
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,250 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,267,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,110,201 |
افول تدریجی: روایت پژوهی کارآفرینان ورشکسته در شهر یزد | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
دوره 15، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 27-50 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2024.379876.671247 | ||
نویسندگان | ||
مسعود حاجی زاده میمندی* 1؛ نگین ملجأ2 | ||
1عضو هیئت علمی/دانشگاه یزد | ||
2یزد, دانشگاه یزد،ساختمان نبوت، دانشکده علوم اجتماعی | ||
چکیده | ||
امروزه تاثیر چشمگیر کارآفرینی بر رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها به خوبی مشخص شده است،تا جاییکه برخی از صاحبنظران این دوران را عصرکارآفرینی نامیدهاند.یکی از ضروریات توسعه کارآفرینی در جامعه، نقد و بررسی دقیق فرایندها و شناسایی عوامل موفقیت و شکست است و میتواند به تدوین سیاستها و استراتژیهای مناسب برای افزایش میزان موفقیت کارآفرینان کمک کند. براین اساس پژوهش حاضر بارویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل روایت به دنبالداستان زندگی اقتصادی کارآفرینانی است که در طول فعالیت خود با شکست مواجه شدهاند و به اجبار به تعطیل نمودن کسب و کار خود رو آوردهاند. برای گردآوری دادهها با استفاده از نمونه گیری هدفمند باتعدادی از کارآفرین مواجه شده با شکست در طول کسب و کار خود مصاحبه باز در قالب گفتگو انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از گامهای تحلیل مضمون انجام شد و موجب شناسایی هفت مضمون اصلی شامل نیاز شخصیتی برای گسترش کسب و کار، شنیدن تقاضای محیط درخصوص ایجاد کسب و کارهای جدید، ناپختگی برای شروع کسب و کار، ورود شریک در برههای به عنوان عاملی مخرب، بازسازی طرح واره ذهنی مثبت و منفی، شرایط نامساعد بیرونی از نظر اقتصادی و تورم، تخریب از درون به مرور زمان شد. مقولههای اصلی پژوهش بیانگر آن است که افول کسب و کار پدیدهای ناگهانی نیست که در کسب و کار رخ دهد. این فرآیند از ابتدا که کاری در زمینه و بستر، به شکل نامتناسب با نیاز اصلی آغاز گشته و طی عوامل مختلف درونی و بیرونی به شکست منتهی میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
شکست؛ تخریب از درون؛ ناپختگی در کسب و کار؛ روایت پژوهی؛ شهریزد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Gradual decline: the research narrative of bankrupt entrepreneurs in Yazd city | ||
نویسندگان [English] | ||
masoud hadjizadehmeymandi1؛ negin malja2 | ||
1faculity member/Yazd university | ||
2Yazd, Yazd University,Department of Social Sciences | ||
چکیده [English] | ||
Today, the significant impact of entrepreneurship on the economicandsocial growth and development of countries is so wellknown that some experts refer to this era as the age of entrepreneurship.One of the necessities for the development of entrepreneurship in society is to critically review the processes and identify the factors of success and failure, which can help formulate appropriate policies and strategies to increase the success rate of entrepreneurs.Therefore, with a qualitative approach and using the narrative analysis method, the present study seeks the story of the economic life of entrepreneurs who failed during their activity and were forced to close their business.To collect data, an open-ended interview was conducted with a number of entrepreneurs who faced failure during their business activities, with a purposive selection.The data analysis was conducted using the steps of thematic analysis and led to the identification of seven main themes, including the personality need to expand the business, listening to environmental demand regarding new business creation, immaturity to start a business, taking on a partner. At some point, the reconstruction of the positive and negative mental schema, unfavorable external conditions in economic terms and inflation as a destructive factor caused the destruction from within.The main categories of the research indicate that the decline of companies is not a sudden phenomenon that occurs in companies.This process starts from the very beginning when the work in the context is not in proportion to the main need and it leads to failure due to various internal and external factors | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Failure, Destruction from within, Immaturity in business, Narrative research, Yazd city | ||
مراجع | ||
آراستی،زهرا، غلامی،منیره(۱۳۸۹). علل شکست کارآفرینان در ایران.، توسعه کارآفرینی، سال ۲(۸): ۱۷۳-۱۹۶.
پارسانژاد، محمدرضا، رضوی، سیدمصطفی، و فروتن بایگی، زینب. (۱۳۹۸). مدل سازی یکپارچه عوامل مؤثر بر شکست کارآفرینان و پیامدهای مالی, اجتماعی و روانی آن. ، توسعه کارآفرینی، ۱۲(۱ )، ۴۱-۵۹.
رضایی، راضیه، افراسیابی، رویا، و حافظیان، مریم. (۱۴۰۰). شناسایی کیفی موانع فرهنگی کارآفرینی, ارزیابی ابعاد فرهنگی وشکست کارآفرینان.، رشد فناوری، ۱۷(۶۷ ): ۶۱-۶۸.
زهره حاجیها( ۱۳۸۴).سقوط شرکت، علل و مراحل آن: مطالعه سیستمهای قانونی ورشکستگی در ایران و جهان، 29 : 64 – 72.
سلطانی، محسن،حسینی، سید رسول،حجازی،(۱۴۰۲). طراحی مدل یادگیری کارآفرینانه مبتنی بر تجارب شکست کارآفرینان برتر ایران.، توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره ۲۱ (۵۱): ۶۹-۸۴.
صحت،سعید(۱۳۹۳). تجزیه و تحلیل مقایسهای ورشکستگی شرکتهای مواد غذایی برمبنای دو مدل افزایشی تحلیل پوششی دادهها ( DEA-Additive)و تشخیصی تحلیل پوششی دادهها( DEA-DA)، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، 11( 43): ۱۵۳-۱۸۴.
صفری،محمد (۱۳۸۶). حقوق بازرگانی "ورشکستگی" نظری و عملی،شرکت سهامی انتشارات:تهران.
عابدی جعفری، ح؛ تسلیمی، م؛ فقیهی، ا. و شیخ زاده، م. (۱۳۹۰). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی اندیشه مدیریت، ۵(۲)، ۱۵۱ ۱۹۸
نوتاش, هادی. (۱۳۹۲). ارائة چارچوب یادگیری از شکست کارآفرینان کارکشتة ایرانی با نگاهی فرایندی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی،۶(۴): ۱۳۱-۱۴۹.
ویسی،رضا،کریم زاده،پریسا(۱۳۸۹). توسعه فرهنگ کارآفرینی؛ عوامل و راهکارها (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان مازندران). فصلنامه برنامه ریزی وبودجه، ۱۵(۱۱): ۱۵۹-۱۸۲.
Adesuwa Omorede(2020). Managing crisis: a qualitative lens on the aftermath of entrepreneurial failure. International Entrepreneurship and Management Journal, 17(4):1-28.
Andrews, M., Squire, M & Tamboukou, M. (2008). What is narrative research? In M. Andrews, C. Squire & M. Tamboukou (Eds). Doing Narrative Research. Sage Publications, London.
Brockhaus, R. & Horwitz, P. (2000) The Psychology of the Entrepreneur, In D. Sexton & R. Smilor. The Art and Science of Entrepreneurship Cambridge, Mass: Ballinger.
Bygrave, W. (1994). The Entrepreneurial Process, in the Protable MBA in Entrepreneurship, Bygrave (ed.), New York: John Wiley &Sons.
Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2000) Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. Jossey-Bass Inc.
Clementine Hegarty, Simon Stephens, Padraig Gallagher and Isobel Cunningham(2020). Entrepreneurs and Business Failure:Taking a Second Chance. International Review of Entrepreneurship, 18(4): pp. 561-582.
Cortazzi, M. (2014). Narrative analysis (Vol. 12). Routledge.
Cresswell, J. (2021). Qualitative inquiry and research design: Choosing among Five Approach.
Edmondson, A. C. (2004). Psychological safety, trust, and learning in organizations: A group-level lens. New York: R. M. Kramer and K. S. Cook (eds(.
Edmondson, A. C., Bohmer, R. M., & Pisano, G. P. (2001).Disrupted routines: Team learning and new technologyimplementation in hospitals. Administrative Science Quar-terly,46(4):685-716.
Elias, Q., Notash, H. (2011) [Identifying the failure causes of habitual Iranian entrepreneurs: A narrative approach (Persian)]. Journal of Entrepreneurship Development, 4(13), 31-50.
Endah Triastuti(2020). Using Giddens' structuration theory to examine the contesting participation of online mass media's journalists in Katadata.co.id framing ,Journal of Media and Communication Research,12(1),63-77.
Ginsberg, A. (2003). Inside the Minds: The ABCs of Entrepreneurship: The Fundamentals All Business Professionals Should Know and Remember, Aspatore Books.
Headd, B. (2003). Redefining business success: Distinguishing between closure and failure. Small Business Economics, 21(1), 51-61.
Jason,Cobe(2011). Entrepreneurial learning from failure: An interpretative phenomenological analysis. Journal of Business Venturing 26(6):604-623.
Joseph Amankwah-Amoah, Zaheer Khan, Simeon Emezana Ifere, Richard B. Nyuur, Huda Khan(2022). Entrepreneurs’ Learning from Business Failures: An Emerging Market Perspective. British Journal Management, 33 (4): 1735-1756.
Lambe, C. J., Wittmann, C. M., & Spekman, R. E. (2001). Social Exchange Theory and Research on Business-to-Business Relational Exchange. Journal of Business-to-Business Marketing, 8(3), 1–36.
Lattacher, Wolfgang; Wdowiak, Malgorzata Anna (2020). Entrepreneurial learning from
Measor, L., & Sikes, P. (1992). Visiting lives: Ethics and methodology in life history. Studying teachers’ lives, 209-233.
Miller, T. (2017). Doing Narrative Research? Thinking Through the Narrative Process. In Feminist Narrative Research: 39-63. Palgrave Macmillan, London.
Mishler, E.G. (1986) Research Interviewing: Context and Narrative. Harvard University Press, Cambridge.
Newton, G.W(1998). Bankruptcy Insolvency Accounting Practice and Procedure, 1: Wiley, pp:21-41.
Riessman, C. K. (2008). Narrative Methods for the Human Sciences. SagePublications, Thousand Oaks.
Riessman, C.K. (2008). Narrative methods for the human sciences. SAGE Publications.
Shepherd, D. A. (2003). Learning from business failure: Propositions of grief recovery for the self-employed. Academy of Management Review, 28(2), 318.
Singh, Smita; Corner, Patricia; Pavlovich, Kathryn(2007). Coping with entrepreneurial failure, Journal of Management and Organization; Lyndfield, 13(4): 331-344.
Swedberg,Richard(2003).Principles of Economic Sociology. Publisher: Princeton University Press(in Persian:Ali Asghar Saeidi,1400).
Webster, L., & Mertova, P. (2007). Using narrative inquiry as a research method: An introduction to using critical event narrative analysis in research on learning and teaching. Routledge/Taylor & Francis Group.
Wolfgang Lattacher, Malgorzata Anna Wdowiak(2021) Entrepreneurial learning from failure. A systematic review. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 26( 5):1093-1131.
Zhou,luisa(2024). The Percentage of Businesses That Fail (Statistics & Failure Rates). Building a Business: Link | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 103 |