
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,742 |
تعداد مقالات | 72,720 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,330,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,262,884 |
مفهوم سازی مربیگری تیمی: از پیدایش تا تکامل | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 18، شماره 1، اردیبهشت 1404، صفحه 67-88 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2025.384013.654430 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین باقریه مشهدی؛ محمد عزیزی | ||
گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: تیمها عنصر جداییناپذیر کسبوکارها هستند و از این رو در سالهای گذشته نیازهای یادگیری و توسعه از تمرکز مطلق بر فرد به تمرکز بر توانمندساختن تیم برای یادگیری و توسعه و در نتیجه افزایش عملکرد تغییر کرده است. بدین ترتیب مجموعه وسیعی از مطالعات برای بررسی اثربخشی طیفی از مداخلات یادگیری و توسعه تیم ایجاد شده است که جدیدترین آنها مربیگری تیمی است. مربیگری تیمی یک تمرین مدیریتی که به اعضای تیم کمک میکند تا موثرتر باشند. با این حال، مربیگری تیمی از نظر نحوه تعریف و مفهومسازی و اینکه در مرزهای بین مداخلات و توسعه تیمی قرار دارد، مورد توجه کمتری قرار گرفته است. گسترش روبه رشد ادبیات مربیگری تیمی، بهرهگیری از روشهای علمسنجی را برای جمعبندی آن اجتنابناپذیر نموده است. هدف این پژوهش، شناسایی مفاهیم حوزه موضوعی مربیگری تیمی است. روش: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و کاربردی است که با استفاده از روشهای علمسنجی و مطالعات میدانی انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از پایگاه Scopus استفاده شد و اطلاعات 65 سند علمی سالهای 2005 تا 2024 جمعآوری شد. برای مصورسازی از نرمافزارهای R و VOSviewer استفاده شده است. بر این اساس ضمن ارائه اطلاعات توصیفی از مواردی مانند تعداد مقالات منتشر شده و زمینههای موضوعی مرتبط، از روشهای هم تألیفی و همرخدادی واژگان بهرهگیری شده است. در ادامه ضمن شناسایی مهمترین شاخص های مربیگری تیمی بر حسب کلیدواژههای شناسایی شده از مرحله قبل، میزان اهمیت هر یک از شاخصها با استفاده از پرسشنامه و طیف لیکرت و نیز بر اساس نظرات یک گروه خبره مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: مربیگری تیمی در حوزههای موضوعی مختلفی توسعه یافته که بیشتر آن در حوزه کسب و کار بوده است. در علم مربیگری تیمی آمریکا، انگلستان و آلمان تأثیرگذارترین کشورها بودهاند. رشد تولیدات علمی از سال 2017 افزایشی بوده است و بیشترین میزان به سال 2022 با 10 اثر علمی اختصاص دارد. مقالهای که بیشترین استناد را به خود اختصاص داده است، مقاله هاکمن و واگمن (۲۰۰۵) با عنوان «نظریه مربیگری تیمی» است. از طریق تحلیلهای علمسنجی، مجموعهای از واژگان کلیدی شناسایی شدهاند که منعکسکننده مضامین کلیدی در مربیگری تیمی هستند. واژگان کلیدی شناسایی شده عبارتند از رهبری، کار تیمی، منتورینگ، همکاری، آگاهی، هوشیاری، یادگیری، نوآوری تیمی، تیم سازی، رفاه (بهزیستی)، مهارت، انگیزه، تجربه کارکنان، خطای تصمیمگیری، مربیگری فردی، شایستگی، کارکردهای مربیگری، عقاید، پویایی گروهی، رویهها، ارزیابی فرایندها و اهداف. در ادامه شاخصهای مربیگری تیمی برحسب کلیدواژهها از طریق مرور ادبیات شناسایی شدند. این شاخصها و کلیدواژهها در چهار دسته تقسیمبندی شدند: ویژگیها و مهارتهای مربی (توسعه ارتباطات و مدیریت تعارض، برخورداری از دانش و مهارت کافی، مهارت پرسشگری و تقویت آگاهی، مهارت تسهیلگری، داشتن بلوغ فکری، داشتن روحیه یادگیری و توسعه، مهارت شنیداری، مهارت تشخیص و تحلیل، مهارت مصاحبه هدفمند، مهارت ارائه مشاوره شخصی، مهارت تحلیل محیط و نگاه سیستمی)، ویژگیهای متربیان (ساختار مناسب تیم، ایمنی روانی، تناسب عملکرد تیم با نیاز سازمان، دانش و مهارت اعضا، تعهد و مسئولیتپذیری اعضا، استفاده از استراتژیهای کاری مناسب، جو حاکم بر تیم، باز بودن در مقابل نظرات دیگران، اعتماد اعضا به یکدیگر)، اقدامات مربیگری تیمی (بهبود عملکرد، تشریح اهداف و انتظارات عملکردی، تجزیه و تحلیل عملکرد، ارائه بازخورد، انتقال دانش، پرسشگری و افزایش آگاهی، انگیزه دادن برای پیشرفت و توسعه، شناسایی و استفاده از استعدادها، افزایش تعهد کارکنان، کمک به کارکنان در مواقع مورد نیاز، ایجاد روابط سازنده و مدیریت تعارضات) و در نهایت اهداف و پیامدها (افزایش خودآگاهی، افزایش آگاهی، بهبود دانش و مهارت، بهبود عملکرد، افزایش تعهد و تلاش، همکاری و هماهنگی تیم، بهبود ارتباطات، اثربخشی تیم، بهبود تصمیمگیری و برنامهریزی). پس از سنجش میزان اهمیت این شاخصها، بیشترین امتیاز به شاخص امنیت روانی و کمترین امتیاز به تشریح اهداف و انتظارات عملکردی تعلق گرفت. نتیجه: مربیگری تیمی یک حوزه میان رشتهای است و تولیدات علمی در این زمینه روندی صعودی داشته است. هرچند که هیچ مدرکی از کشور ایران در اسکوپوس در حوزه مربیگری تیمی نمایه نشده است اما در عمل این مفاهیم مورد استفاده تیمها قرار میگیرند. بر این اساس توصیه میشود که به انجام پژوهش در این زمینه که راهگشای توسعه منابع سازمانی در صنایع مختلف می باشد، اولویت داده شود. مربیگری تیمی فعالیتی در بستر کار تیمی و مبتنی بر یادگیری تیمی میباشد که توسط رهبر تیم انجام میشود. به طور خلاصه مربیگری تیمی شامل یک مربی است که با مدیران یا کارکنان شاغل در یک تیم کار میکند. فرآیند مربیگری تیمی به تیمها کمک میکند تا حول یک هدف مشترک هماهنگ شوند، یک چشمانداز الهامبخش ایجاد کنند، روابط تیمی سالم با نقشهای مشخص شده ایجاد کنند، در مورد رفتار و همچنین نتایج پاسخگو باشند و تصمیمات سازنده در راستای اهداف تیمی و سازمانی بگیرند. مربیگری تیم به تسریع عملکرد تیم کمک میکند و ابزاری برای کمک به افراد برای همکاری مؤثرتر برای رسیدن به اهداف مشترک در محل کار است. از این رو تیمها در صنایع مختلف با بهرهگیری از پتانسیل مربیگری تیمی، میتوانند به نتایج عملکردی بالاتری دست یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
مربیگری جمعی؛ یادگیری؛ عملکرد؛ رهبری؛ توسعه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptualizing team coaching: from origin to evolution | ||
نویسندگان [English] | ||
Amirhosein Bagherieh Mashadi؛ Mohammad Azizi | ||
Entrepreneurship Development Department, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Teams play a crucial role in the effectiveness of organizations. In recent years, the focus of learning and development has shifted from solely emphasizing individual growth to enhancing the learning and development of entire teams, ultimately increasing their effectiveness. This shift has resulted in extensive literature examining various team learning and development interventions, Team coaching is a management practice designed to help team members work more effectively together. However, it is still a poorly defined and conceptualized phenomenon that exists at the intersection of interventions and team development. The growing body of literature on team coaching makes it necessary to conduct bibliometric analyses to summarize the field. The purpose of this research is to examine the scientific contributions related to team coaching. Method: This research is a descriptive and applied study that employed bibliometric methods. The Scopus database was utilized to collect data from 65 scientific documents published between 2005 and 2024. For visualization purposes, VOSviewer and R software were employed. The study provides descriptive information regarding various factors, such as the number of published articles and associated subject areas, utilizing both co-authorship and co-occurrence methods. Additionally, it identifies key indicators of team coaching based on keywords identified in the previous stage. The significance of each indicator was assessed through a questionnaire and a Likert scale, along with insights from a group of 16 experts. Results: The application of team coaching has been developed across various subject areas, particularly within the fields of business. The most influential countries in this domain are America, England, and Germany. Since 2017, there has been a steady increase in scientific publications on team coaching, with the highest number recorded in 2022. The most cited article is Hackman and Wagman’s (2005) titled "Team Coaching Theory”. Through bibliometric analyses, a set of keywords has been identified that reflects the key themes in team coaching. These include leadership, teamwork, mentoring, collaboration, awareness, alertness, learning, team innovation, team building, well-being, skill, motivation, employee experience, decision-making errors, individual coaching, competence, coaching functions, beliefs, group dynamics, procedures, process evaluation, and goals. Additionally, team coaching indicators derived from these keywords can be grouped into four categories: 1. Characteristics and Skills of the Coach: communication development, conflict management, possessing adequate knowledge and skills, questioning and awareness enhancement skills, facilitation skills, intellectual maturity, a spirit of learning and development, listening skills, diagnostic and analytical skills, targeted interviewing, personal counseling, environmental analysis, and adopting a systemic perspective; 2. Characteristics of the Coachees: an appropriate team structure, psychological safety, aligning team performance with organizational needs, members' knowledge and skills, commitment and responsibility, the use of effective work strategies, a positive team atmosphere, openness to others' opinions, and mutual trust among members; 3. Team Coaching Actions: improving performance, clarifying performance goals and expectations, analyzing performance, providing feedback, transferring knowledge, questioning and raising awareness, motivating progress and development, identifying and utilizing talents, increasing employee commitment, supporting employees when needed, fostering constructive relationships, and managing conflicts; 4. Goals and Outcomes: enhancing self-awareness, boosting awareness, improving knowledge and skills, elevating performance, increasing commitment and effort, fostering team cooperation and coordination, enhancing communication, improving team effectiveness. After assessing the components of team coaching, it was found that the highest importance score was associated with psychological safety, while the lowest score was related to defining goals and performance expectations. Conclusion: Team coaching is an interdisciplinary approach that has seen a significant upward trend in scientific research. Currently, no document in Iran has been indexed in Scopus specifically focused on team coaching. Based on this, it is recommended to prioritize research in this area, which could enhance the development of organizational resources across various industries. Team coaching is an activity centered around teamwork and team learning, led by a team leader to improve both individual and team performance. This process may also involve an external coach who collaborates with a group of managers or employees within a team. The team coaching process helps teams align around a common goal, create an inspiring vision, and build healthy relationships within the team. It involves defining roles, fostering accountability for both behaviors and outcomes, and making constructive decisions that align with team and organizational objectives. Overall, team coaching accelerates team performance and serves as a valuable tool for enabling individuals to work together more effectively to achieve shared goals in the workplace. As a result, teams across different industries can attain higher performance outcomes by leveraging the benefits of team coaching. Keywords: development, Learning, Leadership, performance, Group | ||
کلیدواژهها [English] | ||
collective coaching, development, Learning, Leadership, performance | ||
مراجع | ||
Anderson, M. C., Anderson, D. L., & Mayo, W. D. (2008). Team coaching helps a leadership team drive cultural change at Caterpillar. Global Business and Organizational Excellence, 27(4), 40–50. https://doi.org/10.1002/joe.20212
Azizi, M., Hosseinloo, H., Maley, J.F. and Dabić, M. (2023), "Entrepreneurial coaching for innovation in SMEs: development and validation of a measurement scale", European Journal of Innovation Management, Vol. 26 No. 7, pp. 696-714. https://doi.org/10.1108/EJIM-07-2023-0546
Britton, J. J. (2013). From one to many: Best practices for team and group coaching. John Wiley & Sons. https://www.amazon.in/One-Many-Practices-Group-Coaching/dp/1118549279
Carr, C., & Peters, J. (2012). The experience and impact of team coaching: A dual case study. Middlesex University. https://repository.mdx.ac.uk/item/84244
Carter, A., & Hawkins, P. (2013). Team coaching. The Wiley-Blackwell Handbook of the Psychology of Coaching and Mentoring, 175–194. DOI: 10.1002/9781118326459
Clutterbuck, D. (2010). Team coaching. The Complete Handbook of Coaching, 271–283. https://www.amazon.com/Complete-Handbook-Coaching-Elaine-Cox/dp/1849202885
Clutterbuck, D. (2013). Time to focus coaching on the team. Industrial and Commercial Training, 45(1), 18–22. DOI: 10.1108/00197851311296665
Dagley, G. R. (2010). Exceptional executive coaches: Practices and attributes. International Coaching Psychology Review, 5(1), 63–80. DOI: 10.53841/bpsicpr.2010.5.1.63
Diedrich, R. C. (2007). An iterative approach to executive coaching. In R. R. Kilburg & R. C. Diedrich (Eds.), The wisdom of coaching: Essential papers in consulting psychology for a world of change (pp. 143–148). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11570-014
Dimas, I. D., Rebelo, T., & Lourenço, P. R. (2016). Team coaching: One more clue for fostering team effectiveness. European Review of Applied Psychology, 66(5), 233–242. https://doi.org/10.1016/j.erap.2016.05.003
Drake, D. B. (2009). Evidence is a verb: A relational approach to knowledge and mastery in coaching. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 7(1), 1–12. https://psycnet.apa.org/record/2009-04458-002
Dunlop, H. (2006). An exploratory investigation into the perceived effects of team coaching in the construction sector. International Journal of Mentoring and Coaching, 4(2), 24–44. https://doi.org/10.1037/12170-018
Ellinger, A. D., Ellinger, A. E., & Keller, S. B. (2003). Supervisory coaching behavior, employee satisfaction, and warehouse employee performance: A dyadic perspective in the distribution industry. Human Resource Development Quarterly, 14(4), 435–458. https://doi.org/10.1002/hrdq.1078
Godfrey, M. M., Andersson‐Gare, B., Nelson, E. C., Nilsson, M., & Ahlstrom, G. (2014). Coaching interprofessional health care improvement teams: the coachee, the coach and the leader perspectives. Journal of Nursing Management, 22(4), 452–464. https://doi.org/10.1111/jonm.12068
Graen, G., Canedo, J. C., & Grace, M. (2020). Team coaching can enhance psychological safety and drive organizational effectiveness. Organizational Dynamics, 49(2), 100697. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2019.01.003
Graves, G. (2021). What do the experiences of team coaches tell us about the essential elements of team coaching? International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 15. https://doi.org/10.24384/pfh5-b855
Hackman, J. R., & Wageman, R. (2005). A Theory of Team Coaching. Academy of Management Review, 30(2), 269–287. https://doi.org/10.5465/amr.2005.16387885
Hastings, R., & Pennington, W. (2019). Team Coaching: A thematic analysis of methods used by external coaches in a work domain. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 17(2), 174–188. DOI: 10.24384/akra-6r08
Hauser, L. L. (2014). Shape-Shifting: A Behavioral Team Coaching Model for Coach Education, Research, and Practice. Journal of Psychological Issues in Organizational Culture, 5(2), 48–71. https://doi.org/10.1002/jpoc.21144
Hawkins, P. (2011). Leadership team coaching: developing collective transformational leadership. Kogan Page. https://www.amazon.com/Leadership-Team-Coaching-Developing-Transformational/dp/0749458836
Heslin, P. A., VANDEWALLE, D., & LATHAM, G. P. (2006). Keen To Help? Managers’ Implicit Person Theories And Their Subsequent Employee Coaching. Personnel Psychology, 59(4), 871–902. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2006.00057.x
Jones, R. J., Napiersky, U., & Lyubovnikova, J. (2019). Conceptualizing the distinctiveness of team coaching. Journal of Managerial Psychology, 34(2), 62–78. https://doi.org/10.1108/JMP-07-2018-0326
Kim, S., Egan, T. M., Kim, W., & Kim, J. (2013). The impact of managerial coaching behavior on employee work-related reactions. Journal of Business and Psychology, 28, 315–330. https://doi.org/10.1007/s10869-013-9286-9
Köhler, T., Landis, R. S., & Cortina, J. M. (2017). From the Editors: Establishing Methodological Rigor in Quantitative Management Learning and Education Research: The Role of Design, Statistical Methods, and Reporting Standards. Academy of Management Learning & Education, 16(2), 173–192. https://doi.org/10.5465/amle.2017.0079
Lawrence, P., & Whyte, A. (2017). What do experienced team coaches do?: Current practice in Australia and New Zealand. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 15(1), 94–113. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.645798595063551
Liu, C.-Y. Y., Pirola-Merlo, A., Yang, C.-A. A., & Huang, C. (2009). Disseminating the functions of team coaching regarding research and development team effectiveness: Evidence from high-tech industries in Taiwan. Social Behavior and Personality: An International Journal, 37(1), 41–58. https://doi.org/10.2224/sbp.2009.37.1.41
Maseko, B. M., van Wyk, R., & Odendaal, A. (2019). Team coaching in the workplace: Critical success factors for implementation. SA Journal of Human Resource Management, 17, 11. DOI: 10.4102/sajhrm.v17i0.1125
Mulec, K., & Roth, J. (2005). Action, reflection, and learning–coaching in order to enhance the performance of drug development project management teams. R&D Management, 35(5), 483–491. https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.2005.00405.x
Peters, J., & Carr, C. (2013). Team effectiveness and team coaching literature review. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 6(2), 116–136. https://doi.org/10.1080/17521882.2013.798669
Peters, J., & Carr, C. (2019). What does ‘good’look like?: An overview of the research on the effectiveness of team coaching. The Practitioner’s Handbook of Team Coaching. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781351130554-8/good-look-like-jacqueline-peters-catherine-carr
Redshaw, B. (2000). Do we really understand coaching? How can we make it work better? Industrial and Commercial Training, 32(3), 106–109. https://doi.org/10.1108/00197850010371693
Riddle, D. D., Hoole, E. R., & Gullette, E. C. D. (2015). The Center for Creative Leadership Handbook of Coaching in Organizations. DOI: 10.1002/9781119207535
Rousseau, V., Aubé, C., & Tremblay, S. (2013). Team coaching and innovation in work teams: An examination of the motivational and behavioral intervening mechanisms. Leadership & Organization Development Journal, 34(4), 344–364. https://doi.org/10.1108/LODJ-08-2011-0073
Salas, E., Shuffler, M. L., Thayer, A. L., Bedwell, W. L., & Lazzara, E. H. (2015). Understanding and improving teamwork in organizations: A scientifically based practical guide. Human Resource Management, 54(4), 599–622. https://doi.org/10.1002/hrm.21628
Scwebu, Mxolisi (2017) The influence of team coaching on team functioning,University of the Witwatersrand, Johannesburg, http://hdl.handle.net/10539/23377
Shaw, P. (2016). Focused individual and team coaching as exemplars of flexible HR practice. Global Journal of Flexible Systems Management, 17(1), 101–103. https://doi.org/10.1007/s40171-016-0123-7
Taruru, I., Keriko, J. M., Ombui, K., Karanja, K., & Tirimba, O. I. (2015). Effects of coaching programmes on employee performance in business process outsourcing subsector of Nairobi city county, Kenya. International Journal of Scientific and Research Publications, 5(3), 1–30. https://www.ijsrp.org/research-paper-0315.php?rp=P393873
Thornton, C. (2010). Group and team coaching: The essential guide. Routledge. DOI: 10.1111/j.1744-6570.2011.01228_4.x
Widdowson, L., Rochester, L., Barbour, P. J., & Hullinger, A. M. (2020). Bridging the Team Coaching Competency Gap: A review of the literature. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 18(2). DOI: 10.24384/z9zb-hj74
Woodhead, V. (2011). How does coaching help to support team working? A case study in the NHS. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring. https://psycnet.apa.org/record/2012-17764-009
Woudstra, G. (2021). Mastering The Art of Team Coaching: A comprehensive guide to unleashing the power, purpose and potential in any team. SRA Books. https://www.amazon.com/Mastering-Art-Team-Coaching-comprehensive/dp/1838467602
Xingwana-Jabavu, L. (2020). The role of systemic team coaching in supporting collective leadership. University of the Witwatersrand. https://hdl.handle.net/10539/30063
Zeus, P., & Skiffington, S. (2000). The complete guide to coaching at work. McGraw Hill Professional. https://www.amazon.com/Complete-Guide-Coaching-Work/dp/0074708422 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |