
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,760 |
تعداد مقالات | 72,813 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,598,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,396,866 |
توسعه یادگیری سازمانی در دانشگاهها مبتنی بر رهبری قدرشناسی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (978.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2025.389266.1008762 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه طاهری1؛ حسین خنیفر* 2 | ||
1استادیار پردیس قم دانشگاه تهران | ||
2عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی | ||
چکیده | ||
هدف: امروزه دانشگاهها با شرایط فزاینده پیچیدهای روبهرو هستند که نیازمند شیوههای جدید رهبری سرمایه انسانی به منظور آزادسازی پتانسیل و استعدادهای سرمایه انسانی آنها و توسعه یادگیری سازمانی است. هدف این پژوهش شناسایی چگونگی توسعه یادگیری سازمانی مبتنی بر رهبری قدرشناسی است. روش: این پژوهش به روش کیفی با استفاده از استراتژی گراندد تئوری، رویکرد ظاهر شونده (گلیزر) و با ماهیت اکتشافی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیات علمی خبره و صاحبنظر و مدیران دانشگاههای دولتی هستند. دادههای پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند و فن گلوله برفی و بر اساس مصاحبههای عمیق با 18 نفر جمعآوری شده و با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: نتایج به دست آمده از کدگذاریها، به شناسایی 55 مقولۀ فرعی و 21 مقولۀ اصلی در قالب 3 محور توسعه یادگیری سازمانی بر اساس چیستی، چگونگی و در نهایت نتایج توسعه یادگیری مبتنی بر رهبری قدرشناسی انجامید. نتیجهگیری: برای توسعه یادگیری سازمانی مبتنی بر رهبری قدرشناسی، نیاز به توجیه و تبیین وضعیت امروز دانشگاهها توسط مدیران وجود دارد. پس از نیل به این مرحله، پیشبرد یادگیری سازمانی با 3 مرحله برخورداری از چیستی لازم، اشراف بر چگونگی رفتار و ملاحظه نتایج حاصل شده عملیاتی خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشگری قدردانی؛ رهبری قدرشناسی؛ یادگیری سازمانی؛ دانشگاه؛ تفکر مثبت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing Organizational Learning in Universities Based on Appreciative Leadership | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh taheri1؛ hossein khanifar2 | ||
1Farabi | ||
2Faculty member of Farabi Colleges | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Today, universities are facing increasingly complex conditions that require new ways of leading human capital in order to release the potential and talents of their human capital and develop organizational learning. The purpose of this research is to identify how to develop organizational learning based on appreciative leadership. Method: This research was conducted in a qualitative method using the grounded theory strategy, the emergent approach (Glazer) and with an exploratory nature. The statistical population of the research is expert and faculty members and managers of public universities. The research data were collected using purposive sampling and snowball technique, based on in-depth interviews with 18 people, and analyzed using the theme analysis method. Findings: The results obtained from the coding led to the identification of 55 subcategories and 21 main categories in the form of 3 axes of organizational learning development based on what, how and finally the results of learning development based on appreciative leadership. Conclusion: To develop organizational learning based on gratitude leadership, there is a need for managers to justify and explain the current state of universities. After reaching this stage, the advancement of organizational learning will be operationalized with 3 stages of having the necessary essence, mastering how to behave, and considering the results obtained. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Appreciative Inquiry, appreciative Leadership, Organizational Learning, University, Positive Thinking | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 54 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |