
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,730 |
تعداد مقالات | 72,651 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,136,036 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,173,701 |
ارائه مدل توانمندسازهای شکلگیری اکوسیستم دانش بنیان | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 18، شماره 1، اردیبهشت 1404، صفحه 1-27 اصل مقاله (1.71 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی آمیخته | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2025.387756.654471 | ||
نویسندگان | ||
یاسر فیضی1؛ حمید سعیدی* 2؛ فریز طاهری کیا3؛ فرشته لطفی زاده4 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاهآزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی | ||
2گروه مدیریت بازرگانی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4گروه مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: شرکتهای دانشبنیان علیرغم اهمیت بالایی که در اقتصاد دارند، با مشکلات بسیار زیادی در قیاس با شرکتهای بزرگ روبهرو هستند. بهعنوان مثال، نسبت به شرکتهای بزرگ احتمال کمتری دارند که بتوانند وامهای بانکی دریافت کنند. در عوض، آنها برای راهاندازی و رشد اولیه شرکتهای خود به منابع مالی داخلی یا پول نقد دوستان و خانواده متکی هستند. اکوسیستم دانشبنیان شبکهای پویا از افراد، شرکتها، سازمانها، و دولتهاست که با هدف تولید و تبادل دانش و فناوری برای نوآوری و رشد اقتصادی همکاری میکنند. این اکوسیستم بر پایه تحقیق، توسعه و استفاده از دانش به عنوان موتور اصلی ارزشآفرینی استوار است. اهمیت آن در تقویت نوآوری، ایجاد شغلهای پایدار، افزایش بهرهوری و تسریع رشد اقتصاد دانشمحور است. همچنین، به توسعه پایدار و توانمندی رقابتی کشورها کمک شایانی میکند. شکلگیری اکوسیستمهای کسبوکار یک رویکرد بسیار موثر بر رشد همزمان شرکتهای نوپا به شمار میرود؛ بااینحال تاکنون تحقیقات زیادی پیرامون عوامل موثر بر اکوسیستمهای دانشبنیان انجام نشده است. ازاینرو مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل توانمندسازهای شکلگیری اکوسیستم دانشبنیان انجام شده است. روش: این پژوهش از لحاظ جهتگیری از نوع کاربردی بوده که با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. نمونه آماری شامل 25 نفر از خبرگان مدیریت بازرگانی شامل اساتید دانشگاه و مدیران شرکتهای دانشبنیان بوده است که به روش هدفمند غیرتصادفی با تکنیک گلوله برفی انجام شد. ابزار اصلی گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه مقایسات زوجی بوده است. جهت تعیین روایی و پایایی مصاحبهها از دو روش بازآزمون و توافق دو کدگذار استفاده شده است. همچنین، برای کدگذاری از روش کدگذاری اترید استرلینگ (2001) استفاده شد. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا انجام شده است. در بخش کمی از فرایند تحلیل سلسله مراتبی جهت اولویتبندی عوامل توانمندساز استفاده شده است. یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده عوامل مالی (شامل شاخص های بوت استرپینگ، تامین مالی جمعی وسرمایهگذاران فرشته)، حمایت دولتی (شامل شاخص های سیاستهای کلان، حمایتهای مالی، ترویج ارتباطات صنعت و دانشگاه و حمایتهای فنی)، عوامل محیطی(شامل شاخص های عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی و محیط کسبوکار)، همکاری بین شرکتها (شامل شاخص های نوآوری باز، همکاری توام با رقابت و شبکهسازی) و عوامل قانونی (شامل شاخص های کیفیت قوانین، قوانین نظارتی، قوانین دانشبنیان و قوانین حمایتی) بعنوان توانمندسازهای شکلگیری اکوسیستم دانشبنیان شناسایی شدند. جهت ارزیابی روایی توانمندسازهای شکلگیری اکوسیستم دانشبنیان از روایی محتوایی استفاده شده است. از آنجا که مقدار ضریب لاوشه برای همه شاخصها از 37/0 بزرگتر بدست آمده است بنابراین تمامی شاخصها به درستی انتخاب شده اند. همچنین رتبهبندی این توانمندسازها نشان داد که معیار تامین مالی با وزن نرمال شده 339/0 از بیشترین اولویت برخوردار است و معیار همکاری بین شرکتها، عوامل قانونی، عوامل محیطی و حمایتهای دولتی به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار دارند. در نهایت نتایج حاصل از رتبه بندی شاخص ها نشان داد که شاخص بوت استرپینگ در اولویت نخست قرار دارد و شاخص های همکاری توام با رقابت، نوآوری باز، سرمایهگذاران فرشته و تامین مالی جمعی به ترتیب در اولویتهای دوم تا پنجم قرار دارد. نتیجهگیری: شرکتهای دانشبنیان در بدو شروع از خدمات مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری استفاده کنند؛ چرا که چنین نهادهایی تسهیلات مالی (هر چند اندک) را با نرخ بهره پایین در اختیار شرکتها قرار میدهند. همچنین لازم است تیم مدیریتی استارتآپ فعالیت گستردهای برای پیدا کردن سرمایهگذاران فرشته انجام دهد تا مشکلات مالی شرکت را برطرف کنند. پارکهای فناوری و مراکز حامی کارآفرینی فرصتهای بیشتری برای تعامل بین شرکتهای دانشبنیان را فراهم آورند. همچنین شرکت فعال در نمایشگاههای تخصصی و تجاری میتواند زمینه مناسبی برای همکاری بین این شرکتها فراهم آورد. همچنین سالانه تعداد زیادی کارگاهها آموزشی راجع به حقوق تجارت توسط نهادهایی چون پارک علم و فناوری برگزار میشود که شرکت در چنین جلساتی میتواند باعث بهبود بینش مدیران راجع به شرایط قانونی و حقوقی حاکم بر محیط کسبوکار شود. همچنین پیشنهاد میشود که شرکتهای دانشبنیان از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری برای دریافت بازخورد از مشتریان استفاده کنند تا بتوانند تغییرات لازم در محصولات شرکت متناسب با خواستههای مشتریان را ایجاد کنند و همچنین آگاهی بخشی بیشتری راجع به تسهیلات دولتی شرکتهای دانشبنیان صورت گیرد تا مدیران چنین شرکتهایی بتوانند استفاده بهتری از تسهیلات و فرصتهای دولتی داشته باشند. در مجموع، پژوهش حاضر گامی نوین در فهم عوامل کلیدی توسعه نوآوری و تقویت زیرساختهای دانشمحور برداشته است. یافتههای این تحقیق میتوانند به سیاستگذاران، مدیران و فعالان حوزه فناوری کمک کنند تا زمینهساز رشد پایدار و رقابتپذیری در اقتصاد دانشبنیان شوند. این مدل نهتنها سهم دانش را در توسعه اکوسیستمهای نوآورانه افزایش میدهد، بلکه راهکارهایی عملی برای بهبود همکاریهای بینبخشی و تقویت عناصر کلیدی این اکوسیستم ارائه میکند. اهمیت تحقیق در شکلدهی به استراتژیهای آیندهنگر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی استوار بر دانش تعریف میشود. کلیدواژهها: اکوسیستم کسبوکار، دانشبنیان، توانمندسازها، تامین مالی، حمایت دولتی | ||
کلیدواژهها | ||
اکوسیستم کسبوکار؛ دانش بنیان؛ توانمندسازها؛ تامین مالی؛ حمایت دولتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting the model of enablers for the formation of knowledge-based ecosystem | ||
نویسندگان [English] | ||
Yaser Faizi1؛ hamid Saeidi2؛ Fariz Taherikia3؛ Fereshteh Lotfi Zadeh4 | ||
1, Faculty of Business Administration, Emirates Branch, Islamic Azad University, Dubai, United Arab Emirates. | ||
2Department of Business Management, Yadegar Imam Khomeini (RA) Shahrari Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Faculty of Business Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
4Faculty of Business Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Knowledge-based companies, despite their high importance in the economy, face many problems compared to large companies. For example, they are less likely to be able to get bank loans than large companies. Instead, they rely on internal funding or cash from friends and family to start and grow their companies early. The formation of business ecosystems is considered a very effective approach to the simultaneous growth of start-up companies; However, so far, not much research has been done on the factors affecting knowledge-based ecosystems. Therefore, the present study was conducted with the aim of providing a model of enablers for the formation of a knowledge-based ecosystem. Method: In terms of orientation, this research is of an applied type, which was carried out with a mixed (qualitative-quantitative) approach. The statistical sample included 25 business management experts, including university professors and managers of knowledge-based companies, which was carried out in a targeted non-random way using the snowball technique. The main tool for data collection in the qualitative part was a semi-structured in-depth interview and in the quantitative part, a paired comparison questionnaire. In order to determine the validity and reliability of the interviews, two methods of retesting and the agreement of two coders were used. Also, for coding, the Etrid Sterling (2001) coding method was used. Qualitative data analysis was done using Max Kyuda software. Hierarchical analysis process has been used in a small part to prioritize enabling factors. Results: Based on the obtained results, financial factors, government support, environmental factors, cooperation between companies and legal factors were identified as enablers of knowledge-based ecosystem formation. Also, the ranking of these enablers showed that the criterion of financing with a normalized weight of 0.339 has the highest priority, and the criterion of cooperation between companies, legal factors, environmental factors, and government support are in the next priorities, respectively. Conclusion: Knowledge-based companies should use the services of growth centers and science and technology parks at the beginning; Because such institutions provide companies with financial facilities (however small) with low interest rates. It is also necessary for the startup's management team to do extensive work to find angel investors to solve the company's financial problems. Technology parks and entrepreneurship support centers provide more opportunities for interaction between knowledge-based companies. Also, the active company in specialized and commercial exhibitions can provide a good basis for cooperation between these companies. Also, every year, a large number of training workshops on business law are held by institutions such as science and technology park, and participation in such meetings can improve managers' insight into the legal and legal conditions governing the business environment. It is also suggested that knowledge-based companies use the customer relationship management system to receive feedback from customers so that they can make the necessary changes in the company's products in accordance with the customers' demands, and also to raise more awareness about government facilities for knowledge-based companies so that the managers of such companies To be able to make better use of government facilities and opportunities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Business ecosystem, knowledge base, Enablers. financing, government support | ||
مراجع | ||
محمدکاظمیفرد، ر؛ طالبی، ک؛ داوری، ع؛ و دهقان نجم آبادی، ع. (1400). طراحی مدل توانمندسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط دانشبنیان با رویکرد دیمتل. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 16(61)، 1-16. https://journal.iams.ir/article_345.html
Alderete, M. V. (2019). Electronic commerce contribution to the SME performance in manufacturing firms: A structural equation model. Contaduría y administración, 64(4), 214-220. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2019.1922
Basole, R. C., Park, H., & Seuss, C. D. (2024). Complex business ecosystem intelligence using AI-powered visual analytics. Decision Support Systems, 178, 114133.
Basole, R. C., Park, H., & Seuss, C. D. (2024). Complex business ecosystem intelligence using AI-powered visual analytics. Decision Support Systems, 178, 114-133. https://doi.org/10.1016/j.dss.2023.114133
Benramdane, M. K., Kornyshova, E., Bouzefrane, S., & Maupas, H. (2023). Supervised Machine Learning for Matchmaking in Digital Business Ecosystems and Platforms. Information Systems Frontiers, 1-13. https://doi.org/10.1007/s10796-022-10357-3
Bochko, О., Zarichna, O., & Kuziak, V. (2024). Transformation of business ecosystems of the energy sector enterprises. Development management, 1(23), 62-71. https://doi.org/10.57111/devt/1.2024.62
Cooper, C., Pereira, V., Vrontis, D., & Liu, Y. (2023). Extending the resource and knowledge based view: Insights from new contexts of analysis. Journal of Business Research, 156, 113-122. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113523
Falahat, M., Ramayah, T., Soto-Acosta, P., & Lee, Y. Y. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting and Social Change, 152, 119908. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.119908
Faghih, N., Bonyadi, E. & Sarreshtehdari, L. Entrepreneurial Motivation Index: importance of dark data. J Glob Entrepr Res 11, 15–27 (2021). https://doi.org/10.1007/s40497-021-00277-y
Fard, M., Kabaranzad Ghadim, M. R., & Haghighat Monfared, J. (2021). Empowering Small and Medium-Sized Knowledge-Based Companies Using Digital Entrepreneurship Development. Business Intelligence Management Studies, 9(35), 99-128. DOI:10.22054/IMS.2021.55801.1829.
Fernández-Portillo, A., Ramos-Vecino, N., Ramos-Mariño, A., & Cachón-Rodríguez, G. (2024). How the digital business ecosystem affects stakeholder satisfaction: its impact on business performance. Review of Managerial Science, 1-20. DOI:10.1007/s11846-023-00720-2
Fontenette Jr, L. P. (2022). Empowerment Strategies for Sustaining Small Business Moving Companies (Doctoral dissertation, Walden University). https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/13356
Han, W., Li, X., Zhu, W., Lu, R., & Zu, X. (2024). Knowledge digitization and high-tech firm performance: A moderated mediation model incorporating business model innovation and entrepreneurial orientation. Technology in Society, 77, 102536. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102536
Hayter, C. S., & Link, A. N. (2022). From discovery to commercialization: Accretive intellectual property strategies among small, knowledge-based firms. Small Business Economics, 58(3), 1367-1377. https://doi.org/10.1007/s11187-021-00446-z
Hong, Z., Zhang, Q., Xu, X., & Lyu, Z. (2024). Competition and cooperation in a platform-based business ecosystem within complementary partners. International Journal of Production Economics, 275, 109337.https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2024.109337
Hughes, M., Hughes, P., Hodgkinson, I., Chang, Y. Y., & Chang, C. Y. (2022). Knowledge‐based theory, entrepreneurial orientation, stakeholder engagement, and firm performance. Strategic Entrepreneurship Journal, 16(3), 633-665. DOI:10.1002/sej.1409
Hult, G. T. M., Gonzalez-Perez, M. A., & Lagerström, K. (2020). The theoretical evolution and use of the Uppsala Model of internationalization in the international business ecosystem. Journal of International Business Studies, 51, 38-49. DOI:10.1057/s41267-019-00293-x
Hussain, A., Sarma, T. R., & Barua, P. (2025). The Indian Muga silk industry: an integrative review of its business ecosystem and a management perspective. International Journal of Indian Culture and Business Management. 33(4), 533-569.https://doi.org/10.1504/IJICBM.2024.143896
Hwang, B. N., Lai, Y. P., & Wang, C. (2023). Open innovation and organizational ambidexterity. European journal of innovation management, 26(3), 862-884. https://doi.org/10.1108/EJIM-06-2021-0303
Ilyas, M., & Ramadani, R. (2022). The Effectiveness of Legal Policies on Micro and Small Business Empowerment in Pandemic Time. SASI, 28(2), 244-258. DOI:10.47268/sasi.v28i2.937
Jacobson, J. (2021). Bootstrapping Supply Chain in a Startup. In Becoming a Supply Chain Leader (pp. 377-396). Productivity Press. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780429273155-22/
Manasoe, B., Mmbengwa, V. M., & Lekunze, J. N. (2023). Entrepreneurship and Economic Empowerment of Small-scale Agro-processors in South Africa: Implications for Small Business Development and Entrepreneurship Research. DOI:10.9734/bpi/aobmer/v2/5777B
Manimala, M. J., Thomas, P., & Mahadev, N. (2024). Business and Society: A Symbiotic Relationship. BUSINESS AND SOCIETY: Issues and Cases in the Indian Context, 3-52.
Mohammad Kazemi, R; Talebi, C; Davari, A; & Dehghan Najmabadi, A. (2021). Designing a model for empowering small and medium-sized knowledge-based businesses with Dimtel's approach. Quarterly Journal of Iranian Society of Management Sciences, 16(61), 1-16. https://journal.iams.ir/article_345.html (In Persian)
Morrar, R., & Arman, H. (2024). The transformational role of a third actor within the Triple Helix Model–the case of Palestine. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 37(2), 340-360. https://doi.org/10.1080/13511610.2020.1828045
Naghizadeh, R. (2021). A Historical Narrative of the Pattern of Formation and Development of Empowerment Services for New Knowledge-Based Companies in the Innovation and Prosperity Fund. Journal of Improvement Management, 15(3), 221-239. DOI:10.22034/JMI.2021.294417.2611
Prabowo, G. M., Priyono, A., & Hidayat, A. (2025). How to orchestrate participants of ecosystem to foster innovation: an exploratory analysis on the network level. Kybernetes, 54(1), 203-222.https://doi.org/10.1108/K-03-2023-0501
Priyono, A., & Hidayat, A. (2024). Fostering innovation through learning from digital business ecosystem: A dynamic capability perspective. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 10(1), 100196. https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2023.100196
Quintana-García, C., Benavides-Velasco, C. A., & Guzmán-Parra, V. F. (2016). "Science-based Firms Going Public: The Role of Patent Indicators and Top Management Teams". Industry and Innovation, 23(3), 243-259. DOI:10.1080/13662716.2015.1133278
Sun, J., Wang, S., & Yuan, F. (2024). The relationship between intrapreneurial capabilities and development in high-tech SMEs in China. Asian Journal of Technology Innovation, 32(1), 160-181. https://doi.org/10.1080/19761597.2023.2177878
Suuronen, S., Ukko, J., Eskola, R., Semken, R. S., & Rantanen, H. (2022). A systematic literature review for digital business ecosystems in the manufacturing industry: Prerequisites, challenges, and benefits. CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology, 37, 414-426. https://doi.org/10.1016/j.cirpj.2022.02.016
Thornton, H. C., & Zhao, Y. (2024). Sharing economy companies’ internationalization: A business ecosystem strategy. International Business Review, 102355. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2024.102355
Zhu, X., & Du, K. (2023). Incumbent Business Ecosystems in the Face of New Entry: An Event Study of Google's Autonomous Car Announcement. Information & Management, 103760. https://doi.org/10.1016/j.im.2023.103760 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |