
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,224,979 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,055,431 |
کاربست تکنیک فراترکیب در سیاستگذاری آموزش محیطزیست مبتنی بر مدیریت ردپای کربن در پالایشگاههای گاز | ||
محیط شناسی | ||
مقاله 4، دوره 50، شماره 4، اسفند 1403، صفحه 457-475 اصل مقاله (787.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jes.2025.375867.1008498 | ||
نویسندگان | ||
پریسا صفردخت بهار* 1؛ سید محمد شبیری1؛ مهدیه رضائی1؛ محمدرضا سرمدی2 | ||
1گروه آموزش محیط زیست، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: صنعت پالایش گاز بهعنوان یکی از مهمترین صنایع و بخش تولیدی و اقتصادی ایران به شمار میرود که هم از سمت اقتصاد جهانی تأثیر میپذیرد و هم بر اقتصاد جهانی تأثیرگذار است. توجه به عوامل اقتصادی نباید منجر به نادیده گرفتن تأثیرات محیطزیستی این صنایع، ازجمله انتشار گازهای گلخانهای که یکی از بحرانیترین مسائل این روزهای محیطزیست است، گردد. برای بررسی و اندازهگیری انتشار گازهای گلخانهای، آموزش مدیریت ردپایکربن که یکی از اصلیترین شاخص محاسبات در این زمینه میباشد، حائز اهمیت است. بنابراین، هدف از این تحقیق، کاربست تکنیک فراترکیب در سیاستگذاری آموزش محیطزیست مبتنی بر مدیریت ردپایکربن در پالایشگاههای گاز می باشد. روش پژوهش: با بهکارگیری رویکرد مرور نظاممند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی اقدام شده و با انجام گامهای هفتگانه روش ساندلوسکی و باروسو، به شناسایی عوامل مؤثر پرداخته شده است. از بین 579 مقاله، 42 مقاله بر اساس روش CASP انتخاب شد. همچنین روایی تحلیل با مقدار ضریب کاپا 886/0 تائید گردید. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گرداوری شده در نرمافزار ATLAS TI منتج به شناسایی 84 کد اولیه در 16 مقوله و 5 مفهوم گردید. یافته ها: بر اساس تکنیک فراترکیب 5 مفهوم در 16 مقوله به همراه 84 کد شناسایی شدند. مفاهیم شناساییشده عبارتاند از محتوای آموزشی، بسترسازی آموزش محیطزیستی، عملکرد محیطزیستی سازمان، چالشهای برونسازمانی و اثربخشی آموزش محیطزیستی. همچنین مقوله های شناسایی شده نیز شامل: تحلیل، طراحی، اجرا، ارزیابی، زیرساختهای تکنولوژیکی و فنی، برنامهریزی، شناسایی ویژگیهای فردی، عوامل نظارتی، مدیریتردپای کربن، فرهنگ محیطزیستی، همکاری بین سازمانی، عوامل محیطی، برنامهریزی و سیاستگذاری، بهبود عملکرد سازمان، رضایت کارکنان، رشد و بلوغ سازمانی میباشد. نتیجه گیری: میتوان اثربخشی آموزش محیطزیستی را از طریق ارزیابی مستمر عملکرد و عملیات پالایشگاهها نیز سنجید. این ارزیابیها میتوانند از طریق مقایسه میزان مصرف انرژی، مقدار انتشار گازهای گلخانهای و کاهش دیگر آلودگیهای محیطی پالایشگاهها قبل و بعد از اجرای برنامههای آموزشی انجام شود. این ارزیابیها نقاط ضعف و قوت برنامههای آموزشی را مشخص میکنند و امکان بهبود و بهینهسازی آنها را فراهم میآورند. درنتیجه، ارتقاء کیفیت آموزشهای محیطزیستی بهمنظور مدیریت بهینه ردپایکربن در پالایشگاههای گاز میتواند بهبود قابل توجهی در عملکرد محیطزیستی و اقتصادی این صنعت داشته باشد. توسعه سیاستگذاری آموزش محیطزیست بر مبنای مدیریت ردپایکربن در پالایشگاههای گاز امری حیاتی است که بهبود کیفیت محیطزیست را تضمین نموده و همچنین به کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش محیطزیست؛ مدیریت ردپای کربن؛ سیاستگذاری در پالایشگاههای گاز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of Meta-Synthesis Technique in Environmental Education Policy Based on Carbon Footprint Management in Gas Refineries | ||
نویسندگان [English] | ||
Parisa Safardokkht bahar1؛ Seyed Mohammad Shobeiri1؛ Mahdieh Rezaei1؛ Mohammad Reza Sarmadi2 | ||
1Department of Environmental Education, Faculty of Education, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Science, Faculty of Education, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The gas refining industry, as one of the most important industries and economic production sectors in Iran, is both influenced by and impacts the global economy. However, attention to economic factors should not overshadow the environmental impacts of these industries, including greenhouse gas emissions, which represent one of the most critical environmental issues today. Measuring and assessing greenhouse gas emissions requires carbon footprint management education, which is a key element in this area. Therefore, this study aims to apply the meta-synthesis technique in policymaking for environmental education based on carbon footprint management in gas refineries. Method: By employing a systematic review and meta-synthesis approach, the findings and results of previous studies were analyzed. Through the seven-step method of Sandelowski and Barroso, key factors were identified. Out of 579 articles, 42 were selected based on the CASP method, and the validity of the analysis was confirmed with a Kappa coefficient of 0.886. Data analysis using ATLAS TI software identified 84 initial codes grouped into 16 categories and five concepts. Results: Based on the meta-synthesis technique, five main concepts, encompassing 16 categories and 84 codes, were identified. The identified concepts include educational content, environmental education infrastructure, organizational environmental performance, external organizational challenges, and the effectiveness of environmental education. The identified categories include: analysis, design, implementation, evaluation, technological and technical infrastructure, planning, identification of individual characteristics, supervisory factors, carbon footprint management, environmental culture, interorganizational collaboration, environmental factors, planning and policymaking, organizational performance improvement, employee satisfaction, and organizational growth and maturity. Conclusions: The application of the meta-synthesis technique in environmental education policymaking based on carbon footprint management in gas refineries enables the identification, integration, and comprehensive analysis of various studies and findings. This technique, by combining up-to-date and diverse data from reliable sources, systematically examines different dimensions of environmental education, including educational methods, performance indicators, and environmental impacts. Utilizing meta-synthesis can lead to the extraction of best educational practices and the design of programs tailored to the specific needs of the refinery industry. Consequently, policymaking based on this technique not only optimizes educational and managerial processes but also paves the way for reducing carbon footprints and enhancing environmental sustainability in this critical and sensitive industry. The effectiveness of environmental education can also be assessed through continuous evaluation of refinery performance and operations. These evaluations can be conducted by comparing energy consumption, greenhouse gas emissions, and the reduction of other environmental pollutants in refineries before and after implementing educational programs. Such evaluations highlight the strengths and weaknesses of these programs, enabling their improvement and optimization. Consequently, enhancing the quality of environmental education to better manage carbon footprints in gas refineries can significantly improve the environmental and economic performance of this industry. Developing environmental education policies based on carbon footprint management in gas refineries is essential for ensuring environmental quality and mitigating the negative effects of climate change. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Environmental education, carbon footprint management, policy-making, gas refineries | ||
مراجع | ||
Borzuei, D., Moosavian, S.F., Ahmadi, A., Ahmadi, R., & Bagherzadeh, K. (2021). An Experimental and Analytical Study of Influential Parameters of Parabolic Trough Solar Collector. Journal of Renewable Energy and Environment, 8(4).52-66.http://dx.doi.org/10.30501/JREE.2021.261647.1172
Chen, X., Liao, ZH., Gao, ZH., Li, Q., Lv, P., Zheng, G., & Yang, K. (2022). A Calculation Model of Carbon Emissions Based on Multi-Scenario Simulation Analysis of Electricity Consumption, Sustainability, 14, 8765. https://doi.org/10.1002/adfm.202003619.
Dastar, A. (2021). Carbon footprint in crude oil processing facilities and presentation of engineering control methods (case study: West Karun oil processing facility). Master's thesis of technical and engineering field, Department of Safety, Health and Environment (HSE), Mehr Arvand Institute of Higher Education. [In Persian]
Geng, W., Fangyi, L., Fu, Z., Lirong, Z., Ailhua, H., Liming, W., & Johnw, S. (2021). A product Carbon Footprint Model for Embodiment Desing based on Mcro- Micro Desing Features. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 116, 3839-3857. https://doi.org/10.1007/s00170-021-07557-7
Haghshenas Lari, J. (2017). Investigating the carbon footprint plan in reducing greenhouse gas emissions, in line with the Paris Agreement, Vice President of Infrastructure Research and Production Affairs. Research Center of the Islamic Council, 15896. [In Persian]
Heinonen, J., Ottelin, J., Ala-Mantila, S., Wiedmann, T., Clarke, J., & Junnila, S. (2020). Spatial consumption-based carbon footprint assessments-A review of recent developments in the field. Journal of Cleaner Production. 256, 120335.https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120335.
Hendriks, S.L., Montgomery, H., Benton, T., Badiane, O., de la Mata, G.C., Fanzo, J., Guinto, R.R., & Soussana, J.F. (2022). Global environmental climate change, COVID-19, and conflict threaten food security and nutrition. BMJ-Brit. Med. J. 378, e071534. https://doi.org/10.1136/bmj-2022-071534.
Huang, X., He, J., & Li, ZH. (2023). Internal incentives for carbon emission reduction in a capital-constrained supply chain: A financial perspective. PLOS ONE, 6, 1-22. https://doi: 10.1371/journal.pone.0287823.
Han, J., Tan, Z., Chen, M., Zhao, L., Yang, L., & Chen, S. (2022). Carbon Footprint Research Based on Input- Output Mode- A Global Scientometric Visualization Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 1-23. https://doi.org/10.3390/ijerph191811343.
Xu, J., Zhang, T., & Li, X. (2023). Research on the Process, Energy Consumption and Carbon Emissions of Different Magnesium Refining Processes. Materials (Basel, Switzerland), 16(9), 33-40. https://doi.org/10.3390/ma16093340.
Jingzhong, Xu., Tingan, Zh., Xiaolong, Li. (2023). Research on the Process, Energy Consumption and Carbon Emissions of Different Magnesium Refining Processes. Materials, 16, 3340, 1-42, https://doi.org/10.3390/ma16093340.
Jingw, H., Zhixiong, T., Moazhi, CH., Liang, Z., Ling, Y., and Siying, CH. (2022). Carbon Footprint Research Based on Input- Output Mode- A Global Scientometric Visualization Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health ,2022,19,11343,1-23. https://doi.org/10.3390/ijerph191811343
Lotfian, S., & Nasri Fakhr Daud, S. (2017). Environmental Policymaking in Iran: Challenges and Solutions. Journal of Faculty of Law and Political Science, 48(1), 121-97. [In Persian]
Maftouh, A., El Fatni, O., Fayiah, M., Liew, R. K., Lam, S. S., Bahaj, T., & Butt, M. H. (2022). The application of water–energy nexus in the Middle East and North Africa (MENA) region: A structured review. Applied Water Science, 12 (95), 83. https://doi.org/10.1007/s13201-022-01613-7.
Moosavian, SF., Borzuei, D., & Ahmadi, A. (2021). Energy, exergy, environmental and economic analysis of the parabolic solar collector with life cycle assessment for different climate conditions. Renewable Energy. 165, 301-20. https://doi.org/10.1016/j.renene.2020.11.036
Peng, J., Li, W., Li, Y., Xie, Y., & Xu, Z. (2019). Innovative product design method for low-carbon footprint based on multi-layer carbon footprint information. Journal of Cleaner Production, 228, 729- 745. https://doi.org/10.1038/s41929-022-00788-1
Shamsuzzaman, M., Shamsuzzoha, A., Maged, A., Haridy, S., Bashir, H., & Karim, A. (2021). Effective monitoring of carbon emissions from industrial sector using statistical process control. Applied Energy, 300, 117352. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2021.117352
Shen, Y.-S., Lin, Y.-C., Cui, S., Li, Y., & Zhai, X. (2022). Crucial factors of the built environment for mitigating carbon emissions. Sci. Total Environ. 806, 150864. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2021.150864
Sherzod Uralovich, K., Ulugbek Toshmamatovich, T., Farkhodjon Kubayevich, KH., & Sapaev, T.B. (2023). A primary factor in sustainable development and environmental sustainability is environmental education. Caspian Journal of Environmental Sciences, 21(4), 965-975. https:// doi:10.22124/cjes.2023.7155
Taliya Alia, Z., & Khoram Del, D. (2022). The approach of environmental policies in risk reduction, strategies and approach. Civil Quarterly, 10 (5), 211-225. https://www.doi.org/10.22034/lc.2022.142576. [In Persian]
Vladova, I. (2023). Towards a More Sustainable Future: The Importance of Environmental Education in Developing Attitudes towards Environmental Protection. SHS Web of Conferences, 176, 1-7.
Wu, X. Shen, Y.-S. (2023). The Bibliometric Analysis of Low-Carbon Transition and Public Awareness. Atmosphere, 14, 970. http://doi:10.3390/atmos14060970.
Wu, Y. Wan, J. Yu, W. I. (2023). Impact of environmental education on environmental quality under the background of low-carbon economy. Front. Public Health, 11, 1128791. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1128791 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 249 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 196 |