
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,272,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,118,585 |
شناسایی بسترهای زمینهساز وقوع خشونت و استراتژی های مواجهه با آن در مدرسه: یک مطالعه کیفی | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
دوره 15، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 215-240 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2025.354398.671092 | ||
نویسندگان | ||
محمد سلیمان نژاد1؛ مرضیه ابراهیمی* 2 | ||
1گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه جامعهشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
درهم تنیدگی عوامل ساختاری و عاملیتی، بستری برای انجام کنشهای خشونتی دانشآموزان در مدرسه فراهم مینماید. این پژوهش با هدف شناسایی بسترهای زمینهساز وقوع خشونت و استراتژیهای مواجهه با آن در مدرسه به روش کیفی و گرندد تئوری در سال تحصیلی 1401-1400 اجرا شده است. نمونه این پژوهش 36 نفر از دانشآموزان پسر دارای رفتارهای خشونتآمیز و مطلع از این رفتارها در مقطع متوسطه دوم شهر کرج بوده است. نمونهگیری بصورت هدفمند و با حداکثر تنوع بوده و مصاحبهها بصورت فردی و بر اساس فرمت مصاحبه نیمه ساختار یافته، انجام و تحلیل دادهها از طریق نرم افزار MAXQDA 20 انجام شده است. بر اساس یافتههای پژوهش مقولههای «زندگی در محلات آسیبزا» و «ناهمگونی فرهنگی» به عنوان شرایط زمینهای، «ارتباط با دوستان خشونتورز» و «شرایط فردی» به عنوان شرایط مداخلهگر تعیین شدند. راهبرد نوجوانان دارای رفتارهای خشونتآمیز شامل خشونت در مقابل خشونت، خود داری از کنش خشونتآمیز و ایجاد هدفمندی بوده است، که با پیامدهایی نظیر «ضرر مالی»، «پشیمانی» و «سوء پیشینه» مواجه شدهاند. مقولهی مرکزی پژوهش تحت عنوان «خشونت به مثابه واکنش فرد به شرایط اختلالآمیز محیطی» نامگذاری گردیده است. بر اساس نتایج حاصل از یافتههای این پژوهش، خشونت نوجوانان علاوه بر ویژگیهای فردی، ریشه در عوامل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی دارد و دانشآموزان وقتی در شرایط و موقعیتهای متفاوتی قرار میگیرند، به خاطر سطح پایین تابآوری اجتماعی، کنشهای خشونتی از خود نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
خشونت؛ مدرسه؛ دانشآموزان؛ ناهمگونی فرهنگی؛ زندگی در محلات آسیبزا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the context of violence and its exposure strategies at school: a qualitative study | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamad Solimannejad1؛ Marziyeh Ebrahimi2 | ||
1Department of Social Sciences Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor in Social Sciences, Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
The intertwining of structural and agency factors provides a platform for violent actions of students in school. This research was carried out with the aim of identifying the causes of violence and the strategies to deal with it in school using qualitative and ground theory methods in the academic year of 2022-2023. The sample of this research was 36 male students with violent behaviors and aware of these behaviors in the second secondary level of Karaj city. Sampling was purposeful and with maximum variety, and interviews were conducted individually and based on semi-structured interview format, and data analysis was done through MAXQDA 20 software. Based on the findings of the research, the categories of "living in traumatic neighborhoods" and "cultural heterogeneity" were determined as Contextual conditions, "relationship with violent friends" and "individual conditions" as intervening conditions. The strategy of teenagers with violent behavior includes violence against violence, refraining from violent action and purposeful creation, which have been faced with consequences such as "financial loss", "regret" and "bad background". The central category of the research is named as "violence as a person's reaction to disturbing environmental conditions". Based on the results of this research, in addition to individual characteristics, adolescent violence is rooted in family, economic, social, cultural and environmental factors, and when students are placed in different, due to the low level of social resilience, violent acts of They show themselves. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
violence, school, students, cultural heterogeneity, living in vulnerable neighborhoods | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 95 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |