
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,244 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,271,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,119,998 |
طراحی الگوی شایستگی مدیران دانشگاه فرهنگیان | ||
مدیریت دولتی | ||
دوره 17، شماره 1، 1404، صفحه 257-284 اصل مقاله (850.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2024.379635.3541 | ||
نویسندگان | ||
اسداله خدیوی1؛ هما رحمانی* 2؛ حمیده حقیقت3؛ سعید عارف نژاد4 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
4مربی، گروه پژوهشی کلاسهای چندپایه و مدارس روستایی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: مجموعه آموزش عالی در روند توسعه نقش انکارناپذیری برعهده دارد؛ بر این اساس، از دانشگاه بهعنوان زیرمجموعۀ نظام آموزش عالی و نهادی متفکر و نوآور، انتظار میرود که با انجام رسالتهای خود، گامهای مؤثرتری در تحقق آرمانهای جامعه بردارد و کشور را بهسمت پیشرفت و رشد رهنمون سازد. در این بین، انتخاب مدیران شایسته، یکی از عناصر تأثیرگذار در تعالی دانشگاه است که میتواند با برخورداری از شایستگیهای بهروز مدیران، بر چالشهای پیش رو فائق آید و در یک رویکرد بهشدت رقابتی، صرفنظر از اندازه دانشگاه، شایستگیهای مدیران خود را بهطور مداوم پایش و اصلاح کند و بهبود بخشد؛ بنابراین انتخاب و انتصاب مدیران شایسته، از مسائل بسیار مهم و حساسی است که بهشدت در کانون توجه قرار دارد. از طرف دیگر، جامعه و نظام آموزشوپرورش، دانشگاه فرهنگیان را مرجع علمی و مقر فرماندهی فکری میدانند که در نظام تربیتی نقش مشروعیتبخشی دارد و از آن انتظار دارند که روند فعلی مشکلات را معکوس و تهدیدها را به فرصتهایی ارزشمند تبدیل کند؛ بنابراین ضروری است که افرادی در جایگاههای مدیریت دانشگاه قرار گیرند که از شایستگیهای ویژه و منحصربهفردی برخوردار باشند. در این راستا، طراحی الگوی شایستگی، میتواند گامی بسیار مهم در این مسیر محسوب شود و با ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران، جانشینپروری، ارتقای قابلیتها و بهبود فرایند تصمیمگیری در انتصاب مدیران دانشگاه با رویکرد ویژه به شایستهسالاری، در حل مسائل ناشی از ضعفهای مدیریتی نقش بسزایی داشته باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی مدیران دانشگاه فرهنگیان اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد ترکیبی و بهصورت کیفی و کمّی بوده است. در بخش نخست، از روش کیفی اکتشافی و تحلیل مضمون استفاده شده است. در بخش کیفی، میدان مطالعه را سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی و خبرگان تشکیل دادهاند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند با ۱۲ نفر از خبرگان حوزۀ مدیریت آموزشی و مدیران دانشگاه تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد؛ سپس متون مصاحبهها، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی تحلیل مضمون و مضامین پایه از آنها استخراج شد. در نهایت، شبکۀ مضامین با استفاده از کدگذاری، تحلیل و ترسیم شد. جامعۀ آماری پژوهش در مرحله کمّی، متشکل از ۶۲ نفر از مدیران دانشگاه فرهنگیان، ۵۸ نفر هیئتعلمی با تحصیلات مدیریت آموزشی و ۲۰مدیرکل و معاون مدیرکل سازمان مرکزی و در مجموع، ۱۴۰ نفر بوده است. حجم نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان، بهروش طبقهای نسبتی ۱۰۳ نفر برآورد و انتخاب شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبههای نیمهساختاریافته و بررسی کتابخانهای و در بخش کمّی، پرسشنامه ۱۴۰ گویهای محقق ساخته بر اساس یافتههای بخش کیفی بود. در تجزیهوتحلیل دادههای بخش کیفی، از کدگذاری و نرمافزار مکسکیودا و در بخش کمّی، از نرمافزارهای اسپیاساس و آموس استفاده شده است. یافتهها: بر اساس یافتههای بخش کیفی پژوهش، الگوی شایستگی مدیران دانشگاه فرهنگیان، از ۲ مضمون فراگیر با عنوان شایستگیهای عمومی و اختصاصی و ۱۰ مضمون سازماندهنده تشکیل شده است که عبارتاند از: شایستگیهای فرهنگی، اجتماعی، شخصیتی، اخلاقی، اعتقادی، رهبری، سازمانی، تخصصی، تحلیلی و اجرایی. همچنین ۱۴۰ مضمون پایه استخراج و تأیید شد. در بخش کمّی نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، مدل مفهومی تدوینشده بر اساس دستهبندی مضمونهای بهدستآمده بررسی شد و نتایج آزمونهای آماری نشان داد که الگوی شایستگی مدیران دانشگاه فرهنگیان، از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر میتواند گام مؤثری در راستای بهبود فرایندهای تجزیهوتحلیل مشاغل، برنامهریزی نیروی انسانی، جذب، گزینش و انتخاب، انتصاب و بهکارگماری، بهسازی و نگهداری منابع انسانی، ارزشیابی عملکرد، توانمندسازی ساختاری و روانشناختی، توسعۀ حرفهای و توسعۀ تعهد حرفهای مدیران دانشگاه فرهنگیان محسوب شود و با استفاده از نتایج آن، میتوان زمینۀ تحقق نخبهگماری و تقویت نظام شایستهسالاری در مدیریت را فراهم ساخت؛ زیرا استقرار چنین رویکرد یکپارچهای در مدیریت دانشگاه، به بهرهوری و تضمین کیفیت نظام مدیریتی دانشگاه فرهنگیان منجر خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
انتخاب؛ انتصاب؛ الگوی شایستگی؛ شایستگی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Competency Model of Farhangian University Administrators | ||
نویسندگان [English] | ||
Asadolah Khadivi1؛ Homa Rahmani2؛ Hamide Haghighat3؛ Saeed Arefnjad4 | ||
1Associate Prof., Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Prof., Department of Islamic Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3Assistant Prof., Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
