
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,910,844 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,959,758 |
تاثیر مصرف ماسه طبیعی برخواص و رفتار بتن آسفالتی روسازی ها | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 11، دوره 37، شماره 2 - شماره پیاپی 390، شهریور 1382 اصل مقاله (493.36 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی؛ یونس نیازی* | ||
چکیده | ||
در مخلوط های اسفالت گرم تاثیر شکل و بافت سطحی دانه های بخش ریزدانه مصالح سنگی بر پایداری مخلوط در برابر تغییر شکل های دائمی بسیار تعیین کننده است . بعلت سهولت تهیه و ارزانی در مقیاس با ماسه شکسته در اجرای روسازی هایآسفالتی اغلب تمایل به استفاده هر چه بیشتر از ماسه طبیعی وجود دارد که در شرایط ضعف نظارت کارگاهی بعضا بدون شستن کامل بمصرف می رسد . هدف از این تحقیق بررسی تاثیرات مصرف ماسه طبیعی بویژه بصورت نشسته بر خواص بتن آسفالتی و نیز ارزیابی کفایت روش جاری طرح و کنترل مخلوط های اسفالتی بود . در این تحقیق در تهیه مخلوط های اسفالتی چهار نوع مخلوط مصالح سنگی با دانه بندی یکسان و یک نوع قیر خالص 70/60 مورد استفاده قرار گرفت . مخلوط های مصالح سنگی با استفاده از مصالح سنگی درشت دانه ثابت و مصالح ریز دانه متفاوت تهیه شد . مصالح سنگی ریزدانه که ویژگی های شکل و بافت سطحی دانه های آنها به کمک روش استاندارد ازمایشگاهی تعیین گردید ، عبارت بودند از یک نوع ماسه شکسته ، یک نوع ماسه طبیعی یا منشا رودخانه ای ، و یک نوع ماسه مرکب از مخلوط ماسه شکسته و ماسه طبیعی . نتایج حاصل از ازمایش های طرح مخلوط به روش مارشال نشان می دهد که این روش طرح از حساسیت لازم برای نشان دادن حد مجاز مصرف ماسه طبیعی در مخلوط اسفالتی برخودار نبوده و انجام آزمایش های تکمیلی دیگر در این ارتباط ضرورت دارد . نتایج حاصل از آزمایش های طرح مخلوط و نیز آزمایش فشاری محدود نشده نشان می دهد که مصرف ماسه طبیعیبخصوص بصورت نشستهموجب تقلیل ظرفیت باربری و جذب انرژی آسفالت شده و خطر بروز شکل های دائمی و قیر زدگی در رویه های اسفالتی را تشدید می کند . | ||
کلیدواژهها | ||
شاخص شکل و بافت؛ طرح مخلوط اسفالتی؛ ماسه شکسته؛ ماسه طبیعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In hot-mix asphalt the shape and surface texture of fine aggregate particles have a vital effect on the resistance to permanent deformation of the mix. Due to availability and economical savings in comparison with crushed sand, there is a tendency of using mostly natural sand in pavement construction, which under poor joint inspection is sometimes used without perfect washing. The aim of this research was to investigate the effect of using natural sand, particularly in a soiled (as-dig) state, on the properties of asphalt concrete, and also to evaluate the sufficiency of the current method of design and control of asphalt mixes. Four types of aggregate blends with the same grading and a 60/70 penetration grade asphalt were used in the study to produce asphalt mixes. Aggregate blends were prepared using constant coarse and different fine fractions. The shape and surface texture characteristics of fine aggregates were determined by following standard laboratory procedures: one type of crushed sand, one type of natural river sand and a sand type consisting of a blend of the crushed sand and the natural sand. Results obtained from Marshall Method of Mix Design indicates that this design method does not comprise the sensitivity required to indicate the maximum allowable percentage of natural sand in asphalt mixes and so, further relevant complementary tests are needed. Results obtained from mix design tests, and also from unconfined compressive strength tests indicate that using natural sand particularly in a soiled state causes a reduction in the bearing and energy absorption capacity of the asphalt mixture, and intensifies the risk of occurrence of permanent deformation and bleeding in the asphalt concrete surfaces. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 918 |