
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,833 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,787,113 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,502,788 |
مطالعه پدیدارشناسانه ریشهها و مضامین اگزیستانسیال در کارآفرینی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 18، شماره 1، اردیبهشت 1404، صفحه 144-174 اصل مقاله (636.83 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2025.388589.654476 | ||
نویسندگان | ||
جهانگیر یدالهی فارسی* 1؛ رضا محمدکاظمی2؛ علی خادم الرضا1 | ||
1گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: رشته کارآفرینی به عنوان یکی از رشته های میان رشته ای، حوزه پژوهشی نسبتاً جوانی است. این رشته در حال رشد، ظرفیت و نیاز فراوانی برای مفهوم سازی در خود و در ارتباط با حوزه های دانشی دیگر دارد، به طوریکه سوالات جدید در آن مطرح شده و پاسخ های جدیدی نیز از پیوند علوم دیگر با آن یافته شود. بدین ترتیب بدنه دانشی این رشته می تواند عمق و گسترش یابد. هدف پژوهش حاضر آن است تا به کنش کارآفرینانه از منظری کاملاً نو بنگرد و این سوال را مطرح کند که آیا کارآفرینی به مثابه کنش و پدیده شخصی، می تواند دارای مضامین و ریشه های اگزیستانسیال باشد؟ به این معنا که آیا شخص کارآفرین در لایه های ذهنی کنش کارآفرینانه که شامل باورها، انگیزه ها، نیت ها، خواسته و مقصودهاست، در پی پاسخ به سائق ها و مضامین اگزیستانسیال است و اینکه اقدامات او با مضامین بنیادین اگزیستانسیالیسم همپوشانی دارد؟ این پژوهش به دنبال آن است که در بنیادین ترین لایه های ذهنی و شهودی، اقدام به شناخت پدیده تجربی و شخصی کارآفرینی کند و به این منظور، دنیای درونی و جهان زیسته کارآفرین را از منظر مضامین اگزیستانسیال فهم کند تا به روشن شدن زوایای جدیدی برای نگریستن به ریشه های کنش کارآفرینانه منجر شود. روش: پژوهش حاضر با توجه به موضوع، اهداف و سوالات آن، پژوهشی کیفی است که از لحاظ هستی شناسی ذهنیت گرا، از لحاظ معرفت شناسی غیراثباتی، از لحاظ پارادایم فکری تفسیری و استراتژی و روش شناسی آن پدیدارشناسی است. آز آنجا که این پژوهش در نوع خود اولین گام را برای مطالعه پدیدارشناسانه و تحلیل محتوای کنشهای کارآفرینانه مبتنی بر اگزیستانسیالیسم را برداشته است، از نظر هدف یک پژوهش بنیادی است که به دنبال اکتشاف مفاهیم و مضامین است. موضع پژوهشگر، مشاهده گر همدل است که با پارادایم تفسیرگرایی و استراتژی پدیدارشناسی بیشترین همخوانی را دارد. جامعه آماری این پژوهش کارآفرینان کسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرینانه تهران است که صفت کارآفرینانه بودن این کسب و کارها مبتنی بر مؤلفه های کلیدی شامل؛ محصول یا خدمت نوآورانه و فعالیت در زمینه خاص برای اولین بار و قبل از سایر رقبا؛ ورود به بازار جدید، خلق بازار جدید و یا رشد سریع در بازار یا در تعداد منابع انسانی؛ تصمیم گیری و فعالیت در فضای عدم قطعیت؛ و فعالیت بر اساس اصول منطق امکان گرایی تعریف شده است. برای انجام این پژوهش پس از تدوین پروتکل اجرا، 5 مصاحبه انجام شد که داده های پژوهش از آنها استخراج شدند. روشهای نمونه گیری پژوهش غیرتصادفی و چند مرحله ای بود و علاوه بر دارا بودن تجربه پدیده کارآفرینی، تمایل و توانایی توصیف آن تجربه از منظر مضامین اگزیستانسیال توسط مشارکت کننده مد نظر قرار گرفت. گردآوری اطلاعات از جامعه نمونه از طریق مصاحبه پدیدارشناسانه عمیق، نیمهساختاریافته و یا ساختارنیافته انجام شد. روشهای روایی و پایایی این پژوهش در مورد مشروعیت و روایی (درونی): کسب نظر از دو مشارکتکننده در خصوص یافته ها، در مورد قابلیت انتقال (روایی خارجی): انتقال بخشی از یافته ها در قالب نقل قول مستقیم به خوانندگان، در مورد ثبات (پایایی درونی): چک کردن چندباره فرآیندهای گردآوری اطلاعات، کدگذاری و مرور داده ها توسط پژوهشگر و در خصوص انتقال (پایایی خارجی) از مقایسه داده های خام و داده های تحلیل شده. یافتهها: پس از تحلیل اطلاعات گردآوری شده از مرور ادبیات و انجام مصاحبه های پدیدارشناسانه، 51 مضمون اگزیستانسیال در ارتباط با کنش کارآفرینی استنباط و استخراج شد. بسیاری از این 51 مضمون دارای مضامین زیرمجموعه بودند و برای هر کدام توصیف هر مضمون مشخص گردید. همچنین با تلفیق و ترکیب این مضامین در یک رویکرد از پائین به بالا، 8 خوشه اصلی مضامین اگزیستانسیال در ارتباط با کنش کارآفرینانه مشخص گردید که عبارتند از؛ در-جهان-بودن، زمان، ارتباطات و همبودی (در-جهان-انسانی-بودن)، از واقعبودگی تا برون ایستایی، ساخت خود و جهان خود به موجب کنش در مسیر اصالت، آزادی مسئولیت و انتخاب، معنا در کارآفرینی و مرگ. نتیجه: تکرار بالای مصادیق از مضامین اگزیستانسیال در مصاحبهها حاکی از اجتماع نظری و نیز گواهی بر رگههای غنی این مضامین در کنش کارآفرینانه و پدیده کارآفرینی است. این 51 مضمون و 8 خوشه اصلی از مضامین، اصلیترین مفاهیم همبسته میان کنش کارآفرینانه و اگزیستانسیالیسم را بر ما آشکار کرده و بر پیوند عمیق این دو حوزه دانشی و مفهومی دلالت دارند. همچنین به واسطه مصاحبههای انجام شده مشخص شد که مضامین اگزیستانسیال مورد اشاره در این پژوهش، به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه و در لایههای ذهنی کارآفرینان مورد مصاحبه وجود داشته و مبنا، معنا و چرایی برای تصمیمگیری و کنش کارآفرینانه آنان فراهم کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اگزیستانسیالیسم؛ پدیدارشناسی؛ رواندرمانی اگزیستانسیال؛ فلسفه اگزیستانسیال؛ کنش کارآفرینانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenological study of Existential roots and themes in Entrepreneurship | ||
نویسندگان [English] | ||
Jahangir Yadollahi Farsi1؛ Reza MohammadKazemi2؛ ali khademoreza1 | ||
1Department of Business Creation, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Department of Business Creation, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Entrepreneurship, is an interdisciplinary and young research field. This developing field has a major capacity and need for conceptualization, in itself and in connection with other fields of knowledge, so that new questions are raised in it and new answers are also found from the connection and combination of other sciences with it. Thus, the body of knowledge of this field can be deepened and expanded. The aim of this research is to see through the entrepreneurial action from a completely new perspective and raise the question whether entrepreneurship, as a personal action and phenomenon, can have existential themes and roots? Meaning that, in the mental layers of entrepreneurial action, which includes beliefs, motivations, intentions, desires, and purposes, the entrepreneur seeks answers for the existential drivers, and whether his actions overlaps with the fundamental themes of existentialism? This research seeks to understand entrepreneurship, as an empirical and personal phenomenon, in its most fundamental subjective and intuitive layers. For that, it is needed to understand the lived world of the entrepreneur from the existential perspective in order to clarify different way to view entrepreneurial action. Method: Considering the subject, objective and question, this is a qualitative research, its ontology is subjectivist, its epistemology is non-probative, its paradigm is interpretive intellectual and its strategy and methodology phenomenology. Since this research has taken the first step towards phenomenological study of entrepreneurial actions based on existentialism, it is a fundamental research in that seeks to explore uncover concepts and themes. The position of the researcher is an empathetic observer, which is most compatible with the paradigm of interpretivism and the strategy of phenomenology. The statistical population of this research is the entrepreneurs of small and medium-sized enterprises in Tehran. the entrepreneurial nature of these businesses is based on key indicators including; Innovative product, service and activity in a specific field for the first time and before other competitors; Entering a new market, creating a new market, growing rapidly in the market or in the number of human resources; decision-making and actions in uncertainty; And the activities based on the principles of effectuation. After developing the research protocol, 5 interviews were conducted from which the research data were extracted. The sampling methods of the research were non-random and multi-stage, and in addition to that, having experience in the phenomenon of entrepreneurship and the desire and ability of interviewee to describe that experience were highly considered. Collecting information from the sample population was done through in-depth, semi-structured or unstructured phenomenological interviews. Validity and reliability methods of this research contains (internal validity): getting opinions of two participants about the findings, (external validity): articulating some parts of the findings in the form of quotations. (Internal reliability): checking the processes of information gathering, coding and reviewing data multiple times by the researcher and (external reliability): the comparison of raw data and analyzed data. Results: After analyzing the information collected from the literature review and conducting phenomenological interviews, 51 existential themes related to entrepreneurial action were deduced and extracted. Many of these 51 themes had subcategory themes themselves. Thus the description of each theme was determined. Also, by integrating and combining these themes in a bottom-up approach, 8 main clusters of existential themes related to entrepreneurial action were determined, containing; Being-in-the-world; time; communication and co-existence (being-in-the-human-world); from facticity to standing out; building oneself and one's world through action in the path of authenticity; freedom, responsibility and choice; meaning in entrepreneurship and death. Conclusion: As a result of the research, 51 existential themes categorized in 8 main clusters related to entrepreneurial action were uncovered and identified. The high repetition of these themes in the interviews indicates the theoretical saturation and also a rich roots of existentialism in entrepreneurial action and the phenomenon of entrepreneurship. These 51 themes and 8 main clusters reveal the main interrelated concepts between entrepreneurial action and existentialism and indicate the deep connection between these two fields of knowledge and concepts. Furthermore, it was found out that the existential themes mentioned in this research, consciously or unconsciously existed in the mental layers of the interviewed entrepreneurs and provided a basis, meaning and reason for their decision making and entrepreneurial action. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Existentialism, Phenomenology, Existential psychotherapy, Existential Philosophy, Entrepreneurial Action | ||
مراجع | ||
ادیب، ی؛ اربط، ف. م. (1393). پدیدارشناسی تجربیات و ادراکات کارآفرینان از پدیده کارآفرینی: یک مطالعه کیفی. توسعه کارآفرینی، 7(3)، 447–465. 10.22059/jed.2014.52502
استیونسن، ل؛ هابرمن، د؛ متیوزرایت، پ. (1398). دوازده نظریه در باب طبیعت بشر (م. محمدامینی (ویراستار)؛ پنجم). نشر نو.
الوانی، س. م؛ بودلایی، ح. (1389). پدیدارشناسی در مطالعات کارآفرینی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5(19).
بلیکی، ن. (1402). طراحی پژوهش های اجتماعی (ح. چاوشیان (ویراستار)؛ پانزدهم). نشر نی.
