
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,220,627 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,049,441 |
شناسایی عوامل آمایشی مؤثر بر مکانیابی واحدهای دانشگاه (مورد مطالعه: دانشگاه جامع فرهنگیان) | ||
مجله علمی " آمایش سرزمین " | ||
دوره 16، شماره 2، مهر 1403، صفحه 401-418 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jtcp.2025.389995.670494 | ||
نویسندگان | ||
صلاح الدین ابراهیمی* 1؛ حسین خنیفر2؛ علی خاکی3 | ||
1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3گروه معماری، دانشکدۀ انقلاب اسلامی، دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به تبدیل شدن آمایش سرزمین به یک راهحل بیهمتا جهت توسعة پایدار در عصر جدید، یکی از پیچیدهترین و مهمترین موارد کاربرد آن مکانیابی فضاهای با کاربری آموزشی و دانشگاهی است که نیازمند توجه دقیق و بررسی جامع در ابعاد و نوع فضای مورد نیاز است. با توجه به نیاز نظام آموزشی به تربیت معلم، تعیین و توزیع بهینة واحدهای دانشگاه فرهنگیان از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل آمایشی مؤثر بر مکانیابی واحدهای دانشگاه در دانشگاه جامع فرهنگیان است. در این پژوهش کمی و کاربردی از روش توصیفی از نوع تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. جامعة آماری پژوهش کلیة استادان عضو هیئتعلمی دانشگاه صاحبنظر در زمینة موضوع و آشنا با دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان 72 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامة محققساخته استفاده شد که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و روایی سازه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد عوامل آمایشی مؤثر بر مکانیابی واحدهای دانشگاه فرهنگیان عبارتاند از عوامل محیطی (6 شاخص)، دسترسی (8 شاخص)، امکانات (5 شاخص)، طبیعی (5 شاخص)، فرهنگی و اجتماعی (5 شاخص)، و عامل اقتصادی (4 شاخص). مکانیابی فضاهای آموزشی به دلیل اهمیت مجاورت با کاربریهای متجانس و عدم مجاورت با کاربریهای نامتجانس باید با دقت فراوان انجام شود و همچنین توجه به همة شرایط محیطی، طبیعی، جغرافیایی، اجتماعی، و همة ظرفیتها و توانمندیهای ذاتی و اکتسابی یک مکان ضرورت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آمایش سرزمین؛ مکانیابی؛ فضاهای آموزشی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Planning Factors Affecting the Location of University Units (Case Study: Farhangian University) | ||
نویسندگان [English] | ||
Salahedin Ebrahimi1؛ Hossein Khanifar2؛ Ali Khaki3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Management, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
3Department of Architecture, Faculty of Enghelāb-e Eslāmi, College of Technical, National University of Skills, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Given that land use planning has become a unique solution for sustainable development in the modern era, one of the most complex and important applications is the location of urban space for educational and academic use, which requires careful attention and a comprehensive study of the dimensions and types of space required. Considering the need for education, the optimal determination and distribution of Farhangian University units are of great importance; therefore, the aim of the present study is to identify planning factors affecting the location of university units at Farhangian Comprehensive University. In this quantitative and applied study, a descriptive method of exploratory factor analysis was used. The statistical population of the study consisted of all faculty members of the university who are experts in the subject and are familiar with Farhangian University throughout the country. Seventy-two people were selected as a sample using a simple random sampling method and the Morgan table. A researcher-made questionnaire was used to collect data, the validity of which was confirmed using both the content and construct validity methods, and its reliability was confirmed using the Cronbach's alpha method. The results of the study showed that the planning factors affecting the location of Farhangian University units include environmental factors (6 indicators), accessibility (8 indicators), facilities (5 indicators), natural factors (5 indicators), cultural and social factors (5 indicators), and economic factors (4 indicators). The location of educational spaces must be determined with great care due to the importance of proximity to homogeneous uses and the lack of proximity to heterogeneous uses. It is also necessary to pay attention to all environmental, natural, geographical, and social conditions, as well as all inherent and acquired capacities and capabilities of a place. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Land planning, location, educational spaces, Farhangian University | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، عیسی و موسوی، میرنجف (1394). اصول و مبانی آمایش سرزمین. تهران: سمت.
بهرا، بهاره؛ پورجعفر، محمدرضا و رفیعیان، مجتبی (1401). فراتحلیل مؤلفههای مؤثر بر مکانسازی فضاهای دانش و نوآوری معاصر. آمایش سرزمین، 14(2)، 491 ـ 522.
ثمری، عیسی؛ یمنیدوزی سرخابی، محمد؛ صالحیعمران، ابراهیم و گرائینژاد، غلام رضا (1393). بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرایند «توسعة دانشگاهی» در دانشگاههای دولتی ایران. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2(4)، 67 ـ 100.
جعفریان، بابک؛ سرور، رحیم و برنا، رضا (1398). شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر وضعیت آیندة آمایش سرزمین استان تهران با رویکرد آیندهپژوهی. سرزمین، 16(61)، 17 ـ 37.
حجاریان، احمد (1402). مکانیابی کاربریهای اداری شهری با رویکرد پدافند غیر عامل (مطالعة موردی: شهر اصفهان). آمایش سرزمین، 15(2)، 243 ـ 259.
خنیفر، حسین؛ صحرانورد نشتیفان، یونس و ابراهیمی، صلاحالدین (1401). ضرورت ایجاد دورۀ کارشناسیارشد مدیریت آموزشی. پژوهشهای رهبری آموزشی، 6(21)، 47 ـ 81.
زارعی، غلامرضا و اباذرلو، سجاد (1397). بررسی آسیبپذیری شهرها با رویکرد پدافند غیر عامل با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی معکوس (IHWP) و GIS (مطالعة موردی: تهران بزرگ). شهر ایمن، 1(2)، 1 ـ 16.
سرور، رحیم (1390). جغرافیای کاربردی و آمایش سرزمین. تهران: سمت.
موسیکاظمی، سید مهدی و رهنمایی، محمدتقی (1392). تحلیل عملکرد فضایی مراکز آموزش عالی در توسعة پایدار فرهنگ شهری کلانشهر تهران (نمونة موردی: مناطق 3 و 19). آمایش جغرافیایی فضا، 3(8)، 47 ـ 67.
شمس مورکانی، غلامرضا و معارفوند، زهرا (1394). الگویی برای تضمین کیفیت دورۀ آموزشی رشتۀ مدیریت آموزشی در مقطع کارشناسیارشد. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(12)، 95 ـ 120.
شیخکریمی، محسن و کریمیآذری، امیررضا (1394). تعیین متغیرهای مکانیابی مراکز آموزش عالی و تحلیل میزان اثرگذاری آنها (مطالعة موردی: شهر بندرعباس). پژوهشهای نوین در عمران، معماری و شهرسازی، تهران. مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما.
صحنی، رضا (1400). مکانیابی و طراحی فضاهای باز دانشگاهی در دانشگاه محقق اردبیلی با رویکرد اجتماعپذیری. پایاننامة کارشناسیارشد. رشتة مهندسی معماری. دانشگاه محقق اردبیلی.
قربانی، رامین؛ زیاری، کرامتالله؛ سجودی، مریم؛ فرهادی، ابراهیم و عبداللهحسین، شاخوان (1399). تحلیل برهمکنش کارکرد آموزش عالی و صنعت در ایران از منظر آمایش سرزمین. آمایش سرزمین، 12(2)، 479 ـ 519.
کلانتری خلیلآباد، حسین؛ اباذرلو، سجاد و حیدری، علیاکبر (1401). شناسایی فرایند آسیبپذیری شهرها با رویکرد پدافند غیر عامل. تهران: انتشارات دانشگاه هنر.
محمدی، امید (1396). عوامل مؤثر بر مکانیابی فضاهای آموزشی (مطالعة موردی: طراحی دانشکدة هنر و معماری در مهاباد). کنفرانس ملی عمران و معماری. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
محمودی، سید محمد (1402). آمایش سرزمین. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
میرزایی نظامآباد، اکبرعلی (1396). آسیبشناسی و تحلیل میزان کارایی سطوح استانی در تدوین و اجرای برنامة آمایش سرزمین. پایاننامه کارشناسیارشد. رشتة برنامهریزی آمایش سرزمین. دانشگاه ارومیه.
Achamrah, M. (2022). Factors influencing Moroccan University students’ choice of academic majors: Mohammed V University, FLHS in Rabat as a case study. World Journal of Advanced Research and Reviews, 14(2), 185-195.
Al Tamimi, N. N. M., Al Mashrafi, O. M. S., & Mohammed, M. T. (2023). Exploring the Factors that Influence University Selection: Insights from College Students. Journal of Business Management Review, 4(6), 439-454.
Bahra, B., Pourjafar, M. R., & Rafiian, M. (2023). Meta-analysis of factors affecting the location of contemporary knowledge and innovation spaces. Land Planning, 14(2), 491-522. (in Persian)
Beach, D., From, T., Johansson, M., & Öhrn, E. (2018). Educational and spatial justice in rural and urban areas in three Nordic countries: a meta-ethnographic analysis. Education Inquiry, 9(1), 4-21.
Bickmore, D. L., Roberts, M. M., & Gonzales, M. M. (2021). How aspiring principals applied course-based learning to develop school improvement plans. Journal of Educational Administration, 59(2), 199-214.
Didier, S. & Quentin, A. (2019). Spatial Justice. The Wiley Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studies, 1-4.
Ebrahimzadeh, I. & Mousavi, M. (2016). Principles and Foundations of Land Planning. Tehran: Samt Publications. (in Persian)
Ghorbani, R., Ziari, K., Sojoodi, M., Farhadi, E., & Abdullah Hossein, S. (2021). Analysis of the interaction between the function of higher education and industry in Iran from the perspective of land planning. Land Planning, 12(2), 479-519. (in Persian)
Hajjarian, A. (2024). Location of Urban Administrative Uses with a Passive Defense Approach (Case Study: Isfahan City). Land Planning, 15(2), 243-259. (in Persian)
Holm, T., Kaisu Sammalisto, T. S., Grindsted, T. V. (2015). Process framework for identifying sustainability aspects in university curricula and integrating education for sustainable development. Journal of Cleaner Production, 16(1), 164-174.
Jafarian, B., Sarwar, R., & Borna, R. (2020). Identifying key factors affecting the future status of land planning in Tehran province with a futures research approach. Quarterly Journal of Geographical Land, 16(61), 17-37. (in Persian)
Kalantarikhalilabad, H., Abazarloo, S., & Heydari, A. A. (2012). Identification of the vulnerability process of cities with a passive defense approach. Tehran: University of Arts Publications. (in Persian)
Khanifar, H., Sahranoward Nashtifan, Y., & Ebrahimi, S. (2023). The necessity of establishing a master's degree in educational management. Educational Leadership Research, 6(21), 47-81. (in Persian)
Liljenberg, M. (2021). A professional development practice to enhance principals’ instructional leadership – enabling and constraining arrangements. Journal of Professional Capital and Community, 2(12), 1-13.
Mahmoudi, S. M. (2024). Land Planning. Tehran: Tehran University Press. (in Persian)
Mbabazi, A., Aisha, A., & Mwesigye, A. (2023). The Influence of Regional Location of Kasese District on Access to University Education. Higher Education, 16(17), 18-19.
Mirzaeinezamabad, A. A. (2018). Pathology and Analysis of the Efficiency of Provincial Levels in Formulating and Implementing Land Planning Programs. Master's Thesis in Land Planning. Urmia University. (in Persian)
Mohammadi, O. (2018). Factors Affecting the Location of Educational Spaces (Case Study: Design of the Faculty of Art and Architecture in Mahabad). National Conference on Civil Engineering and Architecture, Tehran, Shahid Beheshti University. (in Persian)
Monstadt, J. & Schmidt, M. (2020). Urban Resilience in the Making? The Governance of Critical Infrastructures in German Cities. Urban Studies, Vol. 56 (11), 2353–2371.
Ni'mah, N. M. & Lenonb, S. (2017). Urban Green Space for Resilient City in the Future: Case Study of Yogyakarta City, IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. 70(3), International Conference of Planning in the Era of Uncertainty, 6–7 March 2017, Malang, Indonesia.
Ruschel, E., Santos, E. A. P., & Loures, E. D. F. R. (2017). Industrial maintenance decision-making: A systematic literature review. Journal of Manufacturing Systems, 45, 180-194.
Sahni, R. (2022). Locating and designing open university spaces at the University of Mohaghegh Ardabili with a social approach. Master's thesis in architectural engineering. University of Mohaghegh Ardabili. (in Persian)
Samari, I., Yemenidozi-Sorkhabi, M., Salehi-Omran, E., & Gara'inejad, G. (2015). Investigation and identification of effective factors in the process of "university development" in Iranian public universities. Quarterly Journal of Educational Planning Studies, 2(4), 67-100.
Sarwar, R. (2012). Applied geography and land planning. Tehran: Samt Publications. (in Persian)
Shamsmurkani, Gh. R. & Maarefvand, Z. (2018). A model for ensuring the quality of the educational course in the field of educational management at the master's level. Quarterly Journal of Educational Measurement and Evaluation Studies, 5(12), 95-120. (in Persian)
Sheikhkarimi, M. & Karimi Azari, A. (2018). Determining the variables of location of higher education centers and analyzing their effectiveness, a case study: Bandar Abbas city. Modern Research in Civil Engineering, Architecture and Urban Planning, Tehran. International Conference Center of the Iranian Broadcasting Corporation. (in Persian)
Sufean, H. & Asimiran, S. (2010). University Governance &Development Autonomy. Proceeding of International Conference on Islam and Higher Education, signupr.
United Nations (2018). Spatial Planning, Key Instrument for Development and Effective Governance with Special Reference to Countries in Transition. New York and Geneva.
Wang, G., LiuPing, D., & Jing, L. (2023). A study on the cognition of the regional types of rural revitalization from the perspective of land planning. Journal of King Saud University-Science, 35(4), 102532.
Wiadi, I., Kertamuda, F., & Azmy, A. (2022). Effect Of Reference Group and Family Group Attitude Toward Establishment In Choosing A University. Journal of Positive School Psychology, 6(8), 9680-9695.
Williams, J. M. (2018). Spatial Justice as Analytic Framework, a dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy (Political Science) in the University of Michigan. ORCID iD: 0000-0001-9861-3056.
Yan, L., Azadi, H., & Frank, W. (2024). Factors Influencing Site Selection for Higher Education Institutes: A Meta-Analysis. Land, 13(12), 12-23.
Zarei, G. & Abazarlou, S. (2017). Investigating the Vulnerability of Cities with a Passive Defense Approach Using the Inverse Hierarchy Analysis Method (IHWP) and GIS (a Case Study of Tehran). Ayman Shahr Scientific Journal, 1(2), 1-18. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |