
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,759 |
تعداد مقالات | 72,795 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,522,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,358,387 |
خلاقیت از منظر فلسفۀ صدرایی، آموزههای قرآنی و روایات: ارائۀ الگوی سازمانی مبتنی بر حکمت اسلامی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 22، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 63-81 اصل مقاله (883.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2025.390365.1006104 | ||
نویسندگان | ||
رضا کهنهوشنژاد* 1؛ حسین خنیفر2 | ||
1گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران | ||
2گروه مدیریت و برنامهریزی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
در این مقاله الگوی خلاقیت سازمانی از منظر فلسفۀ صدرایی، آموزههای قرآنی، و موسوعة روایات ارائه شده است. با توجه به برخی آیات قرآن همچون آیۀ 86 سورۀ حجر و 81 سورۀ یس و همچنین نظریههای خلاقیت در مکتب صدرایی همچون وجود ذهنی و معرفت خیالی میتوان به اهمیت و عظمت خلاقیت در آموزههای قرآنی و اندیشههای ملاصدرا پی برد. متأسفانه بهرغم اینکه بحث خلاقیت در سازمان در بسیاری از آیات قرآن، روایات، و دیدگاههای فلاسفۀ اسلامی بهویژه ملاصدرا نمود دارد بیشتر به تبیین این بحث از ادبیات غرب پرداخته شده است. نتیجۀ تمرکز زیاد بر ادبیات غرب نادیده گرفته شدن و غفلت از عوامل کلیدی در حوزۀ خلاقیت سازمانی بهویژه عوامل فردی است. بنابراین هدف این پژوهش طراحی الگوی خلاقیت سازمانی مبتنی بر حکمت اسلامی با تأکید بر دیدگاههای ملاصدرا است. روش این پژوهش از نوع کیفی، بررسی اسناد و مدارک دینی، و کدگذاری است. یافتههای پژوهش نشان میدهند عوامل فردی کشفشده از حکمت صدرایی همچون فاعلیت نفس، قوای نفس، ابداعگری نفس، ادراک حسی، قدرت خیال، و قوۀ متصرفه در ادبیات غرب مورد غفلت واقع شده است. بهعلاوه طبق یافتهها عوامل فردی، سازمانی، و محیطی بر خلاقیت سازمانی تأثیر دارند و البته برخلاف ادبیات غرب عوامل فردی نقشی حیاتی در این زمینه دارند و متأثرکنندۀ عوامل سازمانی و محیطیاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزههای قرآنی؛ خلاقیت؛ عوامل فردی؛ فلسفۀ صدرایی؛ موسوعة روایات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Creativity from the Perspective of Sadra'i Philosophy, Quranic Teachings, and Hadiths: Providing an organizational pattern based on Islamic wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Kohanhooshnejad1؛ Hossein khanifar2 | ||
1Department of management, Faculty of Humanities, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran | ||
2Department of management, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, College of Farabi, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this article, the organizational creativity pattern is presented from the perspective of Sadra'i philosophy, Quranic teachings, and the encyclopedia of hadiths. Considering some verses of the Quran, such as verse 86 of Surah Al-Hijr and verse 81 of Surah Yasin, as well as the theories of creativity in the Sadra School, such as mental existence and imaginary knowledge, one can understand the importance and greatness of creativity in the Quranic teachings and Mulla Sadra's thoughts. Creativity is necessary for the survival and growth of any organization, and to create and sustain it, the habit of thinking must be developed in the organization's managers and employees. Unfortunately, despite the fact that the discussion of creativity in organizations is reflected in many verses of the Quran, Hadiths, and views of Islamic philosophers, especially Mulla Sadra, this discussion has been mostly explained in Western literature. The result of focusing too much on Western literature is the neglect and neglect of key factors in the field of organizational creativity. Therefore, the purpose of this research is to design an organizational creativity pattern based on Islamic wisdom with an emphasis on Mulla Sadra's views. The method of this research is qualitative, examining religious documents and evidence, and coding. The research findings show that individual factors discovered in Sadra’i wisdom, such as the agency of the soul, the powers of the soul, the inventiveness of the soul, sensory perception, the power of imagination, and the power of possession, have been neglected in Western literature. In addition, according to the findings, individual, organizational, and environmental factors affect organizational creativity, and of course, contrary to Western literature, individual factors play a vital role in this field and influence organizational and environmental factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, Sadra', i philosophy, Quranic teachings, Encyclopedia of Hadiths, Individual factors | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (1391). مترجم: ابوالفضل بهرامپور. قم: آوای قرآن.
آمدی، عبدالواحد بن محمد (1385). غررالحکم و درالکلم. مترجم: رسولی محلاتی. چ 8. دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ابن ابی الحدید. شرح نهج البلاغه. بیروت: دار المکتبه الحیاه.
ابن شعبه حرانی، حسن (1387). تحف العقول عن آل الرسول. مترجم: احمد جنتی. تهران: تبلیغات اسلامی.
حسینی، افضل سادات و محمودی، نورالدین (1389). خلاقیت از منظر معرفتشناسی ملاصدرا و دلالتهای تربیتی آن. اندیشههای نوین تربیتی، 6(2)، 91 ـ 125.
شریف الرضی (1387). المجازات النبویه. تحقیق و شرح: طه محمد الزینی. قم: مکتبه بصیرتی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1388). الشواهد الربوبیه فی المنهاج السلوکیه. مترجم: یحیی کبیر. قم: مطبوعات دینی. ج 1 و 2.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1392). حکمت متعالیه در اسفار اربعه. مترجم: محمد خواجوی. تهران: مولی. ج1
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1392). اسرار الآیات. مترجم: محمد خواجوی. تهران: مولی.
مداحی، جواد (1396). الگوی خلاقیت از دیدگاه اسلامی. چ 1. انتشارات حوزه و دانشگاه.
مسلمیزاده، طاهره (1378). مدیریت اسلامی از دیدگاه قرآن و روایات. انتشارات مؤسسة آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
متقی هندی و علاءالدین علی (1405 ق). کنز العّمال فی سنن الاقوال و الافعال. لبنان/ بیروت: مؤسسة الرساله.
مجلسی، محمدباقر (1403 ق). بحارالانوار. لبنان/ بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
محمدی ریشهری، محمد (1386). میزان الحکمه. چ 6. قم: دار الحدیث.
محمودی، نورالدین (1391). آفرینشگری و خلاقیت متعالیه در تعلیم و تربیت. چ 2. کلک زرین.
مصلح، جواد (1388). ترجمه و شرح الشواهد الربوبیه. تهران: سروش.
نهج البلاغه (1381). مترجم: فیضالاسلام. فقیه.
نصیری، فخرالسادات (1388). نگاهی به مدیریت اسلامی از دیدگاه قرآن، نهج البلاغه، و روایاتروزاندیش.
ویسی، غلامرضا و سوادی، محمدعلی (1385). رفتار سازمانی در نگاه مدیریت اسلامی. زمزم هدایت.
The Holy Quran (2012). translated by Abolfazl Bahrampour. Qom: Voice of the Quran. (in Persian)
Abdelgalil, R. I. I. E. (2023). The philosophy of creativity, innovation, and technology from an Islāmic perspective. Journal of Islamic Thought and Civilization, 13(1), 218-244.
Al-Karasneh, S. M. & Saleh, A. M. J. (2010). Islamic perspective of creativity: A model for teachers of social studies as leaders. Procedia-Social and behavioral sciences, 2(2), 412-426.
Amabile, T. M. & Mueller, J. S. (2024). Studying creativity, its processes, and its antecedents: An exploration of the componential theory of creativity. In Handbook of organizational creativity (pp. 33-64). Psychology Press.
Amadi, A.W. M. (2006). Gharr al-Hakam and Dar al-Kalam. translated by Rasuli Mahallati. 8th edition. Islamic Culture Publishing House. (in Persian)
Aytekin, E. & Temizkan, R. (2022). The Effect of Democratic Leadership on Organizational Dissent and Organizational Creativity: A Study on Hotel Businesses. Journal of Gastronomy, hospitality & Travel, 5(3), 1105-1122.
Batool, S., Ibrahim, H. I., & Adeel, A. (2024). How responsible leadership pays off: Role of organizational identification and organizational culture for creative idea sharing. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 3(2), 100057.
Blomberg, A., Kallio, T., & Pohjanpää, H. (2017). Antecedents of organizational creativity: drivers, barriers or both?. Journal of Innovation Management, 5(1), 78-104.
Binti Yaacob, Y. & Azmi, I. B. A. G. (2011). To What Extent Do the Entrepreneur’s Key Success Factor Influence the Muslim Entrepreneur from The Islamic Perspective? A Study on Muslim Beauty Entrepreneur’s in Selangor. In Proceeding International Conference on Business and Economics (ICBE) (Vol. 1, No. 1). Politeknik Negeri Padang.
Borghini, S. (2005). Organizational creativity: breaking equilibrium and order to innovate. Journal of knowledge management, 9(4), 19-33.
Cabra, J. F. & Guerrero, C. D. (2022). Regional creativity: Cultural and socio-economic differences. Journal of Creativity, 32(2), 100022.
Ericsson, K. A. & Moxley, J. H. (2012). The expert performance approach and deliberate practice: Some potential implications for studying creative performance in organizations. In Handbook of organizational creativity (pp. 141-167). Academic Press.
Faizuddin, A. (2017). The Concept of Creativity and Its Application in Teaching and Learning from Islamic and Western Perspectives. In Proceeding: Paper presented at The 6th Aceh Development International Conference. Kuala Lumpur: International Islamic University Malaysia (pp. 24-26).
Gilson, L. L. (2024). Why be creative: A review of the practical outcomes associated with creativity at the individual, group, and organizational levels. Handbook of organizational creativity, 303-322.
Hosseini, A.S. & Mahmoudi, N. (2010). Creativity from the perspective of Mulla Sadra's epistemology and its educational implications. Quarterly of New Educational Thoughts, 6(2), 125-91. (in Persian)
Ibn Abi al-Hadid. Commentary on Nahjul al-Balagha. Beirut: Dar al-Muktabah al-Hayya. (in Arabic)
Ibn Shu'bah Harrani, H. (2008). The Wisdom of the Prophet's Family. translated by Ahmad Jannati. Tehran: Islamic Propaganda. (in Persian)
Ismail, S. & Shaari, M. S. (2015). Fostering creativity in the Islamic world: towards an effective Islamic creative industry. International Quarterly Journal for Arts, 5(16), 111-119.
Lua, E., Liu, D., & Shalley, C. E. (2024). Multilevel outcomes of creativity in organizations: An integrative review and agenda for future research. Journal of Organizational Behavior, 45(2), 209-233.
Lubart, T., Glaveanu, V. P., De Vries, H., Camargo, A., & Storme, M. (2019). 20 Cultural Perspectives on Creativity. The Cambridge handbook of creativity, 421.
Madahi, J. (2017). Creativity Pattern from an Islamic Perspective. Hawza and University Publications. (in Persian)
Mahmoudi, N. (2012). Creativity and Transcendental Creativity in Education. Second Edition. Kalak Zarrin Publications. (in Persian)
Majlesi, M.B. (1982). Bihar al-Anwar. Dar Ihya Al-Trath Al-Arabi-Beirut-Lebanon. (in Arabic)
Mohammadi Ray-Shahri, M. (2007). Mizan Al-Hikmah. 6th edition. Qom: Darul Hadith. (in Persian)
Mohamed, S. K., Suliman, A. E. T., Mazen, J. A. S., & Abu-Naser, S. S. (2020). Strategic Creativity in Islamic Banks in Palestine between Reality and Implementation.
Motaghi Handi & Aladdin Ali (1984). Kanz al-Ammal fi Sunan al-Aqwal and al-Afal. Lebanon/ Beirut: Al-Rasalah Institute. (in Arabic)
Mumford, M. D. (Ed.). (2012). Handbook of organizational creativity. Academic Press.
Muslimizadeh, T. (1999). Islamic Management from the Perspective of the Quran and Hadiths. Defense Industries Educational and Research Institute Publications. (in Persian)
Nahjul-Balagha (2002). translated by Fayz al-Islam. Faqih Publications. (in Persian)
Nasiri, F.S. (2009). A Look at Islamic Management from the Perspective of the Quran, Nahjul-Balagha, and Hadiths. Rozandish Publications. (in Persian)
Ölçer, F. & Coşkun, Ö. F. (2024). The mediating role of organizational silence in the relationship between organizational justice and organizational creativity. Society and Business Review, 19(1), 23-46.
Rumanti, A. A., Rizana, A. F., & Achmad, F. (2023). Exploring the role of organizational creativity and open innovation in enhancing SMEs performance. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(2), 100045.
Sadr al-Din Shirazi, M. I. (2009). Al-Shawahid al-Rubabiyyah in al-Manhaj al-Salukiyyah. translated by Yahya Kabir. Qom: Religious Press. Vol. 1 & 2. (in Persian)
Sadr al-Din Shirazi, M. I. (2013). Transcendental Wisdom in the Four Travels. translated by Muhammad Khawajui. Tehran: Moli. (in Persian)
Sadr al-Din Shirazi, M. I. (2013). The Secrets of the Verses. translated by Mohammad Khawajui. Tehran: Moli. (in Persian)
Sharif al-Radi (2008). Al-Mujazat al-Nabawiyya. research and commentary: Taha Muhammad al-Zaini. Qom: Basirati School. (in Persian)
Smith, N. L. & Green, B. C. (2020). Examining the factors influencing organizational creativity in professional sport organizations. Sport Management Review, 23(5), 992-1004.
Sulaiman, I. F., Abubakar, I. Y., Malek, A. A., Abdisamad, N. S., & Raheem, Z. M. A. (2021). Creative Teaching: An Islamic Perspective. Perdana: International Journal of Academic Research, 12(1), 46-51.
Sundgren, M., Dimenäs, E., Gustafsson, J. E., & Selart, M. (2005). Drivers of organizational creativity: a path model of creative climate in pharmaceutical R & D. R & D Management, 35(4), 359-374.
Sutanto, E. M. (2017). The influence of organizational learning capability and organizational creativity on organizational innovation of Universities in East Java, Indonesia. Asia Pacific Management Review, 22(3), 128-135.
Theeb, S. & Othman, K. (2023). Creative Thinking Strategies and Implementation in Organizations from Conventional and Islamic Perspectives. Law, Policy, and Social Science, 2(1), 1-12.
Thompson, N. A. (2018). Imagination and creativity in organizations. Organization Studies, 39(2-3), 229-250.
Vargas-Hernández, J. G., Noruzi, M. R., & Sariolghalam, N. (2010). An exploration of the affects of Islamic culture on entrepreneurial behaviors in Muslim countries. Asian social science, 6(5), 120.
Veisi, Gh. & Savadi, M.A. (2006). Organizational Behavior from the Perspective of Islamic Management. Zamzam Hedayat Publications. (in Persian)
West, M. A. & Sacramento, C. A. (2023). Creativity and innovation: The role of team and organizational climate. In Handbook of organizational creativity (pp. 317-337). Academic Press.
West, M. A. & Richter, A. W. (2024). Climates and cultures for innovation and creativity at work. In Handbook of organizational creativity (pp. 211-236). Psychology Press.
Woodman, R. W. (2024). Creativity and organizational change: Linking ideas and extending theory. In Handbook of organizational creativity (pp. 283-300). Psychology Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 48 |