بودلایی، ح؛ آهوپای، م. (1398). در باب معنای کارآفرینی : مطالعه پدیدارشناختی کارآفرینی در ایران. مجله مدیریت توسعه و تحول، ویژه نامه(6)، 279–289
بودلایی، ح؛ الوانی، س. م؛ اعرابی، س. م؛ واعظی، ر. (1392). مطالعه پدیدارشناختی جوهر کارآفرینی عمومی. فصلنامه مدیریت سازمانی دولتی، 1(4). http://noo.rs/6pxPw
بودلایی، ح؛ خانباشی، م؛ فراهانی، غ. (1392). مطالعه پدیدارشناسانه شایستگی های کارافرینان اجتماعی. چشم انداز مدیریت دولتی، 15، 139–165.
سارتر، ژ. پ. (1400). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر (م. رحیمی (ویراستار)؛ نوزدهم). نشر نیلوفر.
شارف، ر. (1400). نظریه های روان درمانی و مشاوره (م. فیروزبخت (ویراستار)؛ هفدهم). انتشارات رسا.
صوفیه، ج؛ حسینی نیا، غ؛ دهکردی، ع. م. (1397). تحلیل محتوای وضع موجود روش شناسی پژوهش های منتشر شده در مجله های برتر حوزه فرصت های کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی, 11(4)، 641–660. 10.22059/jed.2019.266319.652734
عربیون، ا؛ دهکری، ع. م؛ سلاجقه، ن. (1398). مفهوم پردازی کنش کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 12(2)، 241–260. 10.22059/jed.2019.270544.652814
فارسی، ج؛ برادران، م؛ حجازی، س؛ اکبری، م. (1397). بسط مفهوم شایستگی کارآفرینان فناور با رویکردی تفسیری؛ یک پژوهش پدیدارشناسانه. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 10(3). 20.1001.1.20080840.1397.11.3.5.5
فرانکل، و. (1399). روان درمانی و اگزیستانسیالیسم (ن. رحمانیان (ویراستار). نشر آشیان.
فلین، ت. (1400). اگزیستانسیالیسم (ح. کیانی (ویراستار)). نشر حکمت سینا.
گروندن، ژ. (1400). هرمنوتیک (م. ابولقاسمی (ویراستار)؛ سوم). نشر ماهی.
مککواری، ج. (1399). وجودگرایی (محمدسعید حنایی کاشانی (ویراستار)؛ دوم). نشر هرمس.
می، ر. (1400). کشف وجود؛ روانشناسی وجودی (م. میلانی (ویراستار)؛ چهارم). نشر دانژه.
می، ر؛ انجل، ا؛ و النبرگر، ه. (1401). هستی (اگزیستانس) (س. حبیب (ویراستار)؛ سوم). نشر نی.
هایدگر، م. (1401). هستی و زمان (ع. رشیدیان (ویراستار)؛ یازدهم). نشر نی.
Abbasi, D., Mahdieh, O., & Shahsavari, F. (2024). Identifying Factors Affecting the Success of Startups : A Phenomenological Study. Journal of Entrepreneurship Development, 16(4), 187–213. (In Persian) 10.22059/jed.2023.359337.654193
Aberšek, B. (2024). From Chaos to the Absurd: Existentialism for the 21st Century. Philosophies, 9(6). https://doi.org/10.3390/philosophies9060168.
Agarwal, J., & Cruise Malloy, D. (2000). The role of existentialism in ethical business decision‐making. Business Ethics: A European Review, 9(3), 143–154. https://doi.org/10.1111/1467-8608.00185
Anker, T. B. (2023). Meaningful choice: Existential consumer theory. Marketing Theory, October. https://doi.org/10.1177/14705931231207317
Barrett, W. (1964). What is existentialism? In Philosophical Writings. INC, Grove Press. https://www.jstor.org/stable/40401073
Berglund, H. (2015). Between cognition and discourse: Phenomenology and the study of entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 21(3), 472–488. https://doi.org/10.1108/IJEBR-12-2013-0210
Cohen, S. R., Mount, B. M., Tomas, J. J. N., & Mount, L. F. (1996). Existential well-being is an important determinant of quality of life: Evidence from the McGill Quality of Life Questionnaire. Cancer, 77(3), 576–586. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0142(19960201)77:3<576::AID-CNCR22>3.0.CO;2-0
Cooper, M. (2016). existential therapies. SAGE.
Crumbaugh, J. C., & Maholick, L. T. (1964). An experimental study in existentialism: The psychometric approach to Frankl’s concept ofnoogenic neurosis. Journal of Clinical Psychology, 20(2), 200–207. https://doi.org/10.1002/1097-4679(196404)20:2<200::AID-JCLP2270200203>3.0.CO;2-U
Dowling, M. (2007). From Husserl to van Manen. A review of different phenomenological approaches. International Journal of Nursing Studies, 44(1), 131–142. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2005.11.026
Faghih, N., Bonyadi, E. & Sarreshtehdari, L. Entrepreneurial Motivation Index: importance of dark data. J Glob Entrepr Res 11, 15–27 (2021). https://doi.org/10.1007/s40497-021-00277-y
Frese, M. (2007). The psychological actions and entrepreneurial success: An action theory approach. The Psychology of Entrepreneurship, January 2007, 151–188. https://psycnet.apa.org/record/2006-11785-008
Faghih, N., Bonyadi, E., Sarreshtehdari, L. (2020). Entrepreneurial Motivation. In: Entrepreneurship Viability Index. Contributions to Management Science. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-54644-1_2
Frese, M. (2009). Toward a psychology of entrepreneurship - An action theory perspective. Foundations and Trends in Entrepreneurship, 5(6), 437–496. http://dx.doi.org/10.1561/0300000028
Fu, X. (2019). Existential authenticity and destination loyalty: Evidence from heritage tourists. Journal of Destination Marketing and Management, 12(November 2018), 84–94. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2019.03.008
Gartner, W. B., Shaver, K. G., Gatewood, E., & Katz, J. A. (1994). Finding the Entrepreneur in Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(3), 5–9. https://doi.org/10.1177/104225879401800301
Iswari, H. R., Handayati, P., Ery Tri Djatmika Rudijanto Wahju, W., & Restuningdiah, N. (2024). Philosophy meets culture: How existential reflection and ‘Arema Spirit’ shape startup bootstrapping strategies? Research Journal in Advanced Humanities, 5(4), 580–617. https://doi.org/10.58256/s7tq7a08
Kirkley, W. W. (2016). Entrepreneurial behaviour: the role of values. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 22(3), 290–328. https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2015-0042
Krueger, N. F. (2007). E T & P What Lies Beneath ? The. Entrepreneurship Theory and Practice, 208, 123–139. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2007.00166.x
Laverty, S. M. (2003). Hermeneutic Phenomenology and Phenomenology: A Comparison of Historical and Methodological Considerations. International Journal of Qualitative Methods, 2(3), 21–35. https://doi.org/10.1177/160940690300200303
McMullen, J. S. (2015). Entrepreneurial Action. Wiley Encyclopedia of Management, January 2015, 1–2.https://doi.org/10.1002/9781118785317.weom030026
McMullen, J. S., & Shepherd, D. A. (2006). Entrepreneurial Action and the Role of Uncertainty in the Theory of the Entrepreneur. In A Psychological Approach to Entrepreneurship (Vol. 31, Issue 1, pp. 132–152). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.5465/amr.2006.19379628
Morales, C., Masuda, A. D., & Holtschlag, C. (2019). The Why and How of Entrepreneurial Action: An Integrative Model Based on Individual Values and Action Theory. Spanish Journal of Psychology, 22, 1–11. https://doi.org/10.1017/sjp.2019.62
Morhart, F., Malär, L., Guèvremont, A., Girardin, F., & Grohmann, B. (2013). Brand authenticity: An integrative framework and measurement scale. Journal of Consumer Psychology, 25(2), 200–218. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2014.11.006
Naghdi, S., & Jeddi, R. (2024). Phenomenology of the Financial Dimensions of Startups with the Aim of Providing a Model for Entrepreneurship Development. Journal of Entrepreneurship Development, 17(3), 111–137. (In Persian) 10.22059/jed.2024.365272.654263
Oluwafemi, T. B., & Duff, A. J. (2024). Entrepreneuring as existential transformation: a review of entrepreneurial identity with a typology of career and personal change. Cogent Business and Management, 11(1). https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2418424
Packard, M. D. (2017). Where did interpretivism go in the theory of entrepreneurship? Journal of Business Venturing, 32(5), 536–549. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2017.05.004
Pietkiewicz, I., Smith, J. A., Pietkiewicz, I., & Smith, J. A. (2014). A practical guide to using Interpretative Phenomenological Analysis in qualitative research psychology. Czasopismo Psychologiczne Psychological Journal, 20(1), 7–14. https://doi.org/10.14691/CPPJ.20.1.7
Plantinga, A. (1983). On existentialism. Philosophical Studies, 44(1), 1–20. https://doi.org/10.1007/BF00353411
Rocha, H., & Birkinshaw, J. (2007). Entrepreneurship Safari: A Phenomenon-Driven Search for Meaning. Foundations and Trends® in Entrepreneurship, 3(3), 205–255. http://dx.doi.org/10.1561/0300000016
Seymour, R. G. (2006). Hermeneutic phenomenology and international entrepreneurship research. Journal of International Entrepreneurship, 4(4), 137–155. 10.1007/s10843-007-0011-5
Stenmark, M. (2012). Theories of human nature: Key issues. Philosophy Compass, 7(8), 543–558. https://doi.org/10.1111/j.1747-9991.2012.00489.x
Strang, P., Strang, S., Hultborn, R., & Arnér, S. (2004). Existential pain—an entity, a provocation, or a challenge? Journal of Pain and Symptom Management, 27(3), 241–250. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2003.07.003
Tan, S. Z. K., & Lim, L. W. (2021). An existentialist approach to authentic science. IBRO Neuroscience Reports, 11(January), 52–55. 10.1016/j.ibneur.2021.07.001
Thompson, C. J., Locander, W. B., & Pollio, H. R. (1989). Putting Consumer Experience Back into Consumer Research: The Philosophy and Method of Existential-Phenomenology. Journal of Consumer Research, 16(2), 133–146. https://doi.org/10.1086/209203
Townsend, D. M., & Hunt, R. A. (2019). Entrepreneurial action, creativity, & judgment in the age of artificial intelligence. Journal of Business Venturing Insights, 11(June). https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2019.e00126
Townsend, D. M., Hunt, R. A., McMullen, J. S., & Sarasvathy, S. D. (2018). Uncertainty, knowledge problems, and entrepreneurial action. Academy of Management Annals, 12(2), 659–687. https://doi.org/10.5465/annals.2016.0109
Tuohy, D., Cooney, A., Dowling, M., Murphy, K., & Sixsmith, J. (2013). An overview of interpretive phenomenology as a research methodology. Nurse Researcher, 20(6), 17–20. https://journals.rcni.com//doi/abs/10.7748/nr2013.07.20.6.17.e315
Vos, J., Craig, M., & Cooper, M. (2015). Existential therapies: A meta-analysis of their effects on psychological outcomes. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 83(1), 115–128. https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fa0037167
West, A. (2008). Sartrean existentialism and ethical decision-making in business. Journal of Business Ethics, 81(1), 15–25.https://doi.org/10.1007/s10551-007-9477-2
Yalom, I. D. (1980). existential psychotherapy. Basic Books.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 998 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 179 |