4Instructor, Department of Multi-grade Classes and Rural Schools Research, Education Research Institute, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective The higher education system plays a pivotal role in driving overall societal development. Universities, as key subsets of this system, serve as thoughtful and innovative institutions tasked with advancing society’s ideals and contributing to national progress and growth. Central to this mission is the effective selection of competent managers, who are instrumental in addressing challenges and steering universities toward excellence. In an era marked by heightened competition, the continuous monitoring, refinement, and improvement of managerial competencies is essential, regardless of a university's size. The selection and appointment of managers with exceptional capabilities are therefore critical, garnering significant attention. Within this context, Farhangian University holds a unique position as a scholarly authority and a hub of intellectual leadership within the education system. The university is expected to address existing challenges, transform threats into opportunities, and lead systemic advancements. Given these expectations, it is imperative to appoint managers with distinctive competencies tailored to the university's mission. Designing a competency model for university administrators is a crucial step toward achieving this goal. Such a model provides a foundation for creating a database of qualified managers, implementing succession planning, enhancing managerial skills, and fostering meritocracy in appointments. In light of these considerations, the present study was conducted to develop a competency model for administrators at Farhangian University. Methods This applied research employed a combined qualitative and quantitative approach. The initial phase utilized an exploratory qualitative method with thematic analysis to establish foundational insights. Key sources included educational policy documents such as the Fundamental Transformation of Education and the Statement of the Second Step of the Islamic Revolution. In-depth interviews were conducted with 12 experts in educational management and university administration, continuing until theoretical saturation was achieved. Data from the qualitative phase were analyzed using thematic coding, culminating in a comprehensive theme network. The quantitative phase involved 140 participants, including 62 administrators from Farhangian University, 58 faculty members specializing in educational management, and 20 general and deputy general managers from the central organization. A sample size of 103 was determined using Morgan’s table and selected via proportional stratified sampling. Research tools included semi-structured interviews and document reviews for the qualitative phase and a 140-item researcher-designed questionnaire, based on qualitative findings, for the quantitative phase. Data analysis was performed using MAXQDA software for the qualitative phase and SPSS and AMOS software for the quantitative phase. Results The research identified a comprehensive competency model for Farhangian University administrators, encompassing two broad themes: general and specific competencies. These were further categorized into 10 organizing themes: cultural, social, personality, professional ethics, belief, leadership, organizational, specialized, analytical, and executive competencies. A total of 140 basic themes were extracted and validated. Confirmatory factor analysis was employed to validate the conceptual model derived from these themes. Statistical tests confirmed the model's goodness of fit, supporting its applicability to real-world contexts. Conclusion The findings of this study provide a robust framework for enhancing various managerial processes at Farhangian University. These include job analysis, human resource planning, recruitment, selection, appointment, performance evaluation, and professional development. The research also underscores the importance of structural and psychological empowerment, fostering professional growth, and deepening commitment among university managers. By aligning managerial practices with a merit-based system, the proposed competency model offers a pathway to improving productivity and ensuring the quality and effectiveness of Farhangian University's management system. Implementing this model is expected to strengthen the university's role as a leader in educational innovation and societal advancement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Appointment, Competency, Competency Model, Farhangian University, Selection | ||
مراجع | ||
امامی میبدی، احمدعلی؛ رحیمیان، حمید؛ عباسپور، عباس؛ غیاثی ندوشن، سعید (1398). طراحی الگوی شایستگیهای رهبری در دانشگاههای دولتی شهر تهران، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 2(36)، 137- 166.
بزرگی امیری، علی؛ احتشام، زهرا ؛ شکر، ایمان (1400). طراحی الگوی شایستگیهای تخصصی رؤسای دانشکدههای دانشگاه تهران، آموزش و توسعه منابع انسانی، 8(31)، 209-231.
پروری، امین؛ سیادت، سیدعلی؛ شاوران، سید حمیدرضا (1401). الگوی گزینش رؤسای دانشگاهها در دانشگاههای منتخب جهان با رویکرد متنکاوی، مجله علوم تربیتی، 29 (1)، 163- 184.
چکانی آذران، سرور؛ آراسته، حمیدرضا؛ محمدخانی، کامران (1400). ارائۀ مدلی برای ارتقای شایستگیهای حرفهای مدیران دانشگاه فنی و حرفهای کشور، توسعه آموزش، 12(0)، 278-289.
خدیوی، اسداله؛ رحمانی، هما (1403). طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر اسناد بالادستی، رهبری آموزشی کاربردی، 5 (1)، 97 - 115.
خلیلی، ابراهیم؛ خورسندی طاسکوه، علی؛ تنهایی، علیرضا؛ باقری، مهدی (1399). شایستگیهای رهبری رؤسای دانشگاهها در نظـام آموزش عالی ایران. مطالعات منابع انسانی، 10(4)، 146-165.
خنیفر، حسین؛ ابراهیمی، صلاحالدین؛ سعادت، سارا؛ نادری بنی، ناهید؛ سیفی، علی (1400). مدل شایستگیهای و تواناییهای مدیران میانی آموزشوپرورش: پژوهشی آمیخته، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،10(1)، 163-193.
دوالی، محمدمهدی؛ ضماهنی، مجید؛ درویش، حسن؛ آذر، عادل (1397). معیارهای شایستهگزینی مدیران دانشگاهی بر اساس آموزههای اسلامی، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 7(15)، 71-88.
رحیمیان، حمید؛ عباسپور، عباس؛ غیاثی ندوشن، سعید؛ اکبری، محمد نقی (1398). طراحی و اعتباریابی مدل شایستگیهای رؤسای دانشگاههای دولتی کابل، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(40)، 1-29.
ششپری، لیدا؛ مؤمنی مهموئی، حسین (1402). سنتزپژوهی ابعاد شایستگی مدیران با تأکید بر مدیریت اسلامی، نوآوریهای مدیریت آموزشی، 18(2)، 1-27.
صفری، اکرم؛ عبدالحسینی، بیتا؛ صبوری، فاطمه (1398). راهکارهای اجرایی دانشگاه فرهنگیان در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش. چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، 1-8.
طوسی، سیده فاطمه؛ فریبرزی، الهام؛ قربانی، محمود (1400). شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران دانشگاههای کارآفرین در دانشگاههای آزاد خراسان رضوی، آموزش و توسعه منابع انسانی، 9(34)، 263- 292.
عرفانی خانقاهی، مهشاد؛ سعیدی، هادی؛ بهرام زاده، حسینعلی (1400). ارائه الگوی شایستگی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، جامعهشناسی آموزشوپرورش، 7(1)، 319-331.
عزیزی، مهدی؛ شمس، غلامرضا؛ ابوالقاسمی، محمود (1402). شناسایی شایستگیهای رهبران آینده در نظام آموزش عالی. رهبری آموزشی کاربردی، 4 (4)، 85-102.
قلیپور، رحمتاله؛ سیدجوادین، سید رضا؛ روزبهان، محمدولی (1397). طراحی الگوی شایستگی مدیران دانشگاهی مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 6(2)، 1-34.
گودرزی، محمدرضا؛ سلطانی، ایرج (1397). ارائه مدل شایستگی مدیران در سازمانهای آموزشی دانشگاه پیام نور. جامعهشناسی آموزشوپرورش، 3(7)، 109-131.
محمدی، حامد (1399). شناسایی شایستگیهای حاکمان بر اساس گلستان سعدی. مدیریت دولتی، 12(4)، 630- 654.
معتضد منجمی، مهستی؛ رشادتجو، حمیده؛ جعفری، پریوش (1397). مدل شایستگیهای مورد نیاز برای ریاست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، دوماهنامه مطالعات کاربردی درعلوم مدیریت و توسعه، 3(5)، 29-40.
References Agut, S., Grau, R. & Peiró J.M. (2003). Competency needs among managers from Spanish hotels and restaurants and their training demands. International Journal of Hospitality Management, 22(2), 281–295. Albetkova, A., Chaignat, E., Gasquet, P., Heilmann, M. & Isadore, J. (2019). A Competency Framework for Developing Global Laboratory Leaders. Frontiers in Public Health, 7, 199. Asumeng, M. (2014). Managerial competency models: A critical review and proposed holistic-domain mode. Journal of Management Research, 6(4), 1-21. Azizi, M., Shams, Gh. & Abolghasemi, M. (2023). Identifying the competencies of future leaders in the higher education system, Applied Educational Leadership, 4(4), 85-102. Balyer, A. & Ozcan, K. (2017). Higher Education Administrators’ Managerial Competency in Turkey. International Online Journal of Educational Sciences, 9(4), 917 -929. Bayarystanova, E., Ffivhova, A. & Nurmuhametova, R. (2014). Education System Management and Professional Competence of Managers, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140: 427 – 431. Blaskova, M., Blasko, R., Matuska, E. & Rosak -Szyrocka, J. (2015). Development of Key Competences of University Teachers and Managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 182 (13), 187 -196. Bozorgi, A., Ahtesham, Z. & Shokr, M. (2022). Designing a Specialized Competency Model and proposing Training Courses for Deans of University of Tehran. Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources, 8(31), 209-231. (in Persian) Briscoe, J. P. & Hall, D. T. (1999). An Alternative Approach and New Guidelines for Practice. Organizational Dynamics, 28(2), 37-52. Byukusenge, E., Munene, J. C. & Orobia, L.A. (2021). Managerial competencies and business performance: Innovation as a mediator in Rwandan SMEs. International Journal of Law and Management, 63(5), 445-463. Chekani, A. S., Arasteh, H.A. & Mohammadkhan, K. (2019). Presenting a Model for Promoting the Professional Competence of the Managers of Technical and Vocational University of Iran Using Grounded Theory. Quarterly Journal of Medical Sciences Education and Development Center, 12(0), 278-289. (in Persian) Chouhan, V.S. & Srivastava, S. (2014). Understanding competencies and competency modeling―A literature survey. IOSR Journal of Business and Management, 16(1), 14-22. Cimini, C., Adrodegari, F., Paschou, T., Rondini, A. & Pezzotta, G. (2021). Digital servitization and competence development: A case-study research. CIRP, Journal of Manufacturing Science and Technology, 32, 447-460. Delamare, L., Dieat, F. & Winterton, J. (2005). What Is Competence? Human Resource Development International, 8(1), 27-46. Devali, M.M., Zamahni, M., Darwish, H. & Azar, A. (2016). Designing a merit model for the selection of heads of centers and units of Payam Noor University. Journal of Human Resource Management Research, 9(3), 97-123. (in Persian) Donner, E., Michael, D., Ulrich, S. & Bluth, E. I. (2018). Succession Planning and Management: The Backbone of the Radiology Group’s Future. Journal of the American College of Radiology, 14(1), 125-129. Dubois, D. D. & Rothwell, W. J. (2004). Competency-based human resource management: Discover a new system for unleashing the productive power of exemplary performers. Nicholas Brealey. Emamimeybodi, A.A., Rahimian, H., Abbaspour, A. & Ghiasi nodushanm, S. (2019). Designing a Leadership Competency Model for Public Universities in Tehran. Journal of Research in Human Resources Management, 11(2), 137-166. (in Persian) Erfani Khanqahi, M., Saidi, H. & Bahramzadeh, H. A. (2022). Presenting a competency model for managers of Khorasan Razavi Islamic Azad University. Sociology of Education Quarterly, 7(1), 319-331. (in Persian) Gholipour, R., Seyed Javadin, S.R. & Roozbehan, M. (2018). Designing a competency model for university managers based on the Islamic University document. Resource management in law enforcement, 6 (2), 1-34. (in Persian) Gudarzi, M. R. & Soltani, I. (2017). Presenting the competency indicators model of managers in educational organizations (case study: Payam Noor University). Sociology of Education, 3(7), 131-109. (in Persian) Guglieliemino, P. J. (1979). Developing the top-level executive for the 1980‟s and beyond, Training and Development Journal, 33, 12-14. Iversen, O.I. (2000). Managing people towards a Multicultural workforce: An Investigation into the Importance of Managerial Competencies across National Boarders in Europe – Differences and Similarities. Presented at the 8th World Congress on Human Resource Management Paris May. Jamieson, W. & Jamieson, M. (2019). Overtourism management competencies in Asian urban heritage areas. International Journal of Tourism Cities, 5(4), 581-597. Kansal, J. & Jain, N. (2019). Development of Competency Model and Mapping of employees Competencies for Organizational Development: A New Approach. Journal of Scientific & Industrial Research, 78(1), 22-25. Khadivi, A. & Rahmani, H. (2024). Developing and validating the competency model of faculty members at Farhangian University upon upstream documents. Journal of Applied Educational Leadership, 5(1), 98-115. (in Persian) Khalili, E., Khorsandi, T. A., Tanhaei, A. & Bagheri, M. (2021). Leadership Competencies of University Presidents in Iran's Higher Education System. Journal of Human Resource Studies, 10(4), 146-165. (in Persian) Khanifar, H., Ebrahimi, S., Saadat, S., Naderi, N.B. & Sayfi, A. (2021). Model the Competencies and Abilities of Middle Education Managers: a Mixed Research, Educational and Scholastic Studies, 10(1), 163- 193. (in Persian) Kruyen, P. & Breaugh, J. (2022). Competence Management and Development. In Elgar Encyclopedia of Public Management. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing Limited. Retrieved Nov 5. Liikamaa, K. (2015). Developing a Project Manager's Competencies: A Collective View of the Most Important Competencies. Procedia Manufacturing, 3, 681-687. Mansfield, R. S. (1996). Building Competency Models: Approaches for HR Professionals. Human Resource Management, 35(1), 7-18. Meraku, A. (2017). Role of leadership in organizational effectiveness. Journal of Economics, 5(11), 336-340. Meyer, M.A. (2019). Competencies required for healthcare improvement positions. International Journal of Health Care Quality Assurance, 32(1), 281-295. Meza Rios, M. M., Herremans, I. M., Wallace, J. E., Althouse, N., Lansdale, D., & Preusser, M. (2018). Strengthening sustainability leadership competencies through university internships. International Journal of Sustainability in Higher Education, 19(4), 739-755. Mikła, A. (2021). Managerial Competencies Management, A Practical Approach, Wroclaw University of Economics and Business, Wrocław, Poland, wersja wydawcy / publisher version. Rahimi Mohamad Rosman, M., Izzati Nik Rosli, N. N., Razlan, N. M., Idayu Mohd Shukry, A., Alimin, N. A. & Baharuddin, N. S. (2022). Modelling referencing competency and individual performance. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 20(1). Mohamed Jais, I. R., Yahaya, N. & Ghani, E. K. (2021). Talent Management in Higher Education. Institutions: Developing Leadership Competencies. Journal of Education and e-Learning Research, 8(1), 8-15. Mohammadi, H. (2020). Identifying the Competencies of the rulers based on Sa'di's Golestan. Journal of Public Administration, 12(4), 630-654. (in Persian) Motazad Monanemi, M., Reshadatjoo, H. & Jafari, P. (2017). Develop a Competency Model for Islamic Azad Universities Branches presidents. Journal of Applied Studies in Management and Development Sciences, 3(5), 29-40. (in Persian) Mufti, O., Parvaiz, G. S., Wahab, M. & Durrani, M. (2016). Human Resource Competencies and Organizational Performance: A Study on Banking Sector Managers in Pakistan. Journal of Managerial Sciences, 10 (1), 84. Oberst, U., Gallifa, J., Farriols, N. & Vilavegut, A. (2009). Trainning Emotional and Social Competencies in Higher Education: The Seminar Methodology. Higher Education in Europe, 34(3-4), 523-533. Parvari, A., Siadat, A. & Shawran, R. (2022). The selection pattern of university presidents in the world's selected universities with a textual analysis approach. Journal of Educational Sciences of Shahid Chamran University, 29(1), 163-184. (in Persian) Pham, T.V., Nghiem, T.T., Nguyen, L.M.T., Xuan Mai, T. & Tran, T. (2019). Exploring Key Competencies of Mid -Level Academic Managers in Higher Education in Vietnam. Sustainability, 11(23), 6818. Rahimian, H., Abbaspour, A., Ghiasi Nodooshan, S. & Akbari, M.N. (2017). Design and Validation of the Competency Model of Kabul Public Universities’ Presidents. New Approaches in Educational Administrations, 10(40),1 -29. (in Persian) Reining, N., Kauffeld, S. & Herrmann, C. (2019). Students’ interactions: Using video data as a mean to identify competences addressed in learning factories. Procedia Manufacturing, 31, 1-7. Rony, Z. T., Lubis, F. M., Santoso, B. & Ryzkita, A. (2023). The relevance of political skills for leaders and managers in the Industrial revolution 4.0: A case study of the Indonesian private television industry. International Journal of Innovation Creativity & Change, 12(1), 447–465. Russo, D. (2016). Competency Measurement Model. In European Conference on Quality in Official Statistics, Madrid. Safari, A., Abdul Hosseini, B. & Sabouri, F. (2018). Implementation Solutions of Farhangian University in order to Improve the Quality of Education. The 4rd International Conference on Advanced Research in the Field of Education, Psychology and Social Studies of Iran. (in Persian) Sanghi, S. (2016). The Handbook of Competency Mapping: Understanding, Designing and Implementing Competency Models in Organizations. SAGE Publications India. Seal, C.R., Naumann, S.E., Scott, A.N. & Royce-Davis, J. (2011). Social emotional development: a new model of student learning in higher education. Research in Higher Education Journal, 10, 1-13. Sheshpari, L. & Momeni, M.H. (1402). Synthesis of the research on the dimensions of managers' competence with an emphasis on Islamic management. Scientific Quarterly of Educational Management Innovations, 18(2), 1-27. (in Persian) Shet, S.V. & Pereira, V. (2021). Proposed managerial competencies for Industry 4.0–Implications for social sustainability. Technological Forecasting and Social Change, 173(1), 1-13. Shum, C., Gatling, A. & Shoemaker, S. (2018). A model of hospitality leadership competency for frontline and director-level manager's: Which competencies matter more? International Journal of Hospitality Management, 74, 57-66. Tomason, B. (2015). Temperament and competence in the managerial roles of nurding education adminidtrators in the North Caroliva community college system, Unpublished doctoral Dissertation, North Caroliva State University. Toosi, F., Fariborzi, E. & Ghorbani, M. (2023). Identifying and Explaining the Competencies of the Managers of Entrepreneurial Universities with an Organizational Learning Approach, Training and Development of Human Resources, 34(9), 263 – 292. (in Persian) Tripathi, K. & Agrawal, M. (2014). Competency Based Management in Organizational Context: A Literature Review.Global Journal of Finance and management, 6(4):349-356. Turnipseed, D. L. (2002). Are good soldiers good?: Exploring the link between organization citizenship behavior and personal ethics. Journal of business research, 55(1), 1-15. Vartanova, E. (2010). The essence charactristics and types of strategic competence. Information Technologies, Management and Society, 3(2), 55-59. Wahab, A. & Tyasari, I. (2020). Entrepreneurial leadership for university leaders: A futuristic approach for Pakistani HEIs. Asia Pacific Management Review, 25(1), 54 -63. Wesselink, R., Blok, V., van Leur, S., Lans, T. & Dentoni, D. (2015). Individual competencies for managers engaged in corporate sustainable management practices. Journal of Cleaner Production, 106, 497-506. Wijaya, A.F., Kartika, R., Zauhar, S. & Mardiyono, M. (2019). Perspective merit system on placement regulation of high level official civil servants (a Case Study of placement civil servants in Local Government on Palembang). Holistica, 10(2), 187-206. Wisniewski, M.A. (2019). Leadership development for academic chairs: Programs for promoting competence in higher education. The Journal of Continuing Higher Education, 67(1), 48-51. Xiao, Y., Liu, J. & Pang, Y. (2019). Development of a competency model for real-estate project managers: case study of China. International Journal of Construction Management, 19(4), 317-328. Young, M. (2023). The development of educational leaders: History and contemporary practice in the United States. In International encyclopedia of education, 4, 370–380. Zach, L. (2018). Types of Competency Models. Available at: Smallbusiness.chron.com/ typescompetency-models-15377.html. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |