
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,179,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,007,211 |
واکاوی سازمان فضایی محیط بسته دانشگاهی از طریق تحلیل نحو فضا | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 29، شماره 3، مهر 1403، صفحه 91-101 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2025.373318.672955 | ||
نویسندگان | ||
مارینه سینائی* 1؛ حمید رضا عظمتی2؛ بهرام صالح صدق پور3 | ||
1کارشناس ارشد معماری، گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سازماندهی فضایی محیط بستهی دانشگاه به طور قابل توجهی بر تعاملات اجتماعی، کیفیت یادگیری و عملکرد کلی دانشجویان تأثیر میگذارد. مطالعات صورت گرفته بر شناسایی فضاهای اجتماعپذیر متمرکز است، مناطقی که همکاری، برخوردهای خودجوش و تبادلات بین دانشجویان، اساتید و بازدیدکنندگان را تقویت میکند. در این پژوهش، به تعامل پیچیده بین چیدمان معماری و تعاملات اجتماعی در محیط بسته دانشگاهی پرداخته شدهاست و با استفاده از تکنیکهای نحو فضا، بینشهای ارزشمندی را در مورد اینکه چگونه پیکربندیهای فضایی بر ایجاد کانونهای اجتماعی، مناطق مشارکتی و فضاهای تجمع پرجنبوجوش در فضای آموزشی تأثیر میگذارند، شناسایی شدهاست. در این تحقیق از راهبرد اکتشافی متوالی استفاده شدهاست که در گام اول، رویکرد کیفی به روش توصیفی-تحلیلی و جمعآوری دادهها با مطالعات کتابخانهای و تحقیقات میدانی انجام شدهاست. سپس رویکرد کمی با روش نحو فضا انجام شدهاست که روابط توپولوژیکی در ساختارهای فضایی را بررسی و روابط متقابل سازمان فضایی و فعالیتهای اجتماعی را تحلیل میکند. محاسبات و تحلیلها با استفاده از تکنیکهای نقشه محدب، ایزویست و نمودار دید در نرم افزارهای دپتمپ و آ-گراف انجام شدهاند. نتایج نشان میدهد که حذف یا تغییر در فضاها میتواند تأثیرات قابلتوجهی بر پویایی فضا و رفتار کاربران داشته باشد و تحلیل نحو فضا میتواند به درک بهتر روابط فضایی و طراحی مطلوبتر محیطهای آموزشی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط دانشگاهی؛ سازمان فضایی؛ نحو فضا؛ خوانایی فضایی؛ اجتماعپذیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An in-depth exploration of the spatial organization of the academic closed environment through the analysis of space syntax | ||
نویسندگان [English] | ||
Marineh Sinaei1؛ Hamid reza Azemati2؛ Bahram Saleh Sedghpour3 | ||
1Master of Architecture, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran. | ||
2Professor, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Education, Faculty of umanities, Shahid Rajaee Teacher Training university, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The spatial organization of university interiors significantly influences social interactions, learning experiences, and overall student performance. As educational institutions strive to create vibrant, inclusive environments, understanding the dynamics of spatial design becomes crucial. This research delves into the intricate interplay between architectural layout, movement patterns, and social life within university walls. The primary goal is to pinpoint areas that foster collaboration, spontaneous interaction, and intellectual exchange. We seek to understand how specific spatial configurations encourage or hinder social engagement. The first phase of this research adopts a qualitative approach and a descriptive-analytical method. We analyzed maps with the help of existing documents and completed them with field research. In order to select a sample with a representative spatial structure and composition, since it is necessary for this study to cover the features of the spatial configuration of closed environments, the target spaces of educational environments were specifically university closed spaces. According to the purpose of the research, the studied sample was selected based on the location of the ground floor spaces to analyze the spatial organization for quantitative calculations. The second part of this research employs a quantitative approach and the data analysis tool is the spatial syntax method. In the analysis, three characteristics of spatial organization, functional efficiency and spatial readability have been investigated in the spatial configuration of the closed environment of the university. Relevant quantitative parameters including depth, connectivity, connection and access, spatial separation and control value have been calculated in A-Graph and Depthmap software. Also, matching of software data with field research and arrangement of architectural spaces and sample components has been done. Convex maps and isovists reveal spatial affordances, highlighting areas conducive to social interaction. Corridors, atriums, and communal spaces emerge as high-connectivity zones. These areas facilitate movement, encourage chance encounters, and promote interdisciplinary collaboration. Their strategic placement influences accessibility and visibility. The findings indicate that in educational spaces, central halls, entrances, and communication corridors are the most connected and less deep than other spaces. These spaces improve the functional efficiency of different spaces with spatial circulation and ease of access. Central halls also contribute tospatial distribution and increasing spatial relations. The entrance and corridors seperate public spaces from private spaces by creating a hierarchy of entry and increasing the depth of access. By removing the central halls and wide corridors from the practical educational spaces, the depth of the space increases significantly. To solve this problem, a central communication space (central hall) reduces the depth of the entire building, resulting in more circulation and proper integration in the spaces. Also, assigning functions to spaces has reduced spatial circulation. Private spaces have a lower degree of interconnectedness, are more segregated, and have more depth in the access hierarchy Our research contributes to the ongoing discourse on spatial design in educational environments. By intentionally shaping sociable spaces, universities can foster a sense of community, creativity, and intellectual curiosity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic environment, Spatial organization, Space syntax, Spatial readability, Sociability | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |