
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,768 |
تعداد مقالات | 72,909 |
تعداد مشاهده مقاله | 132,160,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,724,910 |
مطالعه تطبیقی شخصیت پروتاگونیست در انیمیشنهای سینمایی سندباد: افسانه هفت دریا و فهرست مقدس | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.390231.616027 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا منتظر ظهور1؛ اسماعیل نجار* 2؛ محمدعلی صفورا3 | ||
1گروه ادبیات نمایشی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس | ||
2گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3'گروه سینما و انیمیشن دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
پروتاگونیست، شخصیتی است که معمولا از بیشترین میزان همدلی از طرف مخاطب در فیلمنامه برخوردار است. اگرچه آثار ادبی و نمایشی کلاسیک، تصویری مطلق از خوبی را از این شخصیت به مخاطب نشان میدهند، آثار مدرن سعی بر این داشتهاند که ذات خاکستری پروتاگونیست را به تصویر بکشند. در رسانه انیمیشن هم به همین صورت است و نمونههای بارز آن انیمیشن آمریکایی سندباد: افسانه هفت دریا و انیمیشن ایرانی فهرست مقدس هستند. این دو اثر منتخب دارای قهرمانهایی با جنبههای منفی و شخصیتی خاکستری هستند. پژوهشگران در این مقاله با تحلیل قهرمانان اصلی این آثار به بررسی فرایند شکلگیری و تأثیرگذاری شخصیتپردازی آنها بر مخاطب میپردازند. برای انجام این پژوهش از نظریات رابرت مککی، جان تروبی و دین موشوویتز استفاده شده است. مککی بر بُعد شخصیت برای عمیقتر شدن آن، تروبی بر جایگاه قهرمان در شبکه شخصیت، و موشوویتز بر ایجاد همدلی بین مخاطب و شخصیت تاکید میکنند. روش انجام این تحقیق توصیفی-تحلیلی است و تطبیق آثار در مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی انجام میپذیرد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که گرچه ساخت پروتاگونیست و قهرمانهایی که دارای صفات اخلاقی منفی هستند مسئلهای غیرعادی به نظر میرسد، اما خلق آنها باعث ایجاد تنشهای متفاوت و مثبتی در فیلمنامههای انیمیشنی میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعه تطبیقی؛ پروتاگونیست؛ شخصیتپردازی؛ فیلم سندباد: افسانه هفت دریا؛ فیلم فهرست مقدس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Protagonist in the Animated Films Sinbad: Legend of the Seven Seas and The Holy Cast | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Reza Montazer Zohour1؛ Esmaeil Najar2؛ Mohammadali Safoora3 | ||
1Department of Drama College of Arts Tarbiat Modares University | ||
2Department of Dramatic Literature, College of Arts, Tarbiat Modares University | ||
3Department of Cinema and Animation College of Arts Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
The protagonist is the character who should garner the most empathy from the audience in a screenplay. While classic literature and drama often present this character as an absolute embodiment of goodness, modern works strive to depict the protagonist's morally grey nature. Characters with inconsistencies in their behavior and actions are usually more relatable and realistic, and screenwriters often create such characters to foster a stronger connection with the audience. This is also true in animation, as exemplified by the American animation Sinbad: Legend of the Seven Seas and the Iranian animation The Holy Cast. Both feature protagonists with negative aspects to their personalities. In the film Sinbad: Legend of the Seven Seas, the protagonist is a pirate who plunders other ships, but when his friend's life is endangered, he reveals his positive qualities and proves to the audience his capacity for empathy. However, his victory seems to generate more empathy in the audience. In The Holy Cast, the protagonist is a robber and a murderer who, at first glance, does not appear to possess positive personality traits; however, like the previous film, the feeling of love influences him, causing him to display his self-sacrificing side. However, his defeat at the end of the story does not seem to evoke empathy from the audience and, rather, diminishes the component of empathy. This paper analyzes the main characters of these works to examine the process of their character development and their impact on the audience. The research utilizes the theories of Robert McKee, John Truby, and Dean Movshovitz. McKee emphasizes Character Dimension for more depth on the character, Truby focuses on the Hero's position within the Character Web, and Movshovitz highlights the creation of empathy between the audience and the character. According to McKee, conflict in a character's behavior and actions creates dimensionality, ultimately moving the character beyond one-dimensionality. In Truby's view, a Hero must possess a specific personal desire or goal within the narrative and must be able to deviate from the archetype of a purely virtuous hero through their behavioral traits to achieve believability. In the theory of Dean Movshovitz, Which is Based Mostly on Pixar Films, empathy is a factor that creates a positive bond between the character and the audience. This component typically operates on three levels: outward characteristics, the character's inner world, and identification with their triumphs and failures. This research employs a descriptive-analytical method, employing the American school of comparative literature to compare the works. The results of this study will show that while the construction of protagonists with negative moral attributes may seem unusual, their creation generates different and positive tensions in animated screenplays. This research also indicates that few animation screenwriters utilize this approach in creating their protagonists, as they wish to avoid leaving viewers with a negative impression of a fantasy hero and prevent the adoption of a flawed model of virtuous behavior. However, true heroes in modern literary and dramatic works have never been perfectly good; instead, they typically grow and develop throughout the narrative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative study, Protagonist, Characterization, Sinbad: Legend of the Seven Seas the movie, The Holy Cast the movie | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44 |