
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,214,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,042,585 |
ساختارشناسی هنر میناکاری با اثرپذیری از هنر نقاشی پیکرنگاری در اشیاء تزیینی و کاربردی دورة فتحعلیشاه قاجار | ||
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی | ||
دوره 57، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 58-84 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhic.2024.374932.654475 | ||
نویسنده | ||
الهه پنجه باشی* | ||
دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
درگونهشناسی هنر نقاشی پیکرنگاری درباری دورة فتحعلیشاه قاجار، یکی از هنرهای وابسته به نقاشی هنر میناکاری با تاکید بر بازنمایی پیکرنگاری برای نمایش شکوه شاهانه با محوریت پیکرنگاری درباری در دو بخش تزیینی و کاربردی دیده میشود. پژوهش حاضر با تکیه برنمونههای هنر پیکرنگاری درباری در مجموعههای جهانی میکوشد، میزان پایبندی هنرمند به نقاشی پیکرنگاری درباری در اشیاء این دوره را بررسی نماید. هدف از این پژوهش، مطالعة هنر میناکاری با أثرپذیری از هنر نقاشی پیکرنگاری درباری دورة فتحعلیشاه در اشیاء تزیینی و کاربردی است که تاکنون مورد بررسی مستقل واقع نشده است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که أثرپذیری هنر میناکاری از نقاشی پیکرنگاری درباری دورة قاجار در اشیا میناکاری این دوره چگونه دیده میشود؟ روش پژوهش حاضر از منظر هدف، بنیادین است و از جنبههای أثرپذیری هنر میناکاری از نقاشی پیکرنگاری این دوره در آثار هنری را میکاود. گردآوری اطلاعات کتابخانهای (اسنادی) و روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و شیوة تحلیل دادهها، کیفی است. نتیجة پژوهش حاضر، نشان داده است که درکنار واکاوی تداوم ویژگیهای نقاشی پیکرنگاری این دوره، ویژگیهای بصری نقاشی پیکرنگاری درباری در دو بخش تزیینی و کاربردی با تکیه بر لوازم بهجای مانده از این دوره همخوانی داشته و در ابعاد و اندازههای کوچک قابل مشاهده است و پیوستگی هنر پیکرنگاری درباری دورة فتحعلیشاه قاجار با سایر هنرها را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیکرنگاری درباری؛ تزیینی؛ قاجار؛ کاربردی؛ میناکاری؛ نقاشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Decorative and Practical Objects in the Period of Fath Ali Shah Qajar (1772-1834 AD) | ||
نویسندگان [English] | ||
Elaheh Panjehbashi | ||
Associate Professor, Department of Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
During the reign of Fath-Ali Shah Qajar, court portrait painting influenced various art forms, including enamelwork. This study examines enamel art of that period, focusing on how it reflects the conventions of court portraiture to convey royal grandeur. Enamelwork of this era can be broadly categorized as decorative or functional. Using extant examples, this research investigates the degree to which enamel artists adhered to these established portrait traditions. The surviving pieces demonstrate a clear fidelity to these conventions, contributing to the objects' magnificence, a quality intentionally sought by patrons. Stylistic variations are also considered. This study aims to investigate the influence of Fath-Ali Shah's court portraiture on both decorative and functional enamel objects, a topic that has not yet been thoroughly explored. The central research question is: How is the influence of Qajar-era court portrait painting evident in enamel objects of the time? This fundamental research employs a descriptive-analytical methodology, relying on library resources and qualitative data analysis. It explores a relatively understudied aspect of enamelwork within the context of portraiture from this period. The findings reveal that the visual characteristics of court portraiture are consistently present in both decorative and functional enamel pieces, often in miniature form, mirroring other contemporary accessories. This consistency underscores the pervasive influence of Fath-Ali Shah Qajar's court portrait painting on the art of the era.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qajar, painting, court iconography, enamelwork, decorative | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |