
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,711 |
تعداد مقالات | 72,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,348,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,784,077 |
بازنماییِ فیلمیِ مفهوم اگزیستانسیالِ دوستی در فیلم خانه دوست کجاست؟ | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (1.64 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.392650.616051 | ||
نویسندگان | ||
محسن کرمی* 1؛ فرهاد نصیری فرد2 | ||
1استادیار فلسفه و فیلم، دانشگاه صدا و سیما | ||
2دانشگاه صدا و سیما | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تحلیل و تبیین شیوه بازنمایی فیلیمی مسائل وجودی در آثار عباس کیارستمی، با تمرکز ویژه بر فیلم خانه دوست کجاست؟ انجام شده است. به نظر میرسد که کیارستمی در این فیلم به شیوهای عمیق به بازتاب مفهوم اگزیستانسیال دوستی و مسائل مرتبط با آن از جمله مسئولیت، تعهد و جستجوی اخلاقی پرداخته است. این مطالعه قصد داشته است که با بررسی دقیق فیلم مذکور شگردها و تکنیکهای فیلمیِ کیارستمی را در بازنمایی مفاهیم اگزیستانسیال کشف و عرضه کند. و از روش تحلیلی-تفسیری با رویکرد نئوفرمالیسم برای این کار استفاده میکند. کیارستمی در فیلم خانه دوست کجاست؟ بهطور خاص به مسئله دوستی و مسئولیتها و تعهدات و جستوجوهای اخلاقیِ ناشی از آن پرداخته است. این فیلم با تمرکز بر داستانی ساده و روزمره، اما عمیق، به تماشاگر نگرشی فلسفی و وجودی از آن مسائل انسانی میدهد. بازنمایی واقعیتهای روزمره در این فیلم، به فیلمساز امکان داده تا مخاطب را با عمق و پیچیدگیهای اخلاقی و فلسفی همراه کند. کیارستمی همه اینها را از طریق ابزارهای سینمایی از جمله روایت دراماتیک، تصویربرداری، نورپردازی، تدوین، و صدا انجام داده است و با سبک خاصّ خود مخاطب را به سفری همراه با احمد، قهرمان فیلم، برای کندوکاو در ژرفاهای دوستی به مثابه امری وجودی در زندگی انسانی میبرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خانه دوست کجاست؟ (1365)؛ مفاهیم اگزیستانسیال/وجودی؛ دوستی؛ نئوفرمالیسم؛ کیارستمی؛ بازنمایی فیلمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Filmic Representation of the Existential Concept of Friendship in the Film Where is the Friend's House? | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Karami1؛ Farhad Nasiri Fard2 | ||
1Assistant Professor of Philosophy and Film, IRIB University | ||
2IRIB Universiry | ||
چکیده [English] | ||
This study examines the cinematic representation of the existential concept of friendship in Where Is the Friend’s House? by Abbas Kiarostami. Employing a neo-formalist approach, the research focuses on key cinematic elements to reveal how the film portrays friendship as an existential phenomenon. The film is analyzed through its dramatic narrative, cinematography, lighting, sound, and editing, each contributing to the depiction of responsibility, ethical choice, and an existential understanding of friendship. In narrative, the film employs a simple yet multilayered structure to depict an existential journey. Ahmad, the child protagonist, faces a critical decision between conforming to social norms and pursuing a personal ethical commitment, symbolized by his quest to deliver his friend’s notebook. Although this act appears mundane, it raises fundamental questions of individual responsibility. Throughout his journey, Ahmad encounters obstacles ranging from adult indifference to environmental constraints. This minimalist narrative emphasizes existential commitment and positions the young protagonist in stark contrast to established social and familial systems. Regarding cinematography, the film utilizes restricted framing and specific camera angles to evoke tension and confinement reflective of social limitations. In contrast, wider shots capture moments of freedom and the potential for choice, highlighting the dual aspects of the protagonist’s experience. The fluid movement of the camera along Ahmad’s path reinforces the arduous nature of his journey and his relentless search for meaning, accentuating both external challenges and inner resolve. Lighting, predominantly natural, plays a crucial role in establishing the film’s neorealist aesthetic and dramatic atmosphere. The interplay between light and shadow, especially evident in the contrast between interior and exterior scenes, serves as a metaphor for the protagonist’s psychological state. Gradual shifts in illumination along Ahmad’s journey not only signify the passage of time but also mirror his evolving emotional and mental landscape, underlining the transformative aspect of his quest. Sound further enhances the film’s existential quality. Through prolonged silences, ambient noises such as wind and the sound of Ahmad’s footsteps, and sparse dialogue, the film creates an auditory environment that reinforces feelings of loneliness, introspection, and internal quest. In the absence of a musical score, these natural sound elements effectively regulate the film’s rhythm while conveying a palpable sense of anxiety and disorientation. Editing is executed in a minimalist style. By removing extraneous details and avoiding rapid cuts, the editing establishes a steady, contemplative rhythm that deepens the viewer’s empathy with Ahmad. The continuity of time and deliberate pacing ensure that the audience remains focused on his quest, gradually building suspense and inviting reflection on the existential dimensions of his journey. Overall, the findings indicate that Where Is the Friend’s House? portrays friendship not merely as a social relationship but as an existential and responsible act that confronts the individual with fundamental choices. Kiarostami’s use of formal techniques and his minimalist aesthetic encapsulate the inherent existential concerns of human life, revealing that friendship is a foundational experience of responsibility and a profound encounter with the Other. This comprehensive analysis ultimately underscores the film’s remarkable, profound philosophical and aesthetic significance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Where is the Friend'؛ s House? (1987), Existential concepts, Friendship, Neoformalism, Kiarostami, Cinematic representation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |