Do Female Writers Write with Male Pseudonyms? https://faradeed.ir (In Persian) Fazeli, Mahbod (2021). Sociological Critique of the Novel "Autumn is the Last Season of the Year" with a Genetic Structuralism Approach. Literary Researches, Vol. 18, No. 73, 97-121. (In Persian) Farid, Zahra, Roghieh Rostampour Maleki (2020). Women's Language in the Novel "Birds of September" by Emily Nasrallah Based on Lakoff's Theory. Biannual Journal of Narratology, Vol. 6, No. 11, Spring and Summer 2022, 337-372. (In Persian) Fashi, Tayebe, Mostafa Gorji, Behnaz Alipour Geskari, Parsa Yaqoubi Jansarai, Fatemeh Koupa (2022). Analysis and Critique of the Characters in the Novel "Autumn is the Last Season of the Year" Based on David Herman's Homo Pictum Theory (Sociological Approach). Political Sociology of Iran, Vol. 5, No. 8, 1384-1396. (In Persian) Qasemzadeh, Seyedali, Fatemeh Ali Akbari (2016). Components of Women's Writing in the Novel "Your Redness from Me". Faculty of Literature and Humanities, Kharazmi University, Vol. 24, No. 80, 181-205. (In Persian) Qobadi, Hosseinali, Monireh Ghiaseddin. (2004). "The Capabilities of Persian Literature in Recovering Iranian Identity", Identity in Iran. Edited by Ali Akbar Ali Khani, Tehran: Humanities and Social Sciences Research Institute of Jihad-e-Daneshgahi, pp. 143-163. (In Persian) Malmir, Taymour, Maryam Khazaei (2024). Function of the Verb System in the Novel "Autumn is the Last Season of the Year". Literary Studies Quarterly, July 2024, 285-302. (In Persian) Mohammadi, Ali Akbar, Hojatollah Fesnaghar Nasibe, Shahamat Dehsorkh (2020). The Function of Narrative Techniques and Language Tricks in the Novels "Ladies of the Moon" by Jokha Alharthi and "Autumn is the Last Season of the Year" by Nasim Marashi from the Perspective of the Stream of Consciousness. Comparative Literature Research Journal, Vol. 12, Summer 2022, No. 46. (In Persian) Moradi, Eyoub, Mansoureh Shahriyari (2024). Examination of the Novel "Peyadeh" by Belqis Soleimani from the Perspective of Showalter, Woman in Culture and Art, Vol. 16, No. 3, 337-355. (In Persian) Nouri Ala, Parto, Forough Parvin (2004). "Simin in Three Stages, a Woman with a Skirt of Poetry" (Simin Behbahani's Festschrift). Edited by Ali Dehbashi, Tehran, Negah. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |