
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,772 |
تعداد مقالات | 72,975 |
تعداد مشاهده مقاله | 132,487,368 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,841,937 |
مطالعۀ نقش سازمانهای ایمانمحور (سام) در توسعۀ روستایی مورد مطالعه: گروه جهادی شهید مسلمی در روستای آهنگران اراک | ||
توسعه محلی (روستائی-شهری) | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 32، تیر 1404، صفحه 27-43 اصل مقاله (1.03 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrd.2025.391932.668912 | ||
نویسندگان | ||
ساجده مقدمی1؛ موسی عنبری* 2؛ یونس نوربخش3 | ||
1گروه توسعۀ اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه توسعه اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه جامعه شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سازمانهای ایمانمحور بهعنوان یکی از بازیگران مهم توسعۀ اجتماعی و اقتصادی، در سالهای اخیر نقش فزایندهای در بهبود شرایط جوامع محلی داشتهاند. در ایران، گروههای جهادی پس از انقلاب اسلامی با هدف محرومیتزدایی شکل گرفتهاند، اما نحوۀ اثرگذاری آنها بر توسعۀ روستایی کمتر مطالعه شده است. این پژوهش با هدف بررسی نقش سازمانهای ایمانمحور، بهویژه گروه جهادی شهید مسلمی، در توسعۀ روستایی با رویکرد کیفی و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون انجام گرفت. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با اعضای گروه جهادی (10 نفر)، مردم روستای آهنگران (30 نفر) و نخبگان حوزۀ جهادی (8 نفر) گردآوری و تحلیل مضمون شدند. یافتهها بیانگر آن است که فرایند توسعۀ جهادی در ایران، در میان سه نگاه نسبتاً متناقض مردم، گروههای جهادی در میدان و نخبگان توسعۀ جهادی در نوسان است. جامعۀ هدف توسعه را بیشتر در چارچوب دریافت خدمات و مشارکت حداقلی در آن میبیند. گروه جهادی مورد مطالعه نیز با تمرکز بر امر محرومیتزدایی، اقدام توسعهای خود را صرفاً ارائۀ کمکهای خیریهای و خدمات زیرساختی تعریف کرده است. در این میان، نخبگان حوزۀ جهادی تأکید دارند که توسعۀ واقعی، زمانی اتفاق میافتد که گروههای جهادی از مدل خیریهای و کمکرسانی اضطراری به مدلهای توسعهای مبتنی بر اشتغالزایی، کارآفرینی و سرمایۀ اجتماعی گذر کنند. راه پیشروی گروههای جهادی، نه در استمرار مدلهای کوتاهمدت امدادی-خدماتی، بلکه در تغییر مدلهای توسعهای براساس مشارکت محلی، توانمندسازی و معیشت پایدار نهفته است. اگر این تغییر سیاستی صورت نگیرد، نتیجۀ آن بازتولید چرخۀ وابستگی روستاییان و بیاثرشدن تدریجی تلاشهای جهادی در مقیاس کلان خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعۀ روستایی؛ جامعۀ محلی؛ سازمان ایمانمحور (سام)؛ گروه جهادی شهید مسلمی؛ محرومیتزدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study on the Role of Faith-Based Organizations (FBOs) in Rural Development; The Case of the Muslimi Group in Ahangaran Village, Arak | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajedeh Moghadami1؛ Moosa Anbari2؛ Younes Nourbakhsh3 | ||
1Department of Social Development, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Department of Social Development, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Department of Sociology. Faculty of Social Sciences. University of Tehran. Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Faith-Based Organizations (FBOs) have emerged as key players in social and economic development, playing an increasing role in improving the living conditions of local communities. In Iran, these groups were established after the Islamic Revolution with the aim of alleviating poverty. However, their impact on rural development remains relatively understudied. This study examines the role of faith-based organizations, particularly the Shahid Moslemi Group, in rural development through a qualitative approach and using content analysis. Data was obtained through semi-structured interviews with 10 members of the Moslemi group, 30 residents of Ahangaran village and 8 experts in the field of FBOs. The findings indicate that the process of faith-driven development in Iran fluctuates among three relatively contrasting perspectives: the local population, the groups operating in the field, and experts in faith-driven development. The target community primarily perceives development in terms of receiving services with minimal participation. However, the group under study has predominantly focused on poverty alleviation, defining its development efforts mainly as providing charitable aid and basic infrastructure services. Yet, experts in the field argue that sustainable development occurs when these groups shift from charity-based and emergency assistance models to development-oriented approaches especially employment creation, entrepreneurship, and social capital enhancement. In order to achieve long-term impact, such groups must transition from short-term relief efforts to models that emphasize local participation, empowerment, and sustainable livelihoods. Without this strategic shift, there is a risk of perpetuating rural dependency and diminishing the overall effectiveness of initiatives on a broader scale. Furthermore, the study highlights the need for stronger collaboration between faith-driven organizations, governmental agencies, and local stakeholders to create more integrated and sustainable rural development strategies. Addressing challenges such as financial sustainability, capacity building, and community engagement is essential for maximizing the long-term effectiveness of these organizations in fostering meaningful social and economic change. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Faith-Based Organizations (FBOs), Local Society, Poverty Alleviation, Rural Development, Sustainable Development | ||
مراجع | ||
سن، آمارتیا (1402). توسعه یعنی آزادی. ترجمۀ محمدسعید نوری نائینی. تهران: نشرنی.
افتخاری، اصغر و حسینزاده، احمد (1396). کارکردهای اجتماعی انقلاب اسلامی: مطالعۀ اردوهای جهادی. دولتپژوهی ایران معاصر، 2(2)، 7-28.
رحیمینسب، مهدی، سلیمانی، محمد و ولدان زرقانی، احسان (1396). تبیین الگوی مطلوب حرکتهای جهادی در راستای مقابله با فقر و محرومیت با تأکید بر اجتماعمحوری و توانمندسازی. مطالعات راهبردی بسیج، 20(77)، 89-112.
ضیائی، آرام (1398). پساتوسعه؛ نظریه، عمل، مسائل و چشماندازها. ترجمۀ موسی عنبری، ابوذر قاسمینژاد و میلاد رستمی. تهران: علم.
عنبری، موسی (1385). دولت، مشارکت و سازمانهای غیردولتی (NGOs): بررسی جایگاه و کارکردهای بخش سوم در توسعه. فصلنامۀ پژوهشی دانشگاه امام صادق (نامۀ صادق)، 30، 179-212.
فیروزآبادی، احمد و جعفری، محسن (1395). مطالعۀ قابلیتهای سازمانهای مردمنهاد بومی دینمحور در حل چالشهای پیشروی توسعۀ اجتماعمحور روستایی (مورد مطالعه: گروه جهادی طلاب عباد). فصلنامۀ علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی، 4(7)، 153-173.
قانعیراد، محمدامین (1384). رویکرد توسعۀ اجتماعی به برنامههای فقرزدایی در ایران. رفاه اجتماعی، فقر و نابرابری در ایران، 5(18)، 223-261.
قلندری اسفدن، سپیده (1403). فعالیت ۶۲ هزار گروه جهادی سازمانیافته در کشور. مشاهده در تاریخ 20/06/1403. از https://www.isna.ir/xdRQsZ
میجلی، جیمز (1398). توسعۀ اجتماعی اقدام و عمل. ترجمۀ سید احمد فیروزآبادی و حمیده دباغ. تهران: علمی و فرهنگی.
هینز، جفری (1392). دین، جهانیشدن و فرهنگ سیاسی در جهان سوم. ترجمۀ داود کیانی. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی.
Aboh, C., Eremi, E., & Bassey, S. U. (2016). Determinants of Faith-Based Organizations’ Involvement in Rural Community Development: Evidence from Cross River State. African Journal of Vocational Education (AJOVED), 6(2), July 2016.
Anbari, M. (2006). Government, participation, and non-governmental organizations (NGOs): A study of the position and functions of the third sector in development. Nameh-ye Sadegh, 11(30). (In Persian)
Berger, J. (2003). Religious Nongovernmental Organizations: An Exploratory Analysis. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 14(1), 15-39.
Bielefeld, W., & Cleveland, W. S. (2013). Defining Faith-Based Organizations and Understanding Them through Research. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 42(3), 442–467.
Bompani, B. (2019). Religion and development: Tracing the trajectories of an evolving sub-discipline. Progress in Development Studies, 19(3), 171-185. https://doi.org/10.1177/1464993419829598
Chowdhury, S. R., Islam, M. R., & Wahab, H. A. (2020). Challenges of faith-based NGO intervention in community development: A case study in Bangladesh. Global Social Welfare, 7, 301–313. https://doi.org/10.1007/s40609-020-00176-2
Clarke, G., & Jennings, M. (Eds.). (2008). Development, civil society and faith-based organizations. Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/9780230371262_2
Davis, C., Jegede, A., Leurs, R., Sunmola, A., & Ukiwo, U. (2011). Comparing religious and secular NGOs in Nigeria. University of Birmingham. http://epapers.bham.ac.uk/1597/
Deneulin, S. (2021). Religion and development: Integral ecology and the Catholic Church Amazon Synod. Third World Quarterly, 42(9), 1941-1957. https://doi.org/10.1080/01436597.2021.1948324
Deneulin, S., & Rakodi, C. (2011). Religion and development: Subjecting religious myths, secular assumptions to scrutiny. World Development, 39(8), 1243-1253. http://dx.doi.org/10.2307/41723127
Eftekhari, A., & Hosseinzadeh, A. (2017). The social functions of the Islamic Revolution: A study of Jihadi camps. Journal of Contemporary Iranian State Studies, 2(2), 7-28. (In Persian)
Firouzabadi, A., & Jafari, M. (2016). A study of the capabilities of local faith-based NGOs in solving challenges facing community-based rural development: The case of the Ebad Jihadi group of clerics. Iranian Islamic Model of Progress, 4(7), 153-173. (In Persian)
Haynes, J. (2013). Religion, globalization, and political culture in the Third World. Translated by: D. Kiani. Tehran: Institute for Strategic Studies. (In Persian)
Haynes, J. (2014). Faith-based organizations at the United Nations. Palgrave Macmillan US. http://dx.doi.org/10.1057/9781137404510_3
Hefferan, T., Adkins, J., & Occhipinti, L. (2009). Faith-based Organizations, Neoliberalism, and Development: An Introduction.
James, R. (2009). What is distinctive about FBOs? How European FBOs Define and Operationalise Their Faith. Praxis Paper 22, INTRAC.
Koehrsen, J., & Burchardt, M. (2024). Religion and Development: Alternative Visions, Credibility, and Networks as Religious Assets for Sustainable Development? Progress in Development Studies, 24(2), 129-146. https://doi.org/10.1177/14649934231206302
Marshall, K., & Van Saanen, M. (2007). Development and Faith: Where Mind, Heart, and Soul Work Together. The World Bank.
Midgley, J. (2019). Social development in action and practice. Translated by: S. A. Firouzabadi & H. Dabbagh. Tehran: Elmi-Farhangi Publications. (In Persian)
Qalandari Asfadan, S. (2024). Activity of 62,000 organized Jihadi groups in the country. Iranian Students' News Agency (ISNA). Retrieved from: https://www.isna.ir/xdRQsZ (In Persian)
Qaneirad, M. A. (2005). A social development approach to poverty alleviation programs in Iran. Social Welfare Quarterly, 5(18), 223-261. (In Persian)
Rahimi Nassab, M., Soleimani, M., & Valadan Zarqani, E. (2017). Explaining the optimal model of Jihadi movements to combat poverty and deprivation with an emphasis on community-centeredness and empowerment. Basij Strategic Studies, 20(77), 89-112. (In Persian)
Sen, A. (2023). Development as freedom. Translated by: M. S. Nouri Naeini. Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Tarpeh, S., & Hustedde, R. (2020). How faith-based organizations perceive their role in community development: An exploratory study. Community Development, 52(1), 61–76. https://doi.org/10.1080/15575330.2020.1831565
Ziai, A. (2025). Theorizing postdevelopment. European Journal of Development Research. https://doi.org/10.1057/s41287-024-00682-5
Ziyaee, A. (2019). Post-development: Theory, practice, issues, and prospects. Translated by: M. Anbari, A. Ghaseminejad, & M. Rostami. Tehran: Elm Publishing. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 173 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |