
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,714 |
تعداد مقالات | 72,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,568,880 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,847,420 |
شیعیان و نوگرایی آموزشی در هند بریتانیا (از میانة قرن هجدهم تا تجزیة شبهقارة هند) | ||
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی | ||
دوره 57، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 206-229 اصل مقاله (1022.18 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhic.2024.384558.654530 | ||
نویسنده | ||
محسن معصومی* | ||
دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چیرگی بریتانیا بر شبهقارة هند افزون بر پیامدهای سیاسی، بر زندگی اجتماعی و علمی مسلمانان نیز تأثیری ژرف برجای نهاد. بههمراه انگلیسیها، مظاهر فرهنگی و تمدنی غرب نیز وارد هند شد. از جمله رهاوردهای انگلیسیها، دانشهای جدید بود که بهلحاظ موضوع، روش و هدف با علوم و دانشهای مسلمانان، متفاوت و گاه ناسازگار بودند. این دانشها بهطورگسترده از طرف دولتمردان، دانشمندان، شرقشناسان و دیگر گروههای اروپایی وارد هند شدند و سنت آموزشی مسلمانان را تحت تأثیر قرار دادند. از آغاز ورود این دانشها، میان علمای مسلمان دربارة یادگیری زبانهای اروپایی و پرداختن بهدانشهای جدید، اختلاف و دو دستگی ایجاد شد. بسیاری از علمای مسلمان که بهطورعمده، اهل حدیث بودند با یادگیری این زبانها و دانشها مخالفت کردند و باور داشتند که این دانشها با آموزههای دینی ناسازگار است و موجب تسلط کفار بر مسلمانان خواهد شد. پرسشهای اصلی پژوهش حاضر آن است که شیعیان در رویارویی با دانشهای جدید چه عکسالعملی داشتند؟ و عوامل استقبال آنها از دانشهای غربی چه بود؟ نتیجة این پژوهش نشان داد که علمای شیعه از آغاز آشنایی با دانشهای جدید غربی و شیوههای جدید آموزشی، بدان روی خوش نشان دادند و با فراگیری زبانهای اروپایی بهیادگیری و ترویج این دانشها پرداختند. همچنین در پژوهش حاضر نشان داده شد که عواملی، چون همجواری شیعیان و حکومتهای شیعی با انگلیسیها، غلبة تفکر اصولی بر اخباریگری، عقلگرایی شیعیان و التزام بهمسئلة اجتهاد و پرهیز از تقلید، از عوامل اصلیِ توجه شیعیان بهدانشهای غربی و یادگیری و یاددهی آن بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شیعیان هند؛ کالج شیعه؛ قیام 1857؛ نوگرایی آموزشی؛ هند بریتانیا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Shiites and Educational Modernization in British India (From the mid-18th century to the partition of the Indian subcontinent) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Masoumi | ||
Associate Professor, Department of History and Civilization of Islamic Nations, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
British rule over the Indian subcontinent, in addition to its political consequences, also left a deep impact on the social and scientific life of Muslims. Along with the British, Western cultural and civilizational influences also entered India. Among the Englishmen's contributions were new fields of knowledge that were different and sometimes conflicting with Muslim sciences and knowledge in terms of subject, method, and purpose. These sciences were widely introduced into India by statesmen, scientists, orientalists, and other European groups and influenced the Muslim educational tradition. From the beginning of the introduction of these sciences, differences and divisions arose among Muslim scholars about learning European languages and engaging with these new sciences. Many Muslim scholars, who were mainly Hadith scholars, opposed the learning of these languages and sciences and believed that these sciences were in conflict with religious teachings and would lead to the dominance of non-Muslims over Muslims. In the meantime, Shiites showed interest in these sciences for intellectual, ideological, and political reasons, and many of them began to learn European languages and acquire new knowledge. This article examines how Shiites encountered Western sciences, introduces some outstanding modern scientists, and studies the factors contributing to Shiite acceptance of Western languages and sciences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Shias of India, Shia College, 1857 uprising, Educational innovation, British India | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |