
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,226,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,057,331 |
بررسی تحلیلی لایحة ساماندهی پرندههای هدایتپذیر از راه دور (پهپاد) غیرنظامی | ||
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1405 اصل مقاله (514.92 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jplsq.2024.381654.3594 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی عادل* 1؛ میلاد صادقی2 | ||
1استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی حقوق تجارت و سرمایهگذاری بینالمللی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
لایحة ساماندهی پرندههای هدایتپذیر از راه دور (پهپاد) غیرنظامی در تاریخ 22/09/1402 به تصویب هیأت وزیران رسیده و پس از آن، در بهمنماه همان سال برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. در این مقاله با تحلیل ساختار و محتوای لایحه، نشان داده شده است که هرچند لایحة مذکور بتواند در راستای دو مطلوب و مقصود خود که همانا کاستن از تهدیدها و رفع خلأهای قانونی است حرکت کند و در این زمینه کامیاب هم باشد، اما بهدشواری میتواند شرایطی را برای دو مطلوب و مقصود دیگر خود یعنی رشد و توسعة استفاده از این وسایل و بهرهگیری هرچه بهتر از فرصتهای ناشی از آن پدید آورد، زیرا دستکم از یک سو فکر و ذهن حاکم بر این لایحه از نیازمندیهای صنعت هوانوردی و الزامات حقوقی آن فاصله گرفته و از سوی دیگر، لایحه از جایگاه، نقش و صلاحیت سازمان هواپیمایی کشوری غافل مانده است؛ غفلتی بزرگ که به کمرنگ شدن بیشتر جایگاه، نقش و صلاحیت این سازمان در ساماندهی امور مربوط به فعالیت و پرواز پهپادها منتهی خواهد شد که البته خود میتواند دلیل دیگری بر ضعف این لایحه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایمنی؛ پهپاد؛ سازمان هواپیمایی کشوری؛ صنعت هوانوردی؛ مقررات. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analytical Study of the Bill on Regulating Non-Military Remotely Piloted Aircraft | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Adel1؛ Sadeghi Milad2 | ||
1Assistant Professor of Private Law Department, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2PhD Student in International Trade and Investment Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Bill on Regulating Non-Military Remotely Piloted Aircraft (Pahpad) has been enacted on December 13, 2023, by the Board of Ministries and consequently, on February 3, 2024, has been sent to the Islamic Consultative Assembly (Majlis) for ratification. However, in this article, the analysis of the Bill demonstrates that although the Bill may move in line with its two demands and aims; namely mitigating the threats and filling the legal gaps, but hardly could provide the requirements for two other demands and aims of the Bill which are the growth and development in use of these vehicles, and more exploitation of the opportunities thereof. This is at least for two reasons: on one side, the Bill has been getting away from the necessities of the aviation industry and its legal requirements, and on the other side, the Bill has neglected the position, role and power of the Civil Aviation Authority of Iran. A substantial neglect that would culminate in more diminishing the position, role and power of this Authority in regulating the affairs of remotely piloted aircraft activities and other related aviation subjects. Surely this could be another reason for the weakness of the Bill. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aviation Industry, Civil Aviation Authority, Drone, Regulations, Safety. | ||
مراجع | ||
الف) کتابها
ب) مقالات
پ) پایاننامه
ت) اسناد (قوانین، مقررات، طرحها و گزارشهای پژوهشی)